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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    British journal of dermatology 136 (1997), S. 0 
    ISSN: 1365-2133
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: We report a 62-year-old man with rectal cancer, two keratoacanthomas and multiple sebaceous adenomas, epitheliomas and sebaceous hyperplasia. His brother and father died from colorectal cancer. A subgroup of patients with the Muir-Torre syndrome (MTS) is allelic to the cancer family syndrome. This genetic disorder is caused by an autosomal dominant inherited germline mutation in one of the DNA mismatch repair genes. It is thought that a somatic mutation of the other allele leads to a genomic instability responsible for tumorigenesis. In the patient presented here the instability was detected in two characteristic skin lesions; sebaceous adenoma and epithelioma. The search for a causal germline mutation revealed a frameshift mutation in the mismatch repair gene hMSH2 leading to a truncated protein. A presymptomatic molecular diagnosis can be offered to the children of the patient.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Colles' fracture ; Distal radius fracture ; Biomechanics ; Pin fixation ; Kirschner wire osteosynthesis. ; Schlüsselwörter: Distale Radiusfraktur ; Colles-Fraktur ; Biomechanik ; Kirschner-Draht.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Im Rahmen einer experimentellen Studie werden die biomechanischen Eigenschaften der kombinierten Kirschnerdraht-Osteosynthese (KDO) bei der dorsal instabilen, distalen Radiusfraktur analysiert. Bei dieser Osteosynthese handelt es sich um ein übungsstabiles Verfahren, das in der Chirurgischen Universitätsklinik Heidelberg seit 1989 routinemäßig bei der instabilen Colles-Fraktur des distalen Radius zum Einsatz kommt. Zur Beantwortung von klinischen Fragestellungen mußte eine wissenschaftliche Grundlage für das biomechanische Funktionsprinzip der kombinierten KDO und ihrer einzelnen Komponenten geschaffen werden. Zur Simulation der Colles-Fraktur wurde ein Osteotomiemodell am Leichenunterarm entwickelt. Dieses wurde nacheinander mit den verschiedenen KDO-Typen versorgt und in den 4 Hauptbelastungsrichtungen mit einer Universalprüfmaschine auf ihre Stabilität getestet. Die kombinierte KDO vereinigt die Vorteile der volaren Stabilität der konventionellen KDO mit der hohen dorsalen Stabilität der dynamischen Spickung. Das wesentliche Funktionsprinzip der dynamischen Kirschner-Drähte (KD) bzgl. der axialen Stabilität besteht in der Reposition der Trümmerzone und damit Wiederherstellung der corticalen Kraftübertragung. Die dynamischen KD besitzen neben ihrer stabilisierenden Wirkung auch einen Repositionseffekt. Desweiteren ergaben die Experimente Aufschlußüber operationstechnische Aspekte, die zur Vermeidung von Fehlern bei der klinischen Anwendung führten. Auf der Basis der experimentellen Befunde konnte die klinische Operationstechnik optimiert und standardisiert werden.
