ISSN:
1433-0385
Keywords:
Keywords: Thyroid cancer – Insular carcinoma – Prognosis – Patient management.
;
Schlüsselwörter: Schilddrüsencarcinom – insuläres Carcinom – Patientenmanagement – Prognose.
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung. Das insuläre Schilddrüsencarcinom ist ein niedrig differenzierter Carcinomtyp, der ca. 5 % aller Schilddrüsencarcinome repräsentiert. Es wird postuliert, daß sich das insuläre Schilddrüsencarcinom durch eine klinisch höhere Aggressivität auszeichnet. Unklar ist der Nutzen der Feinnadelbiopsie zur präoperativen Diagnostik dieser Carcinomform. Allgemein akzeptierte Kriterien zur histologischen Diagnose wurden von Carcangiu et al. vorgestellt. Wegen seiner Aggressivität wird eine radikale chirurgische Therapie empfohlen. Die Differentialdiagnose, insbesondere zum undifferenzierten und zum medullären Carcinom, ist von hoher Bedeutung, da Thyreoglobulin regelhaft synthetisiert wird und die Iodspeicherung eine Radioiodtherapie postoperativ und bei Rezidiv ermöglicht. Die Nachbeobachtung sollte analog zu gut differenzierten (papillären und folliculären) Formen des Schilddrüsencarcinoms erfolgen. Eine Serie von 8 Carcinomen wird vorgestellt. Alle Carcinome waren bei Diagnose fortgeschritten, allerdings wird ein aggressiver Krankheitsverlauf aus den Patientendaten ersichtlich.
Notes:
Abstract. Insular carcinoma of the thyroid is a low differentiated type constituting about 5 % of all thyroid cancers. Higher aggressiveness has been suggested as an important clinical feature. The value of preoperative fine-needle aspiration biopsy is not clearly proven for insular carcinoma. The criteria for histological diagnosis have been outlined by Carcangiu et al. . Because of its aggressiveness, radical treatment at primary surgery appears advisable. Its clear distinction from undifferentiated (anaplastic) and medullary (C cell) cancers is important, as thyroglobulin is regularly synthesized by cancer cells. Enrichment of radioactive iodine makes such treatment feasible postoperatively and at relapse. Follow-up should be performed as in highly differentiated papillary and follicular thyroid cancer. A patient series of eight cases is presented. While all cancers were advanced at the initial diagnosis, the observed disease courses were in agreement with the assumption that insular carcinoma is a more aggressive form of differentiated thyroid cancer.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001040051138
Permalink