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  • Akute demyelinisierende Enzephalomyelitis  (1)
  • Astrocytoma  (1)
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    Electronic Resource
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    Springer
    Der Pathologe 19 (1998), S. 259-268 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Gliom ; Astrozytom ; Oligodendrogliom ; Grading ; Überlebenszeitanalyse ; Key words Glioma ; Astrocytoma ; Oligodendroglioma ; Grading ; Survival analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The histologic determination of the degree of tissue anaplasia and grade of malignancy of gliomas is based upon qualitative histological features (nuclear pleomorphism, mitoses, endothelial proliferation, tumor necrosis). This grading approach is influenced by the subjective interpretation of the pathologist, especially concerning the weighting of criteria (scant, moderate, pronounced). An observer-independent approach seems to be feasible by abandoning the concept of parameter weighting in favor of an binary approach noting only the presence or absence of these structure parameters. This grading procedure is recognized in the revised WHO classification of brain tumors for common type astrocytomas (Ste. Anne-Mayo System, SAMS). Our results indicate that a similiar approach is also suitable for grading purposes of oligodendrogliomas and mixed gliomas. Our recent investigations on glioma grading showed, both for astrocytomas and oligodendrogliomas, that a two-tiered grading scheme distinguishing only ”low-grade” and ”high-grade” cases was prognostically relevant. For all glioma entities the onset of tumor angiogenesis with endothelial proliferation and contrast enhancement in CT and MRI seems to be the key criterion indicating irreversible tumor progression to the ”high” malignancy grade.
    Notes: Zusammenfassung Die histologische Bestimmung des Anaplasiegrades von Gliomen wird nach qualitativen histologischen Merkmalen (Kernpleomorphie, Mitosen, Endothelproliferate, Tumornekrosen) vorgenommen und mit dem Malignitätsgrad gleichgesetzt. Vor allem die Wichtung dieser Merkmale (”gering – mittel – stark ausgeprägt”) unterliegt dem subjektiven Eindruck des jeweiligen Befunders. Um eine höhere Reproduzierbarkeit der Gradingbeurteilung zu erreichen, wurde auf die Wichtung verzichtet und lediglich das Vorhandensein oder Fehlen dieser vier definierten qualitativen Kriterien verzeichnet. Es hat sich gezeigt, daß durch dieses binäre System eine verläßlichere Aussage über die Dignität von Gliomen möglich ist (Ste. Anne-Mayo-System, SAMS). Neuere Untersuchungen belegen, daß auch für das Grading der Oligodendrogliome und der Mischgliome ein ähnliches binäres System praktikabel ist, wobei sowohl für die Astrozytome als auch für die Oligodendrogliome die Unterscheidung einer niedrigen und hohen Risikogruppe über das Fehlen oder Vorhandensein von Endothelproliferaten durchgeführt wird. Die Endothelproliferate ihrerseits – als Zeichen einer in Gang gekommenen Tumorangiogenese – korrelieren mit der Kontrastmittelanreicherung bei der kranialen Computer- und Kernspintomographie.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ADEM ; Akute demyelinisierende Enzephalomyelitis ; Multiple Sklerose ; Pathologie ; Radiologie ; Keywords ADEM ; Acute disseminated Encephalomyelitis ; Multiple sclerosis ; Pathology ; Radiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Among non-neoplastic lesions of the central nervous system, demyelinating pseudotumors of the group of acute disseminated encephalomyelitis (ADEM) most frequently occasion neurosurgical intervention for purposes of definitive diagnosis and thus enter the domain of the surgical pathologist. Typically, ADEM presents with multifocal, bilateral lesions in an asymmetrical distribution. Especially monolocular manifestations may be diagnostically challenging. Due to the acuteness of clinical symptoms and the expansive, space-occupying character of the lesions a diffuse glioma, a metastatic disease, a primary cerebral Non-Hodgkin's lymphoma, brain abscess, a parasitosis or an ischemic brain tissue necrosis may be suspected. This impression is supported by uptake of contrast-medium most pronounced at the periphery of the lesion and the subcortical location. The histomorphologic feature of relative axonal preservation in areas with acute myelin breakdown and lymphocytic infiltrates make the diagnosis of an acute primary demyelinating disease probable. A diagnosis of glioma may be prompted by the florid, cytologically atypical astrogliosis especially in intraoperative request. Based on a series of 14 cases of radiologically and bioptically documented cases of ADEM typical examples will be demonstrated and discussed.
    Notes: Zusammenfassung Demyelinisierende Pseudotumoren aus dem Formenkreis akuter disseminierter Enzephalomyelitiden (ADEM-Gruppe) gehören zu den häufigsten nichtneoplastischen Läsionen, die zumal in der bildgebenden neuroradiologischen Diagnostik das Bild einer Neoplasie vortäuschen können. Typischerweise handelt es sich bei der ADEM um multifokale, bilaterale asymmetrische Läsionen. Differenzialdiagnostisch sind v. a. seltene monolokuläre Manifestationen bedeutsam, bei denen aufgrund der akuten klinischen Symptomatik sowie des expansiven raumfordernden Charakters der Läsionen klinisch-radiologisch nicht selten ein hirneigener glialer Tumor, eine Karzinommetastase oder ein primär zerebrales Non-Hodgkin-Lymphom, gelegentlich auch eine ischämische Hirngewebsnekrose oder ein Abszess vermutet wird. Diese Annahmen werden durch die subkortikale Lokalisation und die marginal betonte Anreicherung von Kontrastmittel unterstützt. Der bioptische Nachweis einer relativ frischen Markschädigung und einer lymphozytären Entzündungsreaktion bei relativer Unversehrtheit axonaler Strukturen macht die Diagnose einer akuten primären Entmarkungserkrankung wahrscheinlich. Die floride reaktive Astrogliose mit z. T. pleomorphen tumorverdächtigen Reizformen der Astroglia kann so ausgeprägt sein, dass im Rahmen der intraoperativen Schnelldiagnostik ein Gliom in Erwägung gezogen wird. Exemplarisch werden Befunde einer Serie 14 radiologisch und stereotaktisch-bioptisch dokumentierter ADEM vorgestellt und diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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