    Notes: Summary. In an experimental study, the biomechanical qualities of the combined Kirschner wire osteosynthesis (KWO) in the unstable Colles' fracture were analyzed. This type of pin fixation is our preferred osteosynthesis in the treatment of unstable Colles' fracture because it allows immediate functional therapy. It represents a modification of Kapandji's dynamic KWO, compensating for the insufficient volar stability by means of the conventional static KWO. Clinical experience according to the anatomical and functional results, was very encouraging suggesting that a clinical concept based on the biomechanical principles of combined KWO and its single components should be constituted. Simulation of the unstable Colles' fracture was realized by dorsal wedge osteotomy of the distal end of the radius using cadaveric material. This fracture model was subsequently pinned using the different KWO types and tested by a standardized vector energy testing device regarding its stability in the four main loading directions. The combined KWO unifies the advantage of volar stability of the conventional KWO with the high dorsal stability of dynamic KWO. The main functional principle of dynamic KWO with regard to its axial stability consists in the repositioning of the dorsal bone fragmentation zone and hence the reconstitution of cortical load transmission. Besides its good stabilization, dynamic KWO also leads to optimal alignment of the distal metaphyseal fragment. Furthermore, the experiments yielded important information about technical aspects of the surgical procedure, which helps us to avoid anatomical and functional deficiencies. Based on these experimental findings, the surgical technique of combined KWO was standardized.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Posterior luxation of the shoulder joint • Anterior shoulder joint fracture dislocation • Transscapular-x-ray • Reposition-maneuver ; Schlüsselwörter Dorsale Schulterluxation • Ventrale Schulterluxationsfraktur • y-Röntgenaufnahme • Repositionsmanöver
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die dorsale Schulterluxation ist in der Klinik eine seltene (z. B. bei Krampfanfällen) auftretende und häufig übersehene Verletzung. Einen Bericht über die Kombination einer dorsalen mit einer kontralateralen ventralen Luxation konnten wir in der Literatur der letzten 30 Jahre nicht finden. In diesem Artikel beschreiben die Autoren einen Fall einer dorsalen Schulterluxation in Kombination mit einer ventralen Schulterluxationsfraktur der Gegenseite und deren klinische Versorgung. Dabei wird besonders auf die radiologische und klinische Diagnostik, das atypische Repositionsmanöver der dorsalen Luxation und auf operative Maßnahmen zur Prophylaxe weiterer Luxationen verwiesen.
    Notes: Summary The posterior luxation of the shoulder joint is a rarely reported and often not recognized lesion in the clinical workday. The authors present the first case of a posterior luxation of the shoulder joint in combination with an contralateral anterior shoulder joint fracture dislocation. In that case the authors stress the importance of an exact clinical and radiology diagnostic and the right way to reduce a posterior luxation of the shoulder joint. Finally they draw the readers attention to operative steps to prevent a reluxation of the shoulder joint.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Neurotrauma of the head ; Acute management. ; Schlüsselwörter: Schädel-Hirn-Trauma ; Akutversorgung.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Schädel-Hirn-Verletzungen sind sowohl bei Polytraumen wie auch als isolierte Verletzungen sehr häufig. In unserer Klinik der unfallchirurgischen Schwerpunktversorgung wurden in einem Zeitraum von 21 Monaten 489 Patienten mit einem Schädel-Hirn-Trauma (SHT) behandelt. Dies entspricht 6,5 % aller stationär behandelten Patienten. Während bei Commotio cerebri (CC, 85,9 % der Patienten) immer eine konservative Therapie und komplikationsloser Verlauf festzustellen war, mußte bei den 69 Patienten mit Contusio cerebri in 18 Fällen eine Craniotomie mit Hämatomausräumung bei sub- und epiduralen Blutungen und Drainage erfolgen. Bei zwei dieser Patienten war eine Revision wegen Nachblutung erforderlich. Eine Bildtelephonverbindung mit einem neurochirurgischen Zentrum wurde zweimal in Anspruch genommen. In vier Fällen mit Komplex-/Begleitverletzungen erfolgte die Verlegung in ein neurochirurgisches Zentrum. Die Letalität betrug 14,5 %. Es werden die Diagnostik und Therapie bei den einzelnen Verletzungen und die Voraussetzungen für die Behandlung von Patienten mit SHT in peripheren Krankenhäusern dargestellt: Notarzt, Notaufnahmemanagement, Neurologe, Röntgendiagnostik mit CT, Operationsausstattung und qualifizierte Operateure. Falls diese Voraussetzungen gegeben sind, kann ein Großteil auch schwerer SHT im peripheren Krankenhaus versorgt werden. Sind einige dieser Voraussetzungen nicht erfüllt, sollte bei jedem potentiell operationspflichtigen SHT die frühzeitige Verlegung in ein Zentrum erfolgen. Nur bei akut lebensbedrohlichen Blutungen, bei denen aus zeitlichen Gründen eine Verlegung nicht möglich ist, muß auch in Kliniken der Grundversorgung ohne adäquate Voraussetzungen eine Craniotomie und Druckentlastung erfolgen. Bei Begleitverletzungen, wie intracerebrale Blutmassen, Ventrikeleinbruch, Blutungen in der hinteren Schädelgrube, Hirnnervenverletzungen, Carotis- oder Sinus-cavernosus-Verletzung, Schädelbasisverletzungen mit Liquorfisteln oder Pneumoencephalon sollen auch für Kliniken der Schwerpunktversorgung eine Indikation zur Verlegung in ein neurochirurgisches Zentrum sein. Diese Selektion ermöglicht in peripheren Kliniken vergleichbare Behandlungsergebnisse, wie in der Literatur angegeben, und vermeidet die Überlastung neurochirurgischer Zentren mit Patienten nach SHT.
