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  • Anschlußheilbehandlung  (1)
  • Atemnotsyndrom (HMD)  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Schlaganfall ; Rehabilitation ; Anschlußheilbehandlung ; Key words Stroke ; Postacute rehabilitation ; Deficit
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A standardized postacute inpatient rehabilitation program (Anschlußheilbehandlung) after stroke is well established in Germany. Yet the needs of patients being admitted to an Anschlußheilbehandlung (AHB) are not completely known. Therefore sociodemographic data, handicap, impairment and neuropsychologic deficits in 200 stroke patients were evaluated before admission to an AHB with different scores (Barthel, modified Rankin Score, NIHSS, HAWIE-R, Wilde, etc.). About half of the patients were still working prestroke. Most patients suffered from several vascular risk factors, which were insufficiently treated, and about a third of the patients had cerebrovascular disease prior to this stroke. At admission to the rehabilitation program the group of patients with severe neurological deficits was small. In average the disability was rather moderate (Rankin=2,6). Mainly gait and finger dexterity were handicapped. Functional impairment was outweighed by neuropsychological deficits.
    Notes: Zusammenfassung Die Anschlußheilbehandlung (AHB) ist ein fester Bestandteil der postakuten Rehabilitation nach einem Schlaganfall. Zwar gibt es genaue Vorgaben zur AHB von Seiten der Kassen- und Rentenversicherungsträger, unklar ist jedoch, welche Patienten in eine AHB eingewiesen werden, welche Störungen sie noch aufweisen und welche Anforderungen sie an eine AHB stellen. Prospektiv wurden 200 Patienten untersucht, die nach einem Schlaganfall an einer AHB teilnahmen. Neben relevanten soziodemographischen und medizinischen Daten wurden verschiedene neurologische (Barthel, modifizierter Rankin Score, NIHSS u.a.) und neuropsychologische (Teile des HAWIE-R, BAT, Wilde u.a.) Meßinstrumente verwendet. Über die Hälfte der Patienten, die in eine AHB nach einem Schlaganfall eingewiesen wurden, stand noch im aktiven Erwerbsleben. Viele Patienten litten unter unzureichend behandelten Risikofaktoren und hatten bereits vaskuläre Vorerkrankungen bevor sie den aktuellen Schlaganfall erlitten. Die neurologischen Störungen waren eher moderat, wohingegen durchschnittlich ganz erhebliche neuropsychologische Leistungseinbußen bestanden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 144 (1996), S. 1352-1356 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Persistierende pulmonale Hypertonie des Neugeborenen (PPHN) ; Oxygenierung ; Stickoxid (NO) ; Atemnotsyndrom (HMD) ; Response ; Key words Persistent pulmonary hypertension of the newborn (PPHN) ; Oxygenation ; Nitric oxide (NO) ; Hyaline membrane disease (HMD) ; Responder
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Critical hypoxemia due to extrapulmonary right-to-left-shunting is a typical feature of neonates with persistent pulmonary hypertension of the newborn (PPHN). To improve oxygenation, inhaled nitric oxide (NO) has been used for the last three years in neonatal intensive care units during mechanical ventilation, thus lowering pulmonary vascular resistance. However, sustained improvement in oxygenation is only noted in one third up to two fifths of treated newborns (responders) if PPHN develops due to primary pulmonary disease. NO has only been used for term neonates until recently, when a growing interest for its administration in preterm babies with hyaline membrane disease (HMD) came up. Since intrapulmonary right-to-left shunting is the main reason for hypoxia in HMD, inhaled NO should prove to be a potent selective pulmonary vasodilator in future studies. Further clinical and experimental studies with animals will be helpful to evaluate the individual newborn as being a potential responder or nonresponder.
    Notes: Zusammenfassung Die hochgradige Oxygenierungsstörung durch extrapulmonale Rechts-links-Shunts ist ein typisches Merkmal bei Neugeborenen mit persistierender pulmonaler Hypertonie (PPHN). Zur Verbesserung der Oxygenierung wird seit ca. 3 Jahren in neonatologischen Zentren Stickoxid (NO) während der maschinellen Beatmung inhalativ zur Senkung des pulmonalen Gefäßwiderstands verabreicht. Nur 1/3–2/5 der behandelten Neugeborenen reagiert mit einer anhaltenden Verbesserung der Oxygenierung (Responder), wenn eine primär pulmonal-parenchymatöse Erkrankung mit sekundärer PPHN vorliegt. Wurde NO aus toxikologischen Erwägungen bisher fast ausschließlich bei reifen Neugeborenen angewendet, so hat sich jüngst ein Interesse für den Einsatz bei Frühgeborenen mit Atemnotsyndrom (HMD) entwickelt. Da der intrapulmonale Rechts-links-Shunt jedoch die wesentliche Ursache der Oxygenierungsstörung bei Frühgeborenen mit HMD ist, sollten zukünftige Studien die Anwendung von NO als potenten, selektiven pulmonalen Vasodilator in der Lungenstrombahn des Frühgeborenen rechtfertigen. Weitere klinische und tierexperimentelle Studien sind notwendig, um das individuelle Neugeborene als potentiellen Responder oder Nonresponder einschätzen zu können.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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