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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 389-396 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: B-cell lymphoma ; secretory lymphocytes ; defect of secretory mechanism ; cytoplasmic inclusions ; Russell bodies ; IgM ; macroglobulins ; 8 S-IgM-subunits ; polyacrylamid electrophoresis ; radio-immunoprecipitation technique ; single radial immuno-diffusion ; Chronische lymphatische Leukämie ; B-Zellenlymphom ; lymphatische Zellen vom sekretorischen Typ ; Sekretionshemmung ; intracelluläre Einschlüsse ; Russellsche Körperchen ; IgM ; Makroglobuline ; 8 S-IgM-Untereinheiten ; Polyacrylamidelektrophorese ; Radioimmunpräzipitationstechnik ; einfache radiale Immunodiffusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einem Fall von chronischer lymphatischer Leukämie wurden histologische, cytochemische und elektronenmikroskopische Untersuchungen des Lymphknotens sowie Immunglobulinbestimmungen des Lymphknotenhomogenates und des Blutes durchgeführt. Die Immunglobulinbestimmungen deckten eine hochgradige IgM-Vermehrung im Lymphknoten bei IgM-Verminderung im Blut auf. Ein morphologisches Äquivalent dieser IgM-Vermehrung stellte die Ablagerung PAS-positiver Cytoplasmaeinschlüsse in den neoplastischen Lymphknotenzellen dar. Diese Einschlüsse waren in Ergastoplasmasäcken dieser Zellen lokalisiert. Im übrigen beherrschten ergastoplasmahaltige „sekretorische“ lymphatische Zellen ohne cytoplasmatische Einschlüsse das elektronenmikroskopische Bild. Es handelte sich also um ein IgM-bildendes B-Zellenlymphom vom sekretorischen Typ. Die unterbliebene Abgabe der Makroglobuline in das Blut ist als Sekretverhaltung zu deuten. Da das IgM als 8 S-IgM im Gewebe vorlag, nehmen wir an, daß hier eine Polymerisationsstörung der IgM-Untereinheiten zu dem 19 S-Pentamer bestand, als deren Folge die unterbliebene Sekretion von IgM ins Blut anzusehen ist.
    Notes: Summary A lymph node of a patient suffering from chronic lymphocytic leukemia was investigated using histological, cytochemical and electron microscopic techniques. The remaining lymph node tissue and the blood were also examined for their immunoglobulin content. The immunoglobulin analysis revealed an excessive increase of IgM in the lymph node, while there was a reduced serum IgM level. A morphological equivalent of the increased IgM was constituted by the deposit of PAS-positive cytoplasm inclusions, which were embedded in distended cisternae of the ergastoplasm of the neoplastic lymph node cells. “Secretory” lymphatic cells containing ergastoplasm without inclusion bodies otherwise dominated the electron microscopic picture. The existence of a B-cell lymphoma producing IgM of the secretory type is thus demonstrated. The lack of emission of IgM into the blood has to be interpreted as the result of a defect in the secretory mechanism. As the IgM was found in the form of 8 S-IgM in the tissue, it can be assumed that a disturbance of the polymerisation of the IgM-subunits into the 19 S-pentamer existed, the result of which was the absence of secretion of IgM into the blood.
    Type of Medium: Electronic Resource
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