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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International urogynecology journal 10 (1999), S. 153-154 
    ISSN: 1433-3023
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    World journal of urology 18 (2000), S. 222-226 
    ISSN: 1433-8726
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The discovery of endocrine therapy of diseases of the prostate can be regarded as one of the most important events in the history of medicine and in urology in particular. This article delivers an overview about scientists and clinicians involved in this work during the last 200 years. A close historical relation between the endocrine therapy of benign prostatic hyperplasia and prostate cancer can be recognized. The historical framework between the work of John Hunter in the late eighteenth century, that of Charles Brenton Huggins in the late 1930s, and that of Andrew Schally in the 1970s has been assembled herein. With respect to all the other men who contributed greatly to this medical achievement, e.g., Edward L. Keyes and Russell S. Ferguson, with their first report on radioorchiectomy for the treatment of metastatic prostate cancer in 1936, this historical vignette is intended to make them part of the historical record.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 3 (1999), S. 270-274 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Geschichte der Medizin ; Mund- ; Kiefer- und Gesichtschirurgie ; Jochbogen ; Orthopädie ; Militärchirurgie ; Georg Friedrich Stromeyer ; Key words History of medicine ; Maxillofacial surgery ; Zygomatic arch ; Orthopedics ; Military medicine ; Georg Friedrich Louis Stromeyer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Georg Friedrich Stromeyer (1804– 1876) is generally known as one of the founders of orthopedics and orthopedic surgery and also made many contributions to modern military medicine. Furthermore, every oral and maxillofacial surgeon in Germany knows him because of the “Stromeyer hook”, which is used for elevation of zygomatic arch fractures. This special aspect as well as Stromeyer’s biography is presented in this article from the history of medicine.
    Notes: Georg Friedrich Stromeyer (1804–1876) wird nicht nur als Pionier der orthopädischen Chirurgie, sondern auch als ein Begründer der modernen Militärchirurgie angesehen. Jedem Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgen ist sein Name darüber hinaus durch die Verwendung des „Stromeyer-Hakens“ bei der Anhebung von Impressionsfrakturen des Jochbogens bekannt. Dieser Aspekt der Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie sowie der Lebenslauf Stromeyers werden vorgestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 2 (1998), S. 309-315 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Geschichte der Medizin ; Plastische Chirurgie ; Johann Friedrich Dieffenbach ; Key words History of medicine ; Plastic surgery ; Johann Friedrich Dieffenbach
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Johann Friedrich Dieffenbach (1792–1847) is generally known as the founder of modern plastic surgery. One focus of his work, apart from the physiology of transplantation and operative techniques, was reconstructive oral and maxillofacial surgery. This special aspect of plastic surgery as well as Dieffenbach’s biography is presented in this historic article.
    Notes: Johann Friedrich Dieffenbach (1792–1847) wird als Begründer der modernen plastischen Chirurgie angesehen. Neben allgemeinen Untersuchungen zur Physiologie und operativen Technik von Hauttransplantaten lag ein Schwerpunkt seiner Arbeit dabei in der wiederherstellenden Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie. Diese Aspekte der plastischen Chirurgie und der Lebenslauf Dieffenbachs werden vorgestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 48 (2000), S. 777-781 
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Plastische Chirurgie ; Kunst ; Dermabrasio ; Rhinophym ; Andy Warhol ; Keywords Plastic surgery ; Art ; Dermabrasion ; Rhinophyma ; Andy Warhol
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Andy Warhol underwent dermabrasion in 1957 because of a nasal skin lesion, which is best diagnosed as a rhinophyma on the basis of the available biographical literature. Throughout his creative life, the artist worked on different aspects of plastic surgery especially in the nasal area. As one of the founders of Pop-Art, Warhol left essential marks on the modern society and influenced our standards of aesthetic shapes.