    Notes: Summary. Head traumas frequently occur in polytrauma patients but are also found as isolated injuries. In our hospital trauma center without a neurosurgical department, in a 21-month period, 489 patients with head/brain trauma were treated. This represents 6.5 % of all patients treated in the trauma and reconstructive surgery clinic. In commotio cerebri (CC = 89.5 % of the patients) constant conservative management and an uneventful course were observed; in 69 patients with contusio cerebri, 18 craniotomy operations had to be performed. In contrast, in only two cases was reoperation because of recurrent hematoma necessary. In four cases with complex and/or additional injuries, transfer to a neurosurgical center took place, and in two cases photophone consultation with that center was used. The mortality was 14.5 %. The diagnostic and therapeutic regimens for the different types of injury and the requirements for the management of head/brain trauma in trauma centers without neurosurgical departments are presented: emergency service and medical staff, emergency room management, intensive care management, qualified neurological examination, X-ray imaging, including CT scan, OP-room equipment and trained surgeons. If these requirements are not available in a given hospital, early transfer of all patients for whom surgical management could be necessary to a neurosurgical department should be attempted. Only in patients with severe bleeding must immediate craniotomy be performed even in hospitals which do not have all the above mentioned facilities. In patients with intracerebral bleeding, bleeding in the dorsal fossa, injury of brain nerves, carotid artery or sinus cavernosus injuries, frontobasal injuries with liquor fistula or pneumonencephalon, transfer of the patients to specialized neurosurgical centers is indicated. With this selection, we obtained the same results in a trauma center without a neurosurgical department as reported in the literature. This avoids overloading neurosurgical centers with head/brain injury patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 68 (1997), S. 1162-1162 
    ISSN: 1433-0385
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Distal radius fracture ; Biomechanics ; Biocompatible osteosynthesis ; Injection osteosynthesis. ; Schlüsselwörter: Distale Radiusfraktur ; Biomechanik ; biokompatible Osteosynthesen ; Injektionsosteosynthese.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Ziel der vorliegenden experimentellen, biomechanischen Arbeit war es, biokompatible Osteosynthesen bei der distalen Radiusfraktur Typ Colles zu entwickeln und auf ihre Stabilität hin zu testen. Dabei diente ein Keilosteotomiemodell des distalen Radius am humanen Unterarmpräparat sowohl für die Entwicklung der Operationstechnik wie auch für die Überprüfung der Stabilität der Osteosynthesen. Basis für die projektierten biokompatiblen Osteosynthesen waren kommerziell verfügbare Materialien, die entweder biodegradabel waren oder eine osteokonduktive Eigenschaft besaßen. Es wurden insgesamt 4 Osteosyntheseformen mit dem derzeitigen klinischen Standard der konventionellen kombinierten Kirschnerdraht-Osteosynthese verglichen. Es konnte gezeigt werden, daß mit Hilfe biokompatibler Materialien Osteosynthesen entwickelt werden konnten, die sich sowohl in minimal-invasiver Technik verwirklichen lassen als auch im Vergleich zur kombinierten Kirschnerdraht-Osteosynthese (KDO) eine ausreichende Stabilität aufwiesen. Dabei wies die Injektionsosteosynthese die größten Vorteile bei der Invasivität und Stabilität auf. Aufgrund neuer Entwicklungen im Bereich injizierbarer Osteosynthesematerialien erscheint hier die beste Perspektive bzgl. der klinischen Realisation und damit Weiterentwicklung konventioneller Osteosynthesen bei der Radiusfraktur gegeben.
