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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    European archives of oto-rhino-laryngology and head & neck 235 (1982), S. 677-678 
    ISSN: 1434-4726
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: chronic renal failure ; dietary treatment ; essential amino acids ; α-keto acids ; nutrition
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Oral therapy with essential amino acids (EAA) or α-keto acids (α-KA) has been recommended in patients with renal failure, but quality and quantity of optimal protein intake are still controversial. This study compares sequentially the effect of supplementation with EAA, and with α-KA versus placebo in 15 ambulatory patients with chronic renal failure (average creatinine clearance 10.8 ml/min), maintained on a protein diet of 0.57 g/kg body weight (40 g for a 70-kg patient). The actual dietary intake averaged 0.55 g protein/kg and 27 kcal/kg according to repeated 7-day dietary recordings. After a 6-week baseline period on this diet, all patients received additionally 0.112 g EAA/kg for 6 weeks followed by a double-blind cross-over study of 0.105 g α-KA/kg versus placebo supplementation for 6 weeks each. Fasting blood samples for multiple parameters, including 15 indicators for protein deficiency, as well as anthropometric and clinical data were evaluated every 3 weeks. Laboratory data revealed no indications of protein deficiency. Therapy with α-KA diminished serum phosphate concentration (p〈0.05), however no other significant beneficial effects could be demonstrated during supplementation with either EAA or α-KA. Therefore, such supplementation to a 0.55-g/kg-protein diet appears superfluous in stable ambulatory patients with renal insufficiency.
    Notes: Zusammenfassung Art und Zusammensetzung einer optimalen eiweißarmen Ernährung für Patienten mit Niereninsuffizienz sind weiterhin umstritten. Die orale medikamentöse Behandlung mit essentiellen Aminosäuren oder α-Ketosäuren wird häufig empfohlen. Unsere Untersuchungen vergleichen nacheinander bei 15 ambulanten Patienten mit chronischem Nierenversagen (mittlere Kreatinin-Clearance 10,8 ml/min) unter einer eiweißarmen Ernährung von 0,57 g/kg Körpergewicht (40 g/70 kg) die Wirkung einer Substitution mit essentiellen Aminosäuren, danach die Substitution mit α-Ketosäuren gegenüber Plazebo. Der nachgewiesene Proteingehalt in der Nahrung betrug 0,55 g/kg, die Energiezufuhr 27 kcal/kg Körpergewicht, wie mehrfach Ernährungsprotokolle über jeweils 7 Tage bei den Patienten zeigen ließen. Nach einer Vorperiode von 6 Wochen nur unter diätetischen Maßnahmen erhielten alle Patienten zusätzlich 0,112 g essentielle Aminosäuren/kg Körpergewicht über 6 Wochen, danach in einer Doppelblinduntersuchung 0,105 g α-Ketosäuren/kg Körpergewicht im Vergleich gegenüber Plazebo, ebenfalls jeweils über 6 Wochen. Nüchtern-Blutuntersuchungen wurden für ein Standard-Laborwertprogramm, insbesondere für 15 Proteinmangelparameter, alle 3 Wochen durchgeführt, ferner anthropometrische und klinische Kontrollen. Die Laborwerte erbrachten keine Hinweise auf einen manifesten Proteinmangel. Die Therapie mit α-Ketosäuren erniedrigte die Phosphatspiegel signifikant (p〈0,05). Dagegen konnten weder unter essentiellen Aminosäuren oder α-Ketosäuren andere für den Patienten wesentliche Effekte nachgewiesen werden. Deshalb erscheint uns eine Substitution mit essentiellen Aminosäuren oder Ketosäuren überflüssig bei Patienten mit einer chronischen Niereninsuffizienz, die sich in einem stabilen Stoffwechselgleichgewicht befinden und mit einer Eiweißzufuhr von 0,55 g/kg Körpergewicht behandelt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1573-2568
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Wilson's disease in a young woman presenting with an acute course is described. The clinical manifestations were fulminant hepatic failure associated with marked intravascular hemolysis. Immediated-penicillamine and high-dose steroid therapy did not infuence the course of the disease. Necropsy revealed an increased hepatic copper content and cirrhosis with extensive necrosis of the liver.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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