    Notes: Zusammenfassung Wegen Hautveränderungen, die aufgrund des vorliegenden biographischen Materials als beginnendes Rhinophym gewertet werden müssen, unterzog sich Andy Warhol 1957 einer Dermabrasio. Über seine gesamte künstlerische Schaffensphase hinweg kann eine Beschäftigung des Künstlers mit Aspekten der plastischen Chirurgie insbesondere im Nasenbereich nachgewiesen werden. Als ein Begründer der Pop-Art hat Warhol mit seinem Gesamtwerk die moderne Gesellschaft wesentlich mitgeprägt und dabei auch unsere Ansprüche an ästhetische Formen beeinflusst.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Impotence • Veins • Penile venous surgery • Penile erection ; Schlüsselwörter Impotenz • Penile Venenchirurgie • Prognosefaktoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In den letzten Jahren wurde vermehrt über schlechtere Langzeiterfolge der Penisvenenchirurgie bei venösem Leck berichtet. Dies veranlaßte uns, unser Patientenkollektiv von 126 Patienten, die zwischen 1987 und 1996 einer dorsalen Penisvenenligatur unterzogen wurden, im Rahmen einer erneuten klinischen Visite oder durch ein standardisiertes Telefoninterview bzw. einen Fragebogen im Langzeit-Follow-up zu evaluieren. Den klinischen Ausgang teilten wir in folgende 3 Gruppen ein: volle spontane Erektion, postoperatives Ansprechen auf Schwellkörperautoinjektionstherapie (SKAT) und keine Veränderung der Erektionsfähigkeit postoperativ. Der Kurzzeiterfolg nach 1–3 Monaten betrug auf diese Gruppen bezogen 31 (24,6 %), 25 (19,8 %) und 70 (55,6 %) Patienten. Nach einer Langzeitbeobachtung von 6–76 Monaten (Mittelwert 33 ± 19,6) verschlechterten sich diese Werte auf 14 (11,2 %), 24 (19 %) und 88 (69,8 %) Patienten. Eine erneute Verschlechterung eines anfänglichen Operationserfolges trat in 86 % der Fälle innerhalb des ersten postoperativen Jahres auf (p K 0,001). Als günstige Prognosefaktoren konnten wir ein präoperatives Bestehen der Erektionsstörung unter 7 Jahre, ein normales Corpus-cavernosum-Elektromyogramm (CC-EMG) und ein Maintenance-Flow unter 45 ml/min bestimmen. Waren alle drei Parameter gegeben, so stieg die Langzeiterfolgsrate (spontane Erektion plus SKAT-Responder) von 30 % im gesamten Patientengut auf 67 % bei diesem günstigen Patientenkollektiv (p K 0,001). Diese Studie zeigt, daß die Langzeiterfolge der DPVL bei nicht-selektionierten Patienten enttäuschend sind, eine Selektion der Patienten jedoch mit bestimmten Prognosefaktoren vorgenommen werden kann.
    Notes: Summary Poor longterm success has been reported for penile vein ligation the last few years. Therefore, we decided to re-investigate our group of 147 patients who were operated on between 1987 and 1996. All patients showed a negative response to intracavernous injection therapy at the time of diagnosis and revealed a maintenance flow 〉 15 ml/min, as well as a pathological venous flow with pharmacocavernosometry or pharmacocavernosography. These patients underwent ligation of all superficial dorsal veins and resection of the deep dorsal vein of the penis. An up-to-date record of the success of the operation was kept either by a renewed clinical visit or by a standardized telephone interview or questionnaire. A total of 126 patients were available here for long-term follow-up. We divided the findings into three groups: complete spontaneous erection, postoperative response to cavernous auto-injection therapy and no changes in erectile competency postoperatively. The short-term success rate for these groups after 1–3 months was an outcome of 31 (24.6 %), 25 (19.8 %) and 70 (55.6 %) patients; 86 % of the cases whose results deteriorated after the initial operation success rate had this happen within the first postoperative year (p K 0.001). Favorable prognostic factors were preoperative erectile dysfunction of K 7 years, a normal CC-EMG and a maintenance flow of K 45 ml/min. If all three parameters were present, the long-term success rate (spontaneous erection plus response to intracavernous injection) of 30 % of all patients was found to rise to 67 % in this selected group of patients (p K 0.001). This study reveals that long-term success for unselected patients undergoing penile venous surgery is disappointing; however, careful selection of patients by certain prognostic factors can improve long-term results.