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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 330 (1971), S. 114-127 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Benign Esophageal Tumors ; Mesenchymal Tumors ; Neurogenic Esophageal Tumors ; Esophageal Sarcomas ; Leiomyomas of the Oesophagus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Aus dem Zeitraum von 1944 bis 1969, der eine histologische Absicherung weitgehend garantiert, wird eine Übersicht über 155 benigne mesenchymale und neurogene Oesophagustumoren (14 eigene Beobachtungen) und über 43 Oesophagussarkome (4 eigene Fälle) gegeben. Der häufigste Befall der mesenchymalen Tumoren liegt im 3. bis 5. Lebensjahrzehnt (73 Fälle), bei den Sarkomen im 6. Lebensjahrzehnt (18 Patienten). Das Geschlechtsverhältnis der gutartigen Tumoren beträgt 85 Männer und 68 Frauen (2mal fehlende Angaben), bei den Sarkomen 28 Männer und 20 Frauen. Die Symptomatik der gutartigen Tumoren erstreckt sich über Jahre (Dysphagie, retrosternale Schmerzen usw.). Ein Teil wird erst bei der Autopsie entdeckt. Gelegentlich führen Röntgenreihenuntersuchungen (Mediastinaltumoren) zur Diagnose. Bei vorhandener Symptomatik führt die Dysphagie, gelegentlich auch einmal Haematemesis oder Melaena. Bei den Sarkomen ist die Symptomatik praktisch identisch, jedoch die Entwicklung auf Grund des raschen Wachs tums sehr viel schneller. Im Durchschnitt wird nach 8 Monaten der Arzt aufgesucht. Die Röntgenuntersuchung und Oesophagoskopie führen in der Diagnostik. Bei Verdacht auf gutartige Tumoren sollte keine Probeexcision entnommen werden. Die histologische Einteilung wird in Anlehnung an die UICC vorgenommen. Unter 155 gutartigen Tumoren führen die Leiomyome mit 117 Fällen (60% aller und 77% der benignen mesenchymalen Tumoren). Häufigster Sitz ist der distale Abschnit; dann folgen die Haemangiome (10 Fälle), Fibrome und Lipome (je 9 Fälle), neurogene Tumoren (8 Fälle) und Varia. Unter den 48 Sarkomen fallen 21 Erkrankungen auf das distale Drittel, 17 auf das mittlere und 8 auf das proximale. Hier führt das Leiomyosarkom (19 Fälle). Während die Prognose der 150 operierten gutartigen Tumoren sehr gut ist (operative Mortalität 2,6%), ist das Risiko der Operation und die Überlebenschance der Sarkome den Oesophaguscarcinomen praktisch gleichzusetzen. Nur bei 14 von den 48 Mitteilungen finden sich Angaben über den Verlauf. Immerhin haben 7 Patienten länger als 5 bis 15 Jahre zum Zeitpunkt der Mitteilungen gelebt. Für eine verbindliche Aussage sind die Zahlen zu klein.
    Notes: Summary This is a survey of 155 benign mesenchymal and neurogenic esophageal tumors (14 own cases) and of 48 esophageal sarcomas (4 own cases). All cases occured during the period between 1944 and 1969, so that histological control is largely guaranteed. Mesenchymal esophageal tumors manifest themselves predominantly during the 3rd and 5th decade of life (73 cases), while esophageal sarcomas develop during the 6th decade (18 cases). The ratio of male to female among the patients with benign tumors is 85 to 68 (in two cases sex is not reported), among the patients with sarcomas, there were 28 men and 20 women. The symptoms of benign tumors exist for years (dysphagia, retrosternal pain etc.). Some of the benign tumors are not detected before autopsy. Sometimes routine X-ray studies, which may reveal mediastinal tumors, lead to the diagnosis of an esophageal tumor. If symptoms are present, the main complaint is dysphagia and rarely hematemesis or melena. Symptoms of esophageal sarcomas are practically identical to those of benign tumors, but develop much more rapidly. Almost all patients with esophageal tumors see the doctor 8 months after the first onset of symptoms. X-ray examination and esophagoscopy are among the most important diagnostic procedures. A biopsy should not be undertaken if a benign tumor is suspected. The tumors are histologically classified according to the UICC. Among the 155 benign tumors, the leiomyomas occur most frequently, (117 cases — 60% of all and 77% of the benign mesenchymal tumors). Most of them are located in the lower part of the esophagus. The leiomyomas are followed by hemangiomas (10 cases), fibromas (9 cases), lipomas (9 cases), and neurogenic tumors (8 cases). In 2 cases, histological classification is not reported. 21 of the total number of 48 esophageal sarcomas are located in the lower, 17 in the middle, and 8 in the upper third of the esophagus. Quantitatively, leiomyosarcomas occurred most frequently (19 cases). While the prognosis of 150 operations on benign tumors is excellent (operative mortality 2,6%) sarcomas show the same risk of operation and chance of survival as esophageal carcinomas. We have complete information about the whole course of the disease for only 14 of the 48 sarcoma cases. Nevertheless, at the time the sarcoma cases were reported, 7 patients had lived more than 5 to 15 years. The small number of cases, however, does not allow a definitive statement on the prognosis of esophageal sarcomas.
    Type of Medium: Electronic Resource
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