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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 328 (1971), S. 314-327 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Pancreatitis ; Surgery ; Acute Pancreatitis ; Pancreatectomy ; Acute Pancreatitis-Complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Studium von 17 Fällen, bei denen eine Frühpankreatektomie durchgeführt wurde, bestimmt wie folgt unser therapeutisches Verhalten: Bei der akuten postoperativen Pankreatitis sind wir angesichts des schwerwiegenden Krankheitsverlaufes überzeugt von der Notwendigkeit einer frühzeitig durchzuführenden ausgedehnten Pankreatektomie. Bei der akuten primären Pankreatitis sind wir etwas zurückhaltender, da selbst bei offener Bauchhöhle das Schicksal gewisser Pankreaspartien nicht mit Sicherheit vorhergesagt werden kann. Dennoch bestimmen unsere im Vergleich mit den Literaturangaben günstigen persönlichen Erfahrungen mit der Pankreatektomie unser aktives chirurgisches Vorgehen bei der akuten nekrotisierenden hämorrhagischen Pankreatitis.
    Notes: Summary The study of 17 cases of acute pancreatitis, in whom early total or subtotal pancreatic resection were performed, has led to the following therapeutic principles: the serious nature of acute post-operative pancreatitis has convinced us of the necessity for early intervention and as extensive a resection as possible; 5 out of 6 patients were cured in this way. In case of acute primary pancreatitis we are more conservative since even at laparotomy it is difficult to foresee the fate of all parts of the pancreas. Nevertheless our relatively favorable results led us to intervene surgically if the signs and symptoms of pancreatitis do not show any improvement after 8 to 12 h. If acute, diffuse pancreatitis affects the whole organ subtotal pancreatectomy is performed. If the head of the pancreas is affected we confine ourselves to the removal of necroses. Duodenopancreatectomy does not seem justified in the acute phase; only 1 out of 3 patients survived this procedure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 337 (1974), S. 555-556 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Bleeding ; Diagnosis ; Coloskopy ; Angiography ; Hemorrhage ; Blutungen ; Diagnostik ; Prä- und intraoperative Coloskopie und Angiographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Blutungen aus dem Dünn- und Dickdarm haben vielgestaltige morphologische Ursachen: Isolierte bis diffuse Polypen, Rectocolitis, neoplastische Läsionen und gelegentlich auch die Divertikelkrankheit. Immer sollte unter dem Symptom Melaena zunächst auch eine postbulbäre Ulcusblutung durch Gastroskopie ausgeschlossen warden. Das diagnoatisch-taktische Vorgehen unter besonderer Berücksichtigung der prä- und intraoperativen Coloskopie und Angiographie sowie Problemfälle wie Blutungen aus Anastomosen, Colostomien und nach traumatischer Läsionen des Anorectalkanals werden besprochen.
    Notes: Summary There are various morphological causes of bleeding from the small and large intestine: isolated or diffuse polyps, rectocolitis, paraneoplastic lesions, and occasionally diverticular disease. The symptom melaena demands gastroscopy to exclude bleeding from a gastroduodenal ulcer. Diagnostic technique is discussed with special reference to the diagnostic value of preand intraoperative endoscopy, and problems such as bleeding from anastomoses after colostomy or bleeding following traumatic lesions in the anorectal region are also dealt with.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 337 (1974), S. 597-598 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 334 (1973), S. 337-342 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Darstellung der Operationstaktik und Technik. Nach Fernsehbild und radiographischer Kontrolle der Gallengänge wird bei Cholecystolithiasis prinzipiell die Cholecystektomie vorgenommen; bei Choledocolithiasis müssen immer alle Konkremente aus den Hauptgallenwegen entfernt werden. Danach wird der Choledochus drainiert. Auch bei fehlender Lithiasis soll eine Choledochostomie erfolgen. Hiernach wird der Pankreas gründlich untersucht. Es ist unentbehrlich, Typ und Extension des Hämatoms sowie der Nekrose zu präzisieren. Sie werden maßgebend sein für die Wahl zwischen einfacher Drainage, Entfernung des nekrotischen Gewebes und Pankreasexhairese. Eine Drainage der Pankreasloge sowie der Bauchhöhle und eventuell der Flanken ist anzustreben. Eine Gastrostomie mit doppelläufiger Sonde, eventuell eine Y-förmige Jejunostomie, schließen den Eingriff ab. 23 frühzeitige Pankreasexhairesen wurden nach diesen Prinzipien durchgeführt mit 15 Heilungen und 8 Todesfällen.
    Notes: Summary Surgical indications and techniques are described. First, the biliary tree is studied by peroperative cholangiography. When gallstones are present, a cholecystectomy is performed, if necessary combined with choledochostomy and careful exploration of the common bile duct. The biliary tree is always drained, even in the absence of gallstones. Next, the pancreas is explored. It is essential to determine the type and extent of haematoma and the amount of necrosis before deciding on treatment by drainage, excision of damaged tissues, or some form of pancreatectomy. A large drain in the region of the pancreas allows irrigation of the area in the postoperative period as well as drainage of the abdominal cavity. At the end of the operation a feeding gastrostomy or jejunostomy is performed. In our series of 23 patients who presented with acute fulminating pancreatitis and were treated by the methods described, 15 were cured and 8 died.
    Type of Medium: Electronic Resource
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