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Urinary incontinence ; stress • Surgery • ; Pubic bone • Bone anchor ; Schlüsselwörter Streßinkontinenz • Operative Therapie • Os pubis • Knochenanker
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die ossäre Fadenverankerung am Os pubis als Modifikation der Nadelsuspensionplastik zur Behandlung der weiblichen Streßharninkontinenz wird ausführlich vorgestellt. Eine erste Analyse von 26 Patientinnen, die bei urodynamisch nachgewiesener Streßharninkontinenz ohne Detrusorinstabilitäten mit dieser Methode behandelt wurden, zeigt die folgenden Ergebnisse: Bei einem Follow-up von 3–11 Monaten (Mittel 6,8) liegt die postoperative Kontinenzrate bei 73,1 % (n = 19). Davon sind 13 Patientinnen komplett kontinent (50 %) und in den übrigen 6 Fällen (23,1 %) liegt eine deutliche Verbesserung vor. Bei 2 Patientinnen mußte wegen einer Granulombildung am Knochenanker oder eines bakteriellen Infektes das Fremdmaterial nach 1–2 Monaten wieder entnommen werden. Die ersten optimistischen Erfolgszahlen dieses Verfahrens durch die Erstautoren kann trotz der sehr kurzen Follow-up-Zeit in unserem Patientengut nicht bestätigt werden. Die Indikation zur Nadelsuspensionsplastik bleibt im Vergleich zu den offenen Kolposuspensions- und Schlingenverfahren weiter fraglich.
    Notes: Summary A modification of percutaneous needle suspension using a bone anchor system for fixation of the suture to the pubic bone is presented. After a follow-up of 3–11 months (mean 6,8) the postoperative success-rate in 26 patients is 73,1 % (n = 19). A removal of bone anchor and suture was necessary in 2 patients because of bacterial infection or soft tissue granuloma. We can not reinforce the very optimistic results of the first reports published in the recent years. Therefore it is still questionable whether percutaneous needle bladder neck suspension should be a first line procedure for the treatment of female urinary stress incontinence.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 37 (1998), S. 503-508 
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Erectile dysfunction • Phosphodiesterase • Apomorphin • PGE1 ; Schlüsselwörter Erektile Dysfunktion • Medikamentöse Therapie • Phosphodiesterase • Apomorphin • Yohimbin • PGE1
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die medikamentöse Therapie der erektilen Dysfunktion umfaßt die orale sowie die lokale Applikation von Pharmaka. Die zum jetzigen Zeitpunkt einzige zugelassene orale Substanz mit nachgewiesener Effektivität ist Yohimbin, ein zentral wirksamer Alpharezeptorenblocker. Weitere orale Medikamente mit zentralem Angriffspunkt sind Trazodon und Apomorphin, wobei Apomorphin signifikant besser wirkte als Placebo. Sildenafil, ein Phosphodiesterase-Isoenzym-V-Inhibitor mit überwiegend peripherem Wirkmechanismus, zeigte ebenfalls ermutigende Ergebnisse in klinischen Studien. Zur lokalen Applikation stehen sowohl die intraurethrale (MUSE) als auch der intracavernöse Anwendungsweise zur Verfügung. Als verwendete Substanz hat zum jetzigen Zeitpunkt Prostaglandin E1 (Caverject) andere Pharmaka weitgehend verdrängt. Zur Zeit befinden sich mehrere erfolgversprechende Substanzen mit unterschiedlichstem Wirkansatz und verschiedenen Darreichungsformen in der Entwicklung als Therapeutikum bei erektiler Dysfunktion. Hierdurch wird eine signifikante Verbesserung der medikamentösen Behandlung dieser Erkrankung mit weitgehendem Eingehen auf individuelle Gegebenheiten und Wünsche möglich sein.
    Notes: Summary Pharmacotherapy of erectile dysfunction comprises oral and local application of drugs. Today, Yohimbin is the only drug listed for this indication. Yohimbin acts via central alpha-receptor blockade and showed a significant effect in a recent double blind study compared to placebo. The centrally acting substances Apomorphin and Trazodone were also tested for their potential use with Apomorphin showing promising results. The orally active phosphodiesterase-V inhibitor Sildenafil acts predominantly on the peripheral side; broad clinical studies demonstrated a significant effect of the drugs compared to placebo. For local use, intraurethral (MUSE) and intracavernous applications are available with PGE1 being the drug the most widely used for the moment. Since many different drugs with various modes of action and different modes of application are being developped at the moment, future pharmacological treatments will allow a more refined approach towards an individually adapted regimen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1434-808X
    Keywords: Schlüsselwörter Erektile Dysfunktion ; medikamentöse Therapie ; Phosphodiesterase ; Apomorphin ; Yohimbin ; PGE1 ; Key words Erectile dysfunction ; Medical therapy ; Phosphodiesterase ; Apomorphine ; Yohimbine ; PGE1
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The medical treatment of erectile dysfunction includes the systemic (oral, epidermal, intramuscular) as well as the local (intracavernosal, intraurethral) application of pharma cological agents. Up to now only yohimbine, a well-known alpha-receptor blocking agent, and sildenafil, a newly introduced phosphodiesterase V inhibitor with predominant peripheral action, have been approved and listed in Germany. Other oral agents under investigation are trazodone and apomorphine (central action) as well as phentolamine (peripheral action). For the small group of patients with an established testosterone deficit, the epidermal or intramuscular substitution of testosterone seems to be a reasonable alternative to other therapeutic options. For the local application of pharmacological agents, intracavernosal injection therapy and intraurethral application (“medicated urethral system for erection”, MUSE) are available. Currently, several promising pharmacological agents with different modes of action and routes of administration are under investigation. The ultimate goal of these basic and clinical research efforts is to develop a specific and “tailored” therapy for each individual patient. While the pharmacological therapy of erectile dysfunction will most likely continue to be the therapeutic standard for most patients, it will certainly be augmented by devices (i. e. vacuum erection devices, “functional electromyostimulation of the corpus cavernosum”, FEMCC) and surgical treatment options (vascular and prosthetic surgery).
    Notes: Zusammenfassung Die medikamentöse Therapie der erektilen Dysfunktion umfaßt die systemische (orale, transkutane, intramuskuläre) sowie die lokale (intrakavernöse, intraurethrale) Applikation von Pharmaka. Die bisher einzigen in Deutschland zugelassenen oralen Substanzen sind das seit vielen Jahren bekannte Yohimbin, ein zentral wirksamer Alpharezeptorenblocker sowie das 1998 eingeführte Sildenafil, ein Phosphodiesterase-Isoenzym V Inhibitor mit überwiegend peripherem Wirkmechanismus. Weitere in der Entwicklung befindliche, orale Substanzen sind Trazodon und Apomorphin (zentraler Angriffspunkt) sowie Phentolamin (peripherer Ansatzpunkt). Für eine eher kleine Gruppe von Patienten mit Testosterondefizit besteht die Möglichkeit einer transkutanen oder intramuskulären Substitutionstherapie. Zur lokalen Applikation stehen sowohl die intrakavernöse (Schwellkörperautoinjektionstherapie-SKAT) als auch die die intraurethrale (MUSE) Anwendungsweise zur Verfügung. Zur Zeit befinden sich mehrere erfolgversprechende Substanzen mit unterschiedlichstem Wirkansatz und verschiedenen Darreichungsformen in der Entwicklung. Ziel dieser intensiven grundlagenwissenschaftlichen und klinischen Forschung ist eine patientenadaptierte, „maßgeschneiderte“ Therapie für den individuellen Patienten. Die pharmakologische Therapie der erektilen Dysfunktion wird auch künftig durch apparative (Vakuumpumpen, „Funktionelle Elektromyostimulation des Corpus cavernosum“-FEMCC) und operative (Gefäßchirurgie, Prothetik) Behandlungsstrategien ergänzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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