Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • Alveolar recruitment  (1)
  • Anschlußheilbehandlung  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 1050-1053 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Inhaliertes Stickstoffmonoxid ; Hochfrequenzbeatmung ; Lungenexpansion ; Alveoläre Rekrutierung ; Mekoniumaspirationssyndrom ; Key words Inhaled nitric oxide ; High-frequency ventilation ; Lung expansion ; Alveolar recruitment ; Meconium aspiration syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary High-frequency ventilation and inhaled nitric oxide represent – among others – two treatment options in hypoxemic respiratory failure of neonates. We report the case of a term infant with meconium aspiration syndrome, who only responded favorably to inhaled nitric oxide following the initiation of high-frequency ventilation. At an oxygenation index of 17 we started treatment with nitric oxide in order to reverse right-to-left shunting and improve oxygenation. How- ever the respiratory situation did not improve, the oxygenation index increased to 25. After discontinuation of nitric oxide the mode of ventilation was switched to HFV with mean airway pressures of 15 mbar. Again oxyena-tion was unaffected with an oxygenation index of meanwhile 31. At that stage of a second trial of inhaled nitric oxide was started at a concentration of 10 ppm while continuing high-frequency ventilation. Immediately oxygenation improved significantly, the oxygenation index decreased to 9 within several minutes after restarting nitric oxide. This effect on oxygenation was sustained for the duration of several days during high-frequency ventilation until gradual weaning from iNO could be performed. Discussion: Adequate lung expansion is required in order to achieve the maximum benefit of nitric oxide therapy. Inadequate alveolar ventilation secondary to parenchymal lung disease may lead to a non-response to treatment with nitric oxide. Adequate alveolar ventilation appears to be more readily achieved by the use of high-frequency ven- tilation as compared to conventional ven- tilation. In cases of respiratory failure due to meconium aspiration syndrome this therapeutic regimen should be considered, even if these therapies (high-frequency ventilation, inhaled nitric oxide) have previously been proven inefficient when used as single treatment modalities.
    Notes: Zusammenfassung Inhalatives Stickstoffmonoxid und Hochfrequenzbeatmung gehören neben einer Reihe weiterer Behandlungsoptionen zu den Therapiemodalitäten bei der Behandlung des neonatalen Lungenversagens. Wir berichten über den Fall eines reifen Neugeborenen mit Mekoniumaspirationssyndrom, das nicht unter konventioneller Beatmung, wohl aber unter Hochfrequenzbeatmung mit einer Verbesserung der Oxygenierung auf die Gabe von inhalativem NO reagierte. Bei einem Oxygenierungsindex von 17 begannen wir eine Therapie mit inhalativem Stickstoffmonoxid, die zu keiner Verbesserung der respiratorischen Situation führte. Auch die nach Beendigung der Stickstoffmonoxidtherapie begonnene Hochfrequenzbeatmung hatte keinen Anstieg des arteriellen Sauerstoffpartialdrucks zur Folge, der Oxygenierungsindex lag zu diesem Zeitpunkt bei 31. Erst eine kombinierte Therapie von Hochfrequenzbeatmung und inhalativem Stickstoffmonoxid führte zu einem deutlichen Anstieg des arteriellen Sauerstoffpartialdrucks und zu einem Abfall des Oxygenierungsindex auf einen Wert von 9. Diskussion: Eine ausreichende Lungenexpansion ist Voraussetzung für ein optimales Ansprechen auf Stickstoffmonoxid. Eine inadäquate alveoläre Ventilation erscheint auf dem Boden einer parenchymatösen Lungenerkrankung ein ausreichender Grund für ein klinisches Nichtansprechen auf eine Stickstoffmonoxidtherapie zu sein. Eine suffiziente Rekrutierung von Alveolen ist unter einer Hochfrequenzbeatmung einfacher zu erreichen als unter konventioneller Beatmung. Diese Kombinationstherapie sollte in Fällen eines hypoxämischen Lungenversagens bei Mekoniumaspirationssyndrom auch dann in Betracht gezogen werden, wenn beide Therapiemodalitäten für sich genommen nicht zu einer Verbesserung der Oxygenierung geführt haben.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Schlaganfall ; Rehabilitation ; Anschlußheilbehandlung ; Key words Stroke ; Postacute rehabilitation ; Deficit
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A standardized postacute inpatient rehabilitation program (Anschlußheilbehandlung) after stroke is well established in Germany. Yet the needs of patients being admitted to an Anschlußheilbehandlung (AHB) are not completely known. Therefore sociodemographic data, handicap, impairment and neuropsychologic deficits in 200 stroke patients were evaluated before admission to an AHB with different scores (Barthel, modified Rankin Score, NIHSS, HAWIE-R, Wilde, etc.). About half of the patients were still working prestroke. Most patients suffered from several vascular risk factors, which were insufficiently treated, and about a third of the patients had cerebrovascular disease prior to this stroke. At admission to the rehabilitation program the group of patients with severe neurological deficits was small. In average the disability was rather moderate (Rankin=2,6). Mainly gait and finger dexterity were handicapped. Functional impairment was outweighed by neuropsychological deficits.
    Notes: Zusammenfassung Die Anschlußheilbehandlung (AHB) ist ein fester Bestandteil der postakuten Rehabilitation nach einem Schlaganfall. Zwar gibt es genaue Vorgaben zur AHB von Seiten der Kassen- und Rentenversicherungsträger, unklar ist jedoch, welche Patienten in eine AHB eingewiesen werden, welche Störungen sie noch aufweisen und welche Anforderungen sie an eine AHB stellen. Prospektiv wurden 200 Patienten untersucht, die nach einem Schlaganfall an einer AHB teilnahmen. Neben relevanten soziodemographischen und medizinischen Daten wurden verschiedene neurologische (Barthel, modifizierter Rankin Score, NIHSS u.a.) und neuropsychologische (Teile des HAWIE-R, BAT, Wilde u.a.) Meßinstrumente verwendet. Über die Hälfte der Patienten, die in eine AHB nach einem Schlaganfall eingewiesen wurden, stand noch im aktiven Erwerbsleben. Viele Patienten litten unter unzureichend behandelten Risikofaktoren und hatten bereits vaskuläre Vorerkrankungen bevor sie den aktuellen Schlaganfall erlitten. Die neurologischen Störungen waren eher moderat, wohingegen durchschnittlich ganz erhebliche neuropsychologische Leistungseinbußen bestanden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...