    Notes: Summary. The following experimental study was conducted to develop biocompatible methods of osteosynthesis in fractures of the distal radius and to evaluate their stability. A model of dorsal wedge osteotomy in the distal radial metaphysis was used to develop the surgical technique and to test the stability of the alternative methods of osteosynthesis. The concept for this model was based on commercially available materials which were either biodegradable or osteoconductive. Four different forms of biocompatible osteosynthesis were compared to combined Kirschner wire osteosynthesis (KWO), our preferred method of treatment of unstable Colles fracture. Biocompatible osteosynthesis was achieved with an invasivity and stability comparable to that of KWO. In conclusion, injection osteosynthesis exceeded the other biocompatible methods of osteosynthesis in all respects. Regarding the recent developments in injectable materials for osteosynthesis it offers the best perspective for clinical application.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 5 (1999), S. 855-866 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Für nahezu alle Krebserkrankungen gilt, daß jeweils ein relativ geringer Anteil auf einer erblichen Tumordisposition beruht. Einerseits erlaubt die Kenntnis der krankheitsverursachenden Gene in vielen Fällen, durch die genaue Charakterisierung der Mutation bei einem Betroffenen die Erblichkeit der Erkrankung zu beweisen. Andererseits ergibt sich hierdurch die grundsätzliche Möglichkeit – und das ist viel wichtiger – bei nicht erkrankten Blutsverwandten dieses Patienten festzustellen, ob sie die Mutation ebenfalls geerbt haben und damit mit hoher Wahrscheinlichkeit an einem Tumor erkranken werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 102 (1999), S. 818-820 
    ISSN: 1433-044X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 114 (1995), S. 335-339 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Bone cement implantation syndrome (BCIS) is characterised by hypotension, hypoxaemia, cardiac arrhythmias, cardiac arrest or any combination of these, leading to death in 0.6–1% of patients. One of the mechanisms suggested to explain these complications is diffuse microembolisation of the lungs as a consequence of extrusion of the bone marrow content by the pressurised bone cement. By reducing intramedullary pressure and changing the operative technique, BCIS can be diminished, but deaths still occur. An anaphylactoid mechanism as a major factor in BCIS is receiving renewed attention since increased plasma histamine levels were recently demonstrated after the implantation of bone cement and a prosthesis. Therefore, we conducted a prospective, randomised study to demonstrate the potential benefit of histamine-receptor-blocking agents in patients undergoing cemented hip arthroplasty. Thirty patients were divided into two groups: group 1, the control group, received no histamine-receptor-blocking agents; group 2, the antihistamine group, received H1 and H2-receptor-blocking agents in standard dosages preoperatively. Both groups were comparable concerning age, sex and physical status (ASA criteria). There was no hospital mortality in either group. Thirteen patients of group 1 demonstrated a sudden fall by more than 10% of their blood pressure, level of PaO2 or both. Fourteen patients of group 2 showed similar changes. The mean decrease of blood pressure in group 1 was 14.6 mmHg (SD 36.8) and in group 2 20.5 mmHg (SD 33.43). The difference is not significant (P = 0.65). The mean decrease of PaO2 in group 1 was 30.5 mmHg (SD 30.5) and in group 2 33.4 mmHg (SD 34.1). The difference is not significant (P = 0.81). Overall, we found even a slight disadvantage for patients receiving antihistamine drugs (statistically not significant). Therefore, histamine-receptor-blocking agents do not have a prophylactic potential in BCIS.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 119 (1999), S. 1-6 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In a prospective randomized study, we compared the new intramedullary implant of the gliding nail to the gamma nail in the fixation of 80 unstable trochanteric fractures in elderly patients. The preconditions of both groups were comparable. We found no differences concerning the operation time, blood loss, period of stationary treatment or social situation. Also, the anatomic reconstruction and the long-term function according to the Merle d’Aubigne score were comparable. Regarding postoperative complications, the gliding nail showed a minor tendency of cutting out; this we attribute to the special design of the dynamic blade and regard it as the most favourable advantage of this new implant.
    Type of Medium: Electronic Resource
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