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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 382 (1997), S. 332-336 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: 111-In-labelled DTPA-octreotide scintigraphy ; Colorectal carcinoma ; Liver metastases ; 111-Indium-DTPA-Octreotid-Szintigraphie ; Kolorektales Karzinom ; Lebermetastasen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Somatostatinanalogon Octreotid wird zur Therapie neuroendokriner und anderer Tumoren erfolgreich eingesetzt. Die111-Indium-DTPA-Octreotid-Szintigraphie ist ein sensitives Verfahren zum Nachweis des Primärtumors und von Metastasen bei neuroendokrinen Tumoren und anderen Tumoren, die Somatostatinrezeptoren exprimieren. Auch für das kolorektale Karzinom konnte ein antiproliferativer Effekt von Octreotid nachgewiesen werden. Da jedoch nur 40% der kolorektalen Karzinome Somatostatinrezeptoren exprimieren, sollte untersucht werden, ob mittels der111-Indium-DTPA-Octreotid-Szintigraphie bei Patienten mit kolorektalen Lebermetastasen eine Aussage zum Rezeptorbesatz dieser Metastasen getroffen werden kann, um Patienten für Therapiestudien mit Octreotid auswählen zu können. Bei 10 Patienten mit nicht resektablen Lebermetastasen kolorektaler Karzinome und saniertem Primärtumor wurde eine111-Indium-DTPA-Octreotid-Szintigraphie durchgeführt. Bei 9 von 10 Patienten imponierten die Metastasen als Somatostatinrezeptor-negativ, bei 1 Patientin als Somatostatinrezeptor-positiv. Bei der Patientin mit Somatostatinrezeptor-positiven Metastasen nach Rektumkarzinom wurde in der Biopsie der Lebermetastasen ein solider Tumor mit neuroendokriner Differenzierung diagnostiziert. Die Nachbefundung des Präparats des Primärtumors ergab neben dem Adenokarzinom des Rektums einen soliden Anteil mit neuroendokriner Differenzierung (Adenoendokrines Karzinom). Bei Lebermetastasen von kolorektalen Karzinomen hat die111-Indium-DTPA-Octreotid-Szintigraphie in unserer Studie keine Beurteilung des Rezeptorstatus erlaubt und ist somit zur Therapieplanung eher nicht geeignet. Bei kolorektalen Lebermetastasen kann die Frage des Somatostatinrezeptorstatus also weiterhin nur anhand von autoradiographischen Untersuchungen an Biopsien geklärt werden. Im Einzelfall, beim Vorliegen eines adenoendokrinen Primärtumors, kann jedoch die111-Indium-DTPA-Octreotid-Szintigraphie nähere Aufschlüsse über die histologische Differenzierung der Metastasen bieten.
    Notes: Abstract The somatostatin analogue octreotide is effective in the treatment of neuroendocrine and other tumours.111-In-labelled DTPA-octreotide scintigraphy is successful in localizing primary neuroendocrine tumours and metastases and other tumours containing somatostatin receptors. An antiproliferative effect of octreotide was also demonstrated for colorectal carcinoma. Since only about 40% of colorectal carcinomas express somatostatin receptors, we tried to establish whether111-In-labelled DTPA-octreotide scintigraphy is able to reveal the receptor status of liver metastases in patients with colorectal liver metastases. This would be useful in selecting patients for adjuvant therapy studies with octreotide. We performed111-In-labelled DTPA-octreotide scintigraphy in ten patients with nonresectable liver metastases of colorectal origin and curatively resected primary. In nine of ten patients the liver metastases were somatostatin receptor negative, in one patient somatostatin receptor positive. In the patient with somatostatin receptor-positive liver metastases after resection of a rectal carcinoma, the histological examination of the biopsies from the liver metastases showed a solid tumour of neuroendocrinal differentiation. In the repeated histological examination of the specimen of the rectal primary, a small solid tumour with neuroendocrinal differentiation was found between formations of adenocarcinoma (adenoendocrine carcinoma). In our study111-In-labelled DTPA-octreotide scintigraphy did not indicate the receptor status of liver metastases from colorectal carcinoma and was not useful in the planning of therapeutic regimens. For the diagnosis of the receptor status of colorectal liver metastases autoradiographic investigation on tissue biopsies are still necessary. In patients with adenoendocrine carcinomas111-In-labelled DTPA-octreotide scintigraphy may help to histologically differentiate the metastases.
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