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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 899-904 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Pilocytic astrocytoma • Subarachnoidal spread • Malignant course of disease • Radiation therapy late effects ; Schlüsselwörter Pilozytisches Astrozytom • Subarachnoidale Dissemination • Maligner Krankheitsverlauf • Strahlenspätfolgen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das pilozytische Astrozytom (WHO I) ist ein glialer Tumor des Kindes- und Jugendalters, der sich in der Regel durch einen gutartigen klinischen Verlauf mit langen Überlebenszeiten und hohen Heilungsraten auszeichnet. Im folgenden berichten wir über den seltenen Fall eines pilozytischen Astrozytoms mit Primärsitz im Chiasmabereich, das zu einer Dissemination im gesamten Subarachnoidalraum geführt hatte. Auch zum Zeitpunkt des Todes war ein übliches pilozytisches Astrozytom nachweisbar; eine Progression des Tumors hatte histomorphologisch nicht stattgefunden.
    Notes: Summary Pilocytic Astrocytomas (WHO I) are histopathologically tumors of glial origin occurring predominantly in childhood and adolescence. Normally, they are characterized by a benign clinical course, with a long overall survival time and a high rate of complete remission. The rare case of pilocytic astrocytoma, primarily located in the third ventricular region, with generalized subarachnoidal spread is described. In the 10 years of follow-up, the histopathologic findings of the seedings remained those of a typical pilocytic astrocytoma; tumor progression did not occur.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Embolisation ; Guglielmi detachable coils (GDC) ; Interventionelle Radiologie ; Intrazerebrale Aneurysmen ; Key words Aneurysm ; intracerebral ; Embolization ; therapeutic ; Guglielmi detachable coils (GDC) ; Radiology ; interventional
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Following embolization with Guglielmi detachable coils the histomorphological findings and tissue reactions of two cerebral artery aneurysms were examined. Methods: In order to study GDCs in situ a giant wide-necked aneurysm of the basilar artery (autopsy case; 14 days after embolization) and a resected aneurysm of the middle cerebral artery (resection; 6.5 months after embolization) were embedded in acrylate, cut in thin sections glued on acrylic slides, then grounded to about 10 µm thickness and finally stained with toluidine blue. Results: With the above-described method GDCs became amenable to histopathologic studies. The coils were more densely packed within the dome than the central lumen. In the resected aneurysm this feature was particularly prominent in that the GDCs were embedded in scarred connective tissue. Few giant cells of the foreign body type were found intimately associated with the GDCs.
    Notes: Zusammenfassung Bei zwei Hirnbasisarterienaneurysmen wurden histomorphologische Veränderungen und Gewebereaktionen nach GDC-Embolisation untersucht. Methodik: Um GDCs in situ darstellen zu können, wurden ein großes sackförmiges Aneurysma der A. basilaris (Sektionsfall; 14 Tage nach Embolisation) und ein kleines Aneurysma der A. cerebri media (Resektat; 6,5 Monate nach Embolisation) in Kunstharz eingebettet, mit einer Präzisionssäge in dünne Scheiben zersägt, auf Acrylobjektträger aufgeklebt, dann auf eine Dicke von 10 µm heruntergeschliffen und anschließend mit Toluidin-Blau gefärbt. Ergebnisse: Mit der beschriebenen Methode sind GDCs in situ darstellbar. Im Aneurysmadom lagen die Spiralen dichter als in der zentralen Lichtung. In dem resezierten Aneurysma war dies besonders ausgeprägt; hier lagen die GD-Spiralen in narbiges Bindegewebe eingebettet. Unmittelbar an den GDCs waren einzelne mehrkernige Fremdkörperriesenzellen nachweisbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 821-827 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: SchlüsselwörterβA4-Protein ; CAA ; Zerebrale Amyloid-Angiopathie ; Intrazerebralblutung ; Kongophile Angiopathie ; Key words Brain-pathology ; βA4-protein ; CAA ; Cerebral-Amyloid-Angiopathy ; Cerebral-Hemorrhage-etiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Non-traumatic so-called spontaneous intracerebral hemorrhages can occur in the supra- and infratentorial compartment. Taking into account their different etiologies, hemorrhages within the cerebral hemispheres are commonly divided into two categories, deep and lobar ones, with the first ones being frequently related to hypertensive vasculopathy. Lobar hemorrhages that are usually larger than their counterparts in the basal ganglia or thalamus, may be associated with arterio-venous malformations, leukemia or, especially in the elderly, with cerebral amyloid angiopathy (CAA) that is histopathologically characterized by deposits of βA4-protein exclusively within the walls of medium-sized and small arteries of the leptomeninges and cerebral cortex.
    Notes: Zusammenfassung Nicht-traumatische, sog. „spontane” Intrazerebralblutungen bzw. -hämatome können sowohl supra- als auch infratentoriell auftreten. Bei Blutungen innerhalb der Großhirnhemisphären kann die grobe Einteilung in tiefgelegene und lobäre Hämatome erste Anhaltspunkte über die Ätiologie geben: So sind erstere vielfach auf eine hypertensive Vaskulopathie zurückzuführen, während den meist ausgedehnteren Lappenhämatomen häufig eine arteriovenöse Malformation, eine Leukämie oder – insbesondere im fortgeschrittenen Lebensalter – eine zerebrale Amyloidangiopathie (CAA) zugrunde liegen kann. Histopathologisch sind für die CAA Ablagerungen des βA4-Proteins selektiv in der Wand mittelgroßer und kleiner leptomeningealer sowie intrakortikaler Arterien charakteristisch.
    Type of Medium: Electronic Resource
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