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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Neuroradiology 10 (1975), S. 177-178 
    ISSN: 1432-1920
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé La ventriculographie positive au Dimer X a permis de constater un recessus infundibulaire intrahypophysaire chez une femme de 34 ans atteinte d'hydrocéphalie obstructive. Les auteurs admettent la pathogénie malformative.
    Abstract: Zusammenfassung Bei einer 34-jährigen Patientin mit Hydrocephalus bei Liquorpassagestörung durch einen Mittelhirnprozeß kam im Ventrikulogramm mit Dimer X ein abnormer intrasellarer Recessus des 3. Ventrikels zur Darstellung. Nach seiner Lokalisation und nach ontogenetischen sowie phylogenetischen Gesichtspunkten ist er als persistierender intrahypophysärer Recessus infundibuli zu bezeichnen. Eine Fehlbildung infolge einer Entwicklungshemmung wird angenommen.
    Notes: Summary X-ray examination of the intracranial ventricles with Dimer X made it possible to make the diagnosis of obstructive hydrocephalus due to a mass lesion of the midbrain and an abnormal intrasellar recess of the third ventricle in a 34 year old female patient. Considering the location and ontogenetic and phylogenetic facts one can diagnose the second pathological finding as a persisting intrapituitary recessus infundibuli. A malformation due to inhibition during development is to be assumed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Neuroradiology 16 (1978), S. 65-68 
    ISSN: 1432-1920
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Medulloblastoma and acute lymphocytic leukemia patients treated by intrathecal methotrexate and radiation were investigated by means of computerized axial tomography. More than 50% of them turned out to have acquired encephalopathy. Only gross morphologic brain defects, as visualized by computerized tomography, caused manifest clinical signs of brain dysfunction, such as epilepsy, mental retardation, paresis, and apallic syndrome. Mild morphologic changes were found even in asymptomatic children. The preferred site of defects in brain substance was the paraventricular white matter.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Neuroradiology 14 (1977), S. 205-208 
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Atlas ; Malformation of atlas
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Fissures in the anterior arch of the atlas are rare. The defect can properly be diagnosed on axial radiographs and can be suspected in studying carefully the lateral x-ray. The developmental cause of the split anterior arch and its clinical significance are discussed. A median cleft, analogous to a fissure in the anterior arch of the atlas, may also occur in the proatlas, as schown in one case.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 226 (1978), S. 137-156 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Cerebral atrophy ; Chronic alcoholism ; Computerized cranial tomography ; Cerebrale Atrophie ; Chronischer Alkoholismus ; Craniale Computertomographic
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 50 chronische Alkoholiker (37 Manner und 13 Frauen im Alter von 26 bis 56 Jahren, Durchschnittsalter 39,9 Jahre) mit unterschiedlichen klinischen Syndromen (Alkoholpsychosen, metalkoholische Encephalopathien) wurden computertomographisch untersucht. In 96% (in 80% höhergradig) war eine cerebrale Atrophie nachweisbar. Fast immer handelte es sich um zugleich corticale und subcorticale Veränderungen, wobei gegenüber der Pneumencephalographie die zuverlässige Darstellung gerade auch corticaler Atrophien hervorzuheben ist. Einschränkend muß jedoch betont werden, daß man anhand der CT nicht sicher sein kann, daß eine Erweiterung der äußeren Liquorräume durch eine Degeneration der grauen oder der benachbarten Ausläufer der weißen Substanz hervorgerufen wird (Windungsatrophien). Die computertomographischen Befunde wurden auf ihre Beziehungen zu Lebensalter, Geschlecht, Abususdauer und -schwere, klinischem Syndrom, Rezidivhäufigkeit (und auch Anfällen) u.a.m. untersucht. Dabei zeigte sich in erster Linie ein Zusammenhang mit der Abususdauer und dem Lebensalter, weniger deutlich mit der Abususschwere. Die ausgeprägtesten Veränderungen fanden sich beim deliranten Syndrom und Psychose-Rezidiven, vor allem in Verbindung mit hirnorganischen Anfällen. Die stärksten Erweiterungen des 3. Ventrikels wiesen Wernicke-Korsakow-Encephalopathien mit in der Vorgeschichte wiederholten Entzugssyndromen auf. Die an 10 Patienten jeweils während der floriden Psychose und vier Wochen danach vorgenommenen computertomographischen Untersuchungen ergaben identische Befunde; passagere Veränderungen (z.B. ein Hirnödem) ließen sich also nicht fassen. Die craniale Computertomographie erscheint vorzüglich dazu geeignet, den vielen noch offenen Fragen wie z.B. dem Alter, der Abususdauer und-schwere in ihrer speziellen pathogenetischen Wertigkeit für die im Rahmen des Alkoholismus auftretenden cerebralen Atrophien insbesondere an größeren Kollektiven weiter nachzugehen.
    Notes: Summary Fifty chronic alcoholics (37 men and 13 women, ages 26–55, mean age 39.9 years) with different clinical syndromes (alcoholic psychosis, alcoholic encephalopathies) were studied by computerized cranial tomography. Cerebral atrophy was detected in 96% of all cases. Combined cortical and subcortical signs were encountered in almost all cases. Cortical atrophy seemed to be detectable more easily by CT than by pneumencephalography. The computerized tomographic findings were studied in their relations to age, sex, duration of abuse, clinical syndromes, frequency of relapse (and seizures, too), etc. Cerebral atrophy was correlated primarily with the subjects' age and the duration, and less with the intensity of alcoholism. The most distinct changes were found in delirium syndromes and, in cases with relapse of psychosis, especially in combination with seizures. Wernicke-Korsakow encephalopathies showed the widest third ventricles when combined with repeated syndromes of withdrawal in their case histories. Computerized tomographic examinations of ten patients during acute psychosis as well as 4 weeks later showed identical findings; transitory changes, e.g., cerebral edema, were not detected. Computerized cranial tomography appears to be extremely useful to study the numerous open questions concerning the pathogenetic role of age, duration, and severity of abuse with cerebral atrophy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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