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  • 1
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Ergebnisqualität ; Kopfschmerz ; Ambulante Versorgung ; Vertragsärztliche Versorgung ; Keywords Outcome quality ; Efficacy ; Headache ; Community medicine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background. Little is known about the outcome-quality of treatment for headache on primary care conditions in Germany. Methods. All physicians (2100) of middle franconia, a bavarian greater district with 1,6 Mio. inhabitants, involved in outpatient management were asked to include consecutively patients in the study which suffer from migraine (at least 2 attacks/month) and/or tension type headache (at least 8 days/month) of at least 4 weeks duration. Before and after a 6 months interval patients documented the following outcome data in a questionnaire: pain intensity during the last attack (numeric rating scale), pain dependent disability (Brief Pain Inventory, German version), health related quality of life (SF-36, German version) and depressivity (Allgemeine Depressionsskala). The pain chronification state (Mainz Pain Staging System) has been assessed by the physician. Therapy was not standardized and included the natural spectrum of medicamental and non-medicamental therapy of headache. Agreement of therapy with recommendations of the “Arzneimittelkommission der Deutschen Aerzteschaft” has been assessed. Results. 24 physicians participated in the study. Pre-post-data of 80 patients (46±14 y) could be analysed. Initially 67% were classified in pain chronification state I, 27% in state II and 6% in state III. Medicamental therapy agreed with recommendations in approximately 50% of patients, non-medicamental therapy has been used rarely. The pain intensity, pain dependent disability, depression and quality of life improved significantly. 45% and 55% of patients improved in at least 2 of 6 outcome-parameters by 30% of baseline value or by half standard deviation of the corresponding pre-post-differences, respectively. The latter outcome-measure reflects a medium effect size. Conclusions. On primary care conditions about 50% of patients suffering from migraine and/or tension type headache (predominantly low chronification stae) perceive a therapy effect that corresponds to a medium effect size.
    Notes: Zusammenfassung Studiendesign. Um erstmals Daten zur Behandlungseffektivität von Patienten mit Migräne und Spannungskopfschmerzen unter vertragsärztlichen Bedingungen zu erhalten, dokumentierten in der Modellregion Mittelfranken (etwa 1.6 Mio. Einwohner) 24 von 2100 angeschriebenen ambulant tätige Kollegen und deren Patienten am Anfang und Ende eines 6 Monate dauernden Intervalls Daten zur Ergebnisqualität der Behandlung. Eingeschlossen wurden Patienten, die seit mindestens 4 Wochen über mindestens 2 Migräneattacken pro Monat oder an mindestens 8 Tagen pro Monat über dauernde oder rezidivierende Kopfschmerzen nicht symptomatischer Genese klagten. Ergebnisse. Ausgewertet wurden 80 Patientenverläufe. 67% der Patienten gehörten bei Studienaufnahme dem Chronifizierungsstadium I nach Gerbershagen an, 27% dem Stadium II und 6% dem Stadium III. Die medikamentöse Behandlung entsprach in etwa der Hälfte aller Patienten den Empfehlungen der Arzneimittelkommission der Deutschen Ärzteschaft, eine nichtmedikamentöse Behandlung wurde kaum eingesetzt. Die Schmerzintensität (numerische Ratingskala), schmerzbedingte Beeinträchtigung im Alltag (deutsche Fassung des Brief Pain Inventory), Depressivität (Allgemeine Depressionsskala) und Lebensqualität (SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand) verbesserten sich statistisch signifikant. 45% bzw. 55% der Patienten besserten sich in mindestens 2 von 6 Ergebnisparametern um mindestens 30% vom Ausgangswert bzw. eine halbe Standardabweichung der Prä-post-Differenzen des jeweiligen Parameters. Schlussfolgerung. In der vertragsärztlichen Versorgung von Patienten mit Migräne und/oder Spannungskopfschmerzen, die vorwiegend eine niedrige Schmerzchronifizierung aufwiesen, wird bei etwa der Hälfte der Patienten ein mittlerer Behandlungseffekt erzielt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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