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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Iotrolan ; CT ; MR ; Arthrography ; Gd-DTPA ; Gleuchumeral joint
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The role of conventional arthrography versus computed tomography (CT) arthrography of the glenohumeral joint using iotrolan was evaluated in patients with different shoulder problems. In addition, a diagnostic combination of conventional and CT arthrography was compared with magnetic resonance (MR) arthrography of the glenohumeral joint. Two diagnostic protocols were used. Protocol 1: conventional followed after 30 min by CT arthrography of 37 joints using a double contrast technique with iotrolan 300. Protocol 2: conventional followed after 90–180 min by MR arthrography in 20 patients using a single-contrast technique with 10 ml iotrolan 300 and 1 ml gedopentetate dimeglumine 500 mM. Ten patients also underwent CT arthrography. Neither patient group experienced contrast-related complications. Image quality was good for all conventional arthrograms, excellent in 45/47 CT arthrograms and good in 20 MR arthrograms. CT and MR arthrography were diagnostically valuable in many patients. We conclude that glenohumeral joint evaluation should be perfomed first using conventional or CT arthrography. Iotrolan has proven to be highly reliable and safe in these applications. Iotrolan in combination with gadopentetate dimeglumine, permits MR arthrography following completion of the standard examinations if necessary.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 579-586 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words MR angiography • Peripheral vessels • MR contrast medium • MR techniques • MR application ; Schlüsselwörter MR-Angiographie • Periphere Gefäße • MR-Kontrastmittel • MR-Technik • MR-Anwendung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Gemäß den vorliegenden Angaben in der Literatur und aufgrund der einfachen Durchführbarkeit wird die MR-Angiographie der peripheren Gefäße heute am ehesten mit der 2D-Time-of-flight-Technik durchgeführt. Die Limitationen wie mögliche Fehleinschätzung des Stenosegrades, Anfälligkeit für Artefakte, begrenzte Ortsauflösung und fehlende Beurteilung der Dynamik sind bekannt. Alternativ kommt auch die Phasenkontrastmethode zur Anwendung, obwohl weiterhin systematische Untersuchungen an größeren Patientenkollektiven fehlen. Die rasche technische Weiterentwicklung mit höheren Gradientenfeldern und kürzeren Echozeiten in Kombination mit hochauflösenden Oberflächenspulen stellt eine neue Qualität dar. Damit sind die Voraussetzungen für ultrakurze Sequenzen mit hoher Ortsauflösung und gutem Signal-Rausch-Verhältnis gegeben. Desweiteren stehen MR-kompatible Injektoren zur Verfügung, die eine kontrollierte und gezielte Kontrastmittelgabe ermöglichen. Das Ergebnis sind schnelle, kontrastmittelgestützte Untersuchungen. Phantomuntersuchungen zeigen eine exaktere Graduierung des Stenoseausmaßes durch Reduktion der Phasendispersion. Initiale Patientenstudien zeigen ermutigende Ergebnisse, so daß die kontrastmittelgestützte MR-Angiographie in Zukunft eine Alternative zur invasiven Arteriographie der peripheren Gefäße darstellen wird.
    Notes: Summary Currently 2D time-of-flight MR angiography (MRA) is most commonly used for the evaluation of the extremities. The major limitation is their susceptibility to signal loss from intravoxel phase dispersion. This leads to overestimation in the grading of stenoses. Further difficulties are motion artifacts and the limited spatial resolution. Phase-contrast MRA is increasingly used. However, further studies are required to verify its diagnostic potential. MRA technology continues to advance rapidly. Stronger gradient fields, shorter echo times and high resolution surface coils are developed. Contrast medium can be applied under standardized conditions with MR compatible power injectors. In phantom studies, the contrast-enhanced gradient echo sequences show reduced phase dispersion, resulting in an improved grading of stenoses. Initial patient studies underline these findings. Contrast-enhanced MR angiography has the potential to replace invasive arteriography in the evaluation of peripheral arterial vessels in the near future.
    Type of Medium: Electronic Resource
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