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    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 410-416 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter EKT ; Klinische Anwendung ; Biologische Therapie psychotischer Störungen ; Key words ECT ; Clinical applications ; Biological therapy of psychotic disorders
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Between September 1st, 1994, and the end of August, 1995, 3% of all inpatients (21 of 731) were treated with electroconvulsive therapy (ECT) at the Department of General Psychiatry at the University Hospital for Psychiatry in Vienna. These patients suffered from psychotic and/or therapy-resistant depression (n=15), therapy-resistant schizoaffective psychosis (n=3), and catatonic schizophrenia (n=3). ECT was administered in short-time anaesthetised and muscle relaxed patients. On average, each patient was treated with ECT on 9 non-consecutive days. As a rule, electrodes were placed unilaterally over the non-dominant hemisphere at the beginning. In four cases electrodes were placed bifronto-temporally. To be considered as effective the seizure had to last for at least 25 s. In shorter seizure duration ECT was repeated up to a maximum of three times in one session. With this procedure a reduction in clinical global impressions of –3.7 points was achieved in ECT-treated patients, who had been considered to be ”severely” to ”most severely” ill according to CGI before starting ECT. ECT proved to be effective for treating severe depression and catatonic schizophrenia, with only minor and reversible side effects. For establishing a favorable relation between good clinical outcome and remarkably few side effects, the following factors seem to be of importance, in accordance with the literature: (1) application of biphasic short-impulse stimuli in anaesthetised and muscle relaxed patients; (2) measurement of static impedance to avoid high skin impedance and short circuits. (3) at the beginning of each ECT series unilateral electrode placement over the non-dominant hemisphere; (4) ECT three times weekly on non-consecutive days.
    Notes: Zusammenfassung An der Klinischen Abteilung für Allgemeine Psychiatrie der Wiener Universitätsklinik für Psychiatrie wurden vom 1. September 1994 bis 31. August 1995 drei Prozent aller stationär aufgenommenen Patienten (21 von 731) mittels Elektrokonvulsionstherapie (EKT) behandelt. Diese Patienten litten an wahnhafter bzw. therapierefraktärer Depression (n=15), therapierefraktärer schizoaffektiver Psychose (n=3) oder katatoner Schizophrenie (n=3). Die EKT wurde in Kurzzeitvollnarkose und unter Muskelrelaxation durchgeführt. Durchschnittlich wurde jeder Patient an 9 nicht aufeinanderfolgenden Tagen mit der EKT behandelt. Die EKT erfolgte in der Regel anfangs unilateral, in 4 Fällen wurden die Elektroden bilateral plaziert. Der zerebrale Anfall sollte mindestens 25 s im EEG dauern. Bei kürzeren Anfällen wurde die Behandlung wiederholt, maximal wurde 3mal an einem Tag behandelt. Damit ließ sich eine Abnahme im CGI-Score um durchschnittlich –3,7 erzielen, wobei alle behandelten Patienten vor Beginn der EKT als „schwer” bis „extrem schwer krank” eingestuft worden waren. Die EKT erwies sich bei den vorgestellten Fällen als wirksames und nebenwirkungsarmes Heilverfahren zur Akutbehandlung schwerer depressiver und kataton-schizophrener Syndrome. Für das günstige Verhältnis von erzielter klinischer Besserung zu relativ geringen und reversiblen unerwünschten Wirkungen erwiesen sich folgende Faktoren, im Einklang mit der Literatur, als günstig: 1. Applikation von Kurzimpulsstimuli unter Vollnarkose und Muskelrelaxation; 2. Impedanzmessung zur Vermeidung hoher Hautwiderstände bzw. Kurzschlüsse zwischen den Behandlungselektroden; 3. unilaterale Elektrodenplazierung über der nichtdominanten Hemisphäre zu Behandlungsbeginn; 4. EKT 3mal wöchentlich an nicht aufeinanderfolgenden Tagen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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