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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International journal of biometeorology 19 (1975), S. 127-135 
    ISSN: 1432-1254
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Geography , Physics
    Notes: Abstract After a 2 week control period at 400 m, cattle were exposed to 5,000 m simulated altitude for 2 weeks, which was followed by a 2-week post-altitude control period. Plasma cortisol values from blood samples taken every 30 min for a total of 24 h indicated that cortisol was secreted episodically and that a circadian rhythm existed. When cortisol values were grouped into 4, 6-h periods, plasma cortisol was most abundant from 06:00 to 12:00 h with an average of 0.96µ g/100 ml and least abundant from 00:30 to 06:00 h with an average of 0.55µ g/100 ml. Plasma cortisol increased from 0.42 to 3.08µ g/100 ml during the 4 h ascent to 5,000 m and decreased to near normal levels the following day. A rhythmic plasma cortisol pattern was maintained after one day at simulated high altitude.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Plasma-Renin-Aktivität ; Propranolol ; Prindolol ; Plasma renin activity ; propranolol ; prindolol
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary To investigate the effect of propranolol and prindolol on renin secretion plasma renin activity (PRA) was determined overnight at short-time intervals in 10 sodium-restricted normal supine subjects. 4 of them were on a 4-days medication with propranolol, 3 were treated with prindolol and 3 were used as control group. In normal controls renin was secreted episodically and showed characteristic night-day variations. Both in propranolol and in prindolol-treated subjects secretory episodes in renin secretion either did not occur or were less frequent than in normal controls. With one exception night-day variations in renin secretion were not observed. Mean PRA values were significantly lower than in the control group (p〈0.001). Our results show that both propranolol and prindolol lower PRA and eliminate or reduce the frequency of secretory episodes. It is concluded that the sympathetic nervous system plays an important role in regulating night-day variations and short-time fluctuations of renin secretion in normal supine man.
    Notes: Zusammenfassung Um den Effekt von Propranolol und Prindolol auf die Reninsekretion zu untersuchen, wurde unter natriumarmer Ernährung bei 10 liegenden Normalpersonen in kurzen Zeitabständen über Nacht die Plasma-Renin-Aktivität (PRA) bestimmt. 4 Personen standen unter einer 4tägigen Behandlung mit Propranolol, 3 wurden über denselben Zeitraum mit Prindolol behandelt und 3 Personen dienten als Kontrollgruppe. Bei Normalpersonen zeigte Renin sowohl eine episodische Sekretion als auch einen typischen Nacht-Tag-Rhythmus. Unter Propranolol und Prindolol wurden Sekretionsepisoden des Renins entweder nicht beobachtet oder traten seltener auf. Eine Nacht-TagSchwankung der Reninsekretion war mit einer Ausnahme nicht zu beobachten. Unter beiden Betablockern war die mittlere PRA signifikant niedriger als bei Kontrollpersonen (p〈0.001). Unsere Ergebnisse zeigen, daß Propranolol und Prindolol die Renin-Aktivität senken und entweder die episodische Reninsekretion aufheben oder zu einer Frequenzabnahme der Sekretionsepisoden führen. Unsere Resultate erlauben die Schlußfolgerung, daß das sympathische Nervensystem eine bedeutende Rolle in der Steuerung der Nacht-Tag-Rhythmik und in der Regulation der Kurz-ZeitSchwankungen der Reninsekretion spielt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 955-959 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renin ; Aldosteron ; Cortisol ; Kalium ; Orthostase ; Renin ; aldosterone ; cortisol ; potassium ; orthostasis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Plasma aldosterone, plasma renin activity (PRA), plasma cortisol as parameter of ACTH activity and the serum concentrations of sodium and potassium were determined at short time intervals in 10 healthy students after an overnight bedrest and during three hours of ambulation. While PRA rose significantly within 15 minutes of orthostasis in all students, plasma aldosterone showed a similar rapid increase in some of the subjects only. These persons demonstrated also a simultaneous increase of serum potassium or of plasma cortisol. Plasma aldosterone rose not before 30 to 60 minutes after change to the upright position in subjects who showed neigher plasma cortisol nor serum potassium increases. It is concluded that the immediate rise of plasma aldosterone during orthostasis seems to depend on a stimulation by ACTH of by potassium. The main stimulus of plasma aldosterone during orthostasis appears to be the renin angiotensin system. If the aldosterone response to posture is mediated only through this system a delay of 30 to 60 minutes is observed.
    Notes: Zusammenfassung Plasma-Aldosteron, Plasma-Renin-Aktivität (PRA), Plasmacortisol (als Parameter der ACTH-Aktivität) und die Serumkonzentrationen von Natrium und Kalium wurden bei 10 gesunden Studenten nach Bettruhe und in kurzen Zeitabständen während drei Stunden nach dem Aufstehen gemessen. Während die PRA innerhalb von 15 min nach dem Aufstehen bei allen Studenten signifikant anstieg, wurde ein ähnlich schneller Anstieg des Plasmaaldosterons nur bei einigen der Probanden beobachtet. Nur bei diesen wurde ein gleichzeitiger Anstieg des Serumkaliums oder des Plasmacortisols beobachtet. Bei den Studenten, bei denen weder das Plasmacortisol noch das Serumkalium anstiegen, stieg das Plasmaaldosteron frühestens nach 30–60 min nach dem Aufstehen an. Aus den Ergebnissen wird geschlossen, daß der sofortige Anstieg des Plasmaaldosterons nach dem Aufstehen von einer Stimulation durch ACTH oder Kalium abzuhängen scheint. Der Hauptstimulus für das Aldosteron scheint während der Orthostase jedoch das Renin-Angiotensin-System zu sein. Wird Aldosteron nur über dieses System stimuliert, erfolgt der Aldosteronanstieg mit einer Verzögerung von 30–60 min.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Aldosterone ; cortisol ; sodium ; potassium ; hemodialysis ; Aldosteron ; Cortisol ; Natrium ; Kalium ; Hämodialyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Plasmaaldosteron, Plasmacortisol und die Serumkonzentrationen von Kalium und Natrium wurden bei 5 nierenlosen Patienten vor und in kurzen Zeitabständen bis zu 180 min nach Beendigung der Hämodialyse gemessen. Unter Hämodialyse stieg das Plasmaaldosteron bei 4 der 5 Patienten an, während bei allen Patienten Cortisol, Kalium und Natrium abfielen. Nur bei einem Patienten ließ sich unter Hämodialyse ein Abfall des Aldosterons nachweisen. Nach Beendigung der Hämodialyse kam es über den untersuchten Zeitraum bei 3 der 5 Patienten zu cinem fast kontinuierlichen Abfall des Plasmaaldosterons, während die beiden anderen Patienten Sekretionsepisoden des Aldosterons mit spontanen Anstiegen und anschließendem Abfall der Hormonkonzentration zeigten. Bei allen Patienten stieg nach Hämodialyse das Serumkalium rasch wieder an, während nur geringgradige Veränderungen des Serumnatriums nachweisbar waren. Plasmacortisol zeigte während der Beobachtungsperiode typische tageszeitliche Schwankungen. Wir nehmen an, daß ein noch unbekannter Faktor für den Anstieg des Plasmaaldosterons unter Hämodialyse verantwortlich ist. Einiges spricht dafür, daß über den nach Hämodialyse beobachteten Zeitraum die intracelluläre Kaliumkonzentration und nicht das Serumkalium die Aldosteronsekretion beeinflußt. Dies würde den bei 3 der 5 Patienten scheinbar paradoxen Abfall des Aldosterons bei steigendem Serumkalium erklären.
    Notes: Summary Plasma aldosterone, plasma cortisol and the serum concentrations of sodium and potassium were determined in 5 anephric patients before and at short time intervals up to 180 minutes after hemodialysis. Plasma aldosterone increased in 4 of 5 patients during hemodialysis while in all patients plasma cortisol, sodium and potassium decreased. Only one patient showed a fall in aldosterone during hemodialysis. After hemodialysis plasma aldosterone gradually decreased over a period of 3 hours in 3 of 5 patients, whereas the remaining two patients showed typical secretory episodes of aldosterone. In each patient serum potassium rapidly increased while serum sodium showed only minor variations. Plasma cortisol followed the normal circadian rhythm. We suggest that a still unknown factor had caused the observed increases in plasma aldosterone during hemodialysis. There are reasons to believe that over the period observed after hemodialysis the intracellular potassium concentration and not serum potassium levels has influenced adrenal aldosterone release. This would explain the paradoxical decrease in plasma aldosterone in 3 of the 5 patients while serum potassium increased.
    Type of Medium: Electronic Resource
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