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    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Gebärmutterarterien ; Zervixkarzinom (FIGO IIB-IVA) ; 2D-Multiphasen-Tagging ; Key words Uterine arteries ; cervix ; Advanced cervical carcinoma (FIGO IIB-IVA) ; Blood-bolus-tagging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose. The aim of this pilot study was to evaluate a 2D-STAR technique as a non contrast-enhanced approach to demonstrate the uterine artery and its branches and to assess the cervical uterine blood flow in healthy volunteers and in patients with advanced uterine cervical carcinoma Materials and methods. Seven healthy volunteers (mean age, 29 years) and twentytwo patients (mean age, 52 years) with advanced cancer of the uterine cervix (FIGO IIB-IVA) were prospectively examined by 2D-STAR imaging at different inversion delay times (300 ms–1900 ms) which showed the passage of a blood bolus through normal and malignant tissue of the uterine cervix. Results. The uterine artery was well visualized with short inversion delay times of 300 ms to 500 ms. It was characterized as single or multiple helical loops before dividing into its intracervical branches. The intracervical branching was observed at inversion delay times of 500 ms–700 ms. With longer inversion delay times arterial signal enhancement disappeared and cervical tissue enhancement was noted. Enhancement of benign tissue was observed at inversion delay times of 1100 ms–1700 ms, and in malignant tissue at shorter inversion delay times of 900 ms–1300 ms. The maximum of this diffuse signal enhancement of benign tissue was seen at inversion delay times of 1500 ms (1100 ms–1700 ms), in malignant tissue at significantly (P〈0.05) shorter inversion delay times of 1100 ms (900 ms to 1300). Conclusion. Our preliminary results show that the vascular supply and blood flow of the normal uterine cervix and of advanced cervical cancer can be assessed by non contrast-enhanced 2D STAR imaging and that malignant cervical tissue is earlier and stronger perfused than normal cervical tissue.
    Notes: Zusammenfassung Ziel. In dieser Studie wurde untersucht, ob mittels einer 2D-Multiphasen-Tagging (2D-MPT)-Technik dynamische Informationen über den Blutfluß in den Gebärmutterarterien und normalem sowie malignem Gebärmuttergewebe gewonnen werden können. Material und Methoden. Sieben gesunde Probanden (Durchschnittsalter, 29 Jahre) und 22 Patienten (Durchschnittsalter, 52 Jahre) mit fortgeschrittenem Zervixkarzinom (FIGO IIB-IVA) wurden prospektiv mittels einer 2D-MPT-Sequenz untersucht. In einem Intervall von 300–1900 ms nach der Markierung eines arteriellen Bolus wurden neun 2D-MPT-Bilder akquiriert, die die Passage des Bolus durch die Gebärmutterarterien und normalem und malignem Gebärmuttergewebe zeigen. Ergebnisse. Die Gebärmutterarterien füllten sich 300–500 ms nach der Blut-Bolusmarkierung und waren durch einen korkenzieherartigen Verlauf vor ihrem Eintritt in das Gebärmuttergewebe gekennzeichnet. Die intrauterinen Gefäßaufzweigungen stellten sich nach 500–700 ms dar. Nach 900– 1300 ms bzw. 1100–1700 ms war die Perfusion von malignem und normalem Gewebe sichtbