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  • 1
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Meningioma ; grading ; Ki-67 ; computerized image processing ; morphometry ; cytogenetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary With regard to meningioma grading and the recently introduced “atypical” meningioma, we evaluated 160 cases retrospectively by conventional histology and image analysis. For that, the cell nuclei were stained with a Ki-67 (MIB1)/Feulgen-method on paraffin sections, thus enabling the assessment of both the Ki-67 proliferation index and nuclear morphometric features, such as tumour cell arrangement, nuclear pleomorphism, and cellularity. It could be demonstrated that the Ki-67 proliferation index is the most important criterion for distinguishing anaplastic meningiomas (WHO “grade” III) (mean Ki-67 index: 11%) from those of common type (WHO “grade” I) (mean Ki-67 index: 0.7%). The parameter for the “relative volume weighted mean nuclear volume” is another valuable morphometric feature. The “atypical” meningioma (WHO “grade” II) which should represent an intermediate category between common type and anaplastic meningiomas is characterized by a mean Ki-67 proliferation index of 2.1%. Common type meningiomas which comprise almost 50% of the cases of this series have a relapse rate of 9%. “Atypical” and anaplastic meningiomas recurred in 29% and 50%, respectively. Since the term “atypical” meningioma is confusing in the context of tumour grading, the term “intermediate type meningioma” is proposed. Furthermore, the results of cytogenetic analyses of 142 cases of this series were evaluated and compared with the meningioma grades. Thereby, 25 cases disclosed, independent of the typical loss of one chromosome 22, cytogenetic features assumed to be progression-associated, e.g., the gain or loss of different chromosomes and the deletion of the short arm of one chromosome 1 (hyperdiploidy, increased hypodiploidy, Ip-), when correlated to the histological and morphometric findings or the high relapse rate. For meningioma diagnosis and grading, a practical guideline is proposed based upon histology, morphometry (Ki-67), and cytogenetics.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 18 (1997), S. 353-358 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Alkalische Phosphatase (ALPL) ; Chromosom 1p ; Grading ; Ki-67 ; Meningeom ; Key words Alkaline phosphatase (ALPL) ; 1p- ; Grading ; Ki-67 ; Meningioma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Meningiomas account for the most frequent primary intracranial neoplasms in adults. In 1993, the so-called atypical meningioma has additionally been introduced in the revised edition of the WHO Classification of Tumors of the Central Nervous System and should characterize meningiomas with an increased propensity to recur. Since the given qualitative histological criteria apply both to the ”atypical” and anaplastic meningioma, mere histological grading appears somewhat critical. Therefore, additional parameters were tested for their contribution to meningioma grading: First of all, we succeeded in defining 3 meningioma ”grades” by calculating corresponding 95% confidence intervals for the morphometrically assessed Ki-67 indices of 160 meningiomas in total, the validity of which was proved by comparison with the ”recurrence”-free intervals. Histologically, atypical meningiomas were distinguished by a ”syncytial”, poorly structured growth pattern and macronucleoli. Only occasionally, nuclear pleomorphism, necroses and mitotic figures were found. Cytogenetics revealed, in 50% of the ”atypical” and anaplastic meningiomas, partial loss of the short arm of one chromosome 1 (1p-). Histochemically, we could demonstrate, that the tissue non-specific type of alkaline phosphatase (ALPL), which is coded on chromosome 1p, is a convenient recurrence- and progression-associated marker enzyme for meningiomas with 1p-loss (loss of enzyme activity in 30/39 of intermediate and 8/8 anaplastic meningiomas). We favor to address the WHO ”atypical” meningioma as meningioma of the intermediate type, since the attribute ”atypical” in the context of histological diagnoses is highly susceptible to misinterpretations.
    Notes: Zusammenfassung Meningeome gehören zu den häufigsten intrakranialen Tumoren im Erwachsenenalter. Das sog. atypische Meningeom wurde 1993 in die revidierte Fassung der WHO-Klassifikation für Tumoren des zentralen Nervensystems zusätzlich aufgenommen und soll Meningeome mit einer gegenüber üblichen Meningeomen erhöhten Rezidivneigung bezeichnen. Da für dieses Meningeom die gleichen qualitativ-histologischen Kriterien angegeben werden wie für das anaplastische Meningeom, erscheint eine rein histologische Diagnose mit gewissen Unsicherheiten behaftet. Wir haben nach weiteren prognostisch relevanten Parametern gesucht: Mit Hilfe des morphometrisch ermittelten kernflächenbezogenen Ki-67-(MIB1-)Index ließen sich für Meningeome aller 3 Grade (N=160) 95%-Konfidenzintervalle berechnen, die sich im Vergleich mit den ”Rezidiv”-freien Intervallen als valide erwiesen. Histologisch zeichnen sich die sog. atypischen Meningeome durch ein wenig strukturiertes, ”synzytiales” Wachstumsmuster und große prominente Nukleolen aus. Fakultativ fanden sich Kernpleomorphie, Nekrosen und Mitosefiguren. Zytogenetisch wiesen die sog. atypischen und anaplastischen Meningeome, abgesehen von dem typischen Verlust eines Chromosoms 22 und unsystematischen klonalen Veränderungen, in 50% der Fälle einen distalen Stückverlust am kurzen Arm eines Chromosoms 1 (1p-) auf. Histochemisch konnte von uns gezeigt werden, daß bei Meningeomen die gewebeunspezifische Form der alkalischen Phosphatase (ALPL), deren Strukturgen auf 1p liegt, als progressions- und rezidivassoziiertes Markerenzym eingesetzt werden kann (Verlust der Enzymaktivität in 30/39 intermediären und 8/8 anaplastischen Meningeomen). Anstelle des Begriffes ”atypisch”, der im klinischen Alltag vieldeutig ist und im Zusammenhang mit dem Tumorgrading Anlaß zu Fehlinterpretationen geben kann, schlagen wir für diese zwischen den üblichen und den anaplastischen Meningeomen gelegene Gruppe relativ rezidivgefährdeter Tumoren die Bezeichnung Meningeome vom intermediären Typ vor.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Chlorom ; Epidural ; Granulozytäres Sarkom ; Myeloische Leukämie ; Spinal ; Key words Chloroma ; Granulocytic sarcoma ; Leukemia ; Myeloid ; Spinal neoplasms diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Granulocytic sarcomas (so-called chloromas) are rare extramedullary tumorlike proliferates of myelogenous precursor cells that may de novo precede acute leukemia or coincide with the first manifestation or relapse of acute myeloid leukemia. Rarely, such tumors represent the initial manifestation of a blast crisis in the course of a chronic myeloproliferative disease, such as chronic myeloid leukemia. If they occur in aleukemic patients incorrect diagnoses may result. Differential diagnostic considerations are being discussed by presenting the case of a 58-year-old man who experienced spinal cord compression by an isolated epidural mass lesion.
    Notes: Zusammenfassung Granulozytäre Sarkome (sog. Chlorome) sind seltene extramedulläre Tumore bzw. tumorartige Proliferate myeloischer Vorläuferzellen, die de novo einer akuten Leukämie vorausgehen oder auch in zeitlichem Zusammenhang mit der Erstmanifestation oder dem Rezidiv einer AML auftreten können. Selten sind diese Tumore Ausdruck eines Blastenschubs einer chronischen myeloproliferativen Erkrankung, z.B. einer chronischen myeloischen Leukämie. Differentialdiagnostische Schwierigkeiten können insbesondere dann entstehen, wenn sich das Chlorom, wie im vorgestellten Fall eines 58jährigen Mannes, primär im spinalen epiduralen Raum mit Kompression des Rückenmarks manifestiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 19 (1998), S. 259-268 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Gliom ; Astrozytom ; Oligodendrogliom ; Grading ; Überlebenszeitanalyse ; Key words Glioma ; Astrocytoma ; Oligodendroglioma ; Grading ; Survival analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The histologic determination of the degree of tissue anaplasia and grade of malignancy of gliomas is based upon qualitative histological features (nuclear pleomorphism, mitoses, endothelial proliferation, tumor necrosis). This grading approach is influenced by the subjective interpretation of the pathologist, especially concerning the weighting of criteria (scant, moderate, pronounced). An observer-independent approach seems to be feasible by abandoning the concept of parameter weighting in favor of an binary approach noting only the presence or absence of these structure parameters. This grading procedure is recognized in the revised WHO classification of brain tumors for common type astrocytomas (Ste. Anne-Mayo System, SAMS). Our results indicate that a similiar approach is also suitable for grading purposes of oligodendrogliomas and mixed gliomas. Our recent investigations on glioma grading showed, both for astrocytomas and oligodendrogliomas, that a two-tiered grading scheme distinguishing only ”low-grade” and ”high-grade” cases was prognostically relevant. For all glioma entities the onset of tumor angiogenesis with endothelial proliferation and contrast enhancement in CT and MRI seems to be the key criterion indicating irreversible tumor progression to the ”high” malignancy grade.
    Notes: Zusammenfassung Die histologische Bestimmung des Anaplasiegrades von Gliomen wird nach qualitativen histologischen Merkmalen (Kernpleomorphie, Mitosen, Endothelproliferate, Tumornekrosen) vorgenommen und mit dem Malignitätsgrad gleichgesetzt. Vor allem die Wichtung dieser Merkmale (”gering – mittel – stark ausgeprägt”) unterliegt dem subjektiven Eindruck des jeweiligen Befunders. Um eine höhere Reproduzierbarkeit der Gradingbeurteilung zu erreichen, wurde auf die Wichtung verzichtet und lediglich das Vorhandensein oder Fehlen dieser vier definierten qualitativen Kriterien verzeichnet. Es hat sich gezeigt, daß durch dieses binäre System eine verläßlichere Aussage über die Dignität von Gliomen möglich ist (Ste. Anne-Mayo-System, SAMS). Neuere Untersuchungen belegen, daß auch für das Grading der Oligodendrogliome und der Mischgliome ein ähnliches binäres System praktikabel ist, wobei sowohl für die Astrozytome als auch für die Oligodendrogliome die Unterscheidung einer niedrigen und hohen Risikogruppe über das Fehlen oder Vorhandensein von Endothelproliferaten durchgeführt wird. Die Endothelproliferate ihrerseits – als Zeichen einer in Gang gekommenen Tumorangiogenese – korrelieren mit der Kontrastmittelanreicherung bei der kranialen Computer- und Kernspintomographie.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 918-921 
    ISSN: 1432-2102
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Embolisation ; Guglielmi detachable coils (GDC) ; Interventionelle Radiologie ; Intrazerebrale Aneurysmen ; Key words Aneurysm ; intracerebral ; Embolization ; therapeutic ; Guglielmi detachable coils (GDC) ; Radiology ; interventional
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Following embolization with Guglielmi detachable coils the histomorphological findings and tissue reactions of two cerebral artery aneurysms were examined. Methods: In order to study GDCs in situ a giant wide-necked aneurysm of the basilar artery (autopsy case; 14 days after embolization) and a resected aneurysm of the middle cerebral artery (resection; 6.5 months after embolization) were embedded in acrylate, cut in thin sections glued on acrylic slides, then grounded to about 10 µm thickness and finally stained with toluidine blue. Results: With the above-described method GDCs became amenable to histopathologic studies. The coils were more densely packed within the dome than the central lumen. In the resected aneurysm this feature was particularly prominent in that the GDCs were embedded in scarred connective tissue. Few giant cells of the foreign body type were found intimately associated with the GDCs.
    Notes: Zusammenfassung Bei zwei Hirnbasisarterienaneurysmen wurden histomorphologische Veränderungen und Gewebereaktionen nach GDC-Embolisation untersucht. Methodik: Um GDCs in situ darstellen zu können, wurden ein großes sackförmiges Aneurysma der A. basilaris (Sektionsfall; 14 Tage nach Embolisation) und ein kleines Aneurysma der A. cerebri media (Resektat; 6,5 Monate nach Embolisation) in Kunstharz eingebettet, mit einer Präzisionssäge in dünne Scheiben zersägt, auf Acrylobjektträger aufgeklebt, dann auf eine Dicke von 10 µm heruntergeschliffen und anschließend mit Toluidin-Blau gefärbt. Ergebnisse: Mit der beschriebenen Methode sind GDCs in situ darstellbar. Im Aneurysmadom lagen die Spiralen dichter als in der zentralen Lichtung. In dem resezierten Aneurysma war dies besonders ausgeprägt; hier lagen die GD-Spiralen in narbiges Bindegewebe eingebettet. Unmittelbar an den GDCs waren einzelne mehrkernige Fremdkörperriesenzellen nachweisbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 821-827 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: SchlüsselwörterβA4-Protein ; CAA ; Zerebrale Amyloid-Angiopathie ; Intrazerebralblutung ; Kongophile Angiopathie ; Key words Brain-pathology ; βA4-protein ; CAA ; Cerebral-Amyloid-Angiopathy ; Cerebral-Hemorrhage-etiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Non-traumatic so-called spontaneous intracerebral hemorrhages can occur in the supra- and infratentorial compartment. Taking into account their different etiologies, hemorrhages within the cerebral hemispheres are commonly divided into two categories, deep and lobar ones, with the first ones being frequently related to hypertensive vasculopathy. Lobar hemorrhages that are usually larger than their counterparts in the basal ganglia or thalamus, may be associated with arterio-venous malformations, leukemia or, especially in the elderly, with cerebral amyloid angiopathy (CAA) that is histopathologically characterized by deposits of βA4-protein exclusively within the walls of medium-sized and small arteries of the leptomeninges and cerebral cortex.
    Notes: Zusammenfassung Nicht-traumatische, sog. „spontane” Intrazerebralblutungen bzw. -hämatome können sowohl supra- als auch infratentoriell auftreten. Bei Blutungen innerhalb der Großhirnhemisphären kann die grobe Einteilung in tiefgelegene und lobäre Hämatome erste Anhaltspunkte über die Ätiologie geben: So sind erstere vielfach auf eine hypertensive Vaskulopathie zurückzuführen, während den meist ausgedehnteren Lappenhämatomen häufig eine arteriovenöse Malformation, eine Leukämie oder – insbesondere im fortgeschrittenen Lebensalter – eine zerebrale Amyloidangiopathie (CAA) zugrunde liegen kann. Histopathologisch sind für die CAA Ablagerungen des βA4-Proteins selektiv in der Wand mittelgroßer und kleiner leptomeningealer sowie intrakortikaler Arterien charakteristisch.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ADEM ; Akute demyelinisierende Enzephalomyelitis ; Multiple Sklerose ; Pathologie ; Radiologie ; Keywords ADEM ; Acute disseminated Encephalomyelitis ; Multiple sclerosis ; Pathology ; Radiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Among non-neoplastic lesions of the central nervous system, demyelinating pseudotumors of the group of acute disseminated encephalomyelitis (ADEM) most frequently occasion neurosurgical intervention for purposes of definitive diagnosis and thus enter the domain of the surgical pathologist. Typically, ADEM presents with multifocal, bilateral lesions in an asymmetrical distribution. Especially monolocular manifestations may be diagnostically challenging. Due to the acuteness of clinical symptoms and the expansive, space-occupying character of the lesions a diffuse glioma, a metastatic disease, a primary cerebral Non-Hodgkin's lymphoma, brain abscess, a parasitosis or an ischemic brain tissue necrosis may be suspected. This impression is supported by uptake of contrast-medium most pronounced at the periphery of the lesion and the subcortical location. The histomorphologic feature of relative axonal preservation in areas with acute myelin breakdown and lymphocytic infiltrates make the diagnosis of an acute primary demyelinating disease probable. A diagnosis of glioma may be prompted by the florid, cytologically atypical astrogliosis especially in intraoperative request. Based on a series of 14 cases of radiologically and bioptically documented cases of ADEM typical examples will be demonstrated and discussed.
    Notes: Zusammenfassung Demyelinisierende Pseudotumoren aus dem Formenkreis akuter disseminierter Enzephalomyelitiden (ADEM-Gruppe) gehören zu den häufigsten nichtneoplastischen Läsionen, die zumal in der bildgebenden neuroradiologischen Diagnostik das Bild einer Neoplasie vortäuschen können. Typischerweise handelt es sich bei der ADEM um multifokale, bilaterale asymmetrische Läsionen. Differenzialdiagnostisch sind v. a. seltene monolokuläre Manifestationen bedeutsam, bei denen aufgrund der akuten klinischen Symptomatik sowie des expansiven raumfordernden Charakters der Läsionen klinisch-radiologisch nicht selten ein hirneigener glialer Tumor, eine Karzinommetastase oder ein primär zerebrales Non-Hodgkin-Lymphom, gelegentlich auch eine ischämische Hirngewebsnekrose oder ein Abszess vermutet wird. Diese Annahmen werden durch die subkortikale Lokalisation und die marginal betonte Anreicherung von Kontrastmittel unterstützt. Der bioptische Nachweis einer relativ frischen Markschädigung und einer lymphozytären Entzündungsreaktion bei relativer Unversehrtheit axonaler Strukturen macht die Diagnose einer akuten primären Entmarkungserkrankung wahrscheinlich. Die floride reaktive Astrogliose mit z. T. pleomorphen tumorverdächtigen Reizformen der Astroglia kann so ausgeprägt sein, dass im Rahmen der intraoperativen Schnelldiagnostik ein Gliom in Erwägung gezogen wird. Exemplarisch werden Befunde einer Serie 14 radiologisch und stereotaktisch-bioptisch dokumentierter ADEM vorgestellt und diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 968-971 
    ISSN: 1432-2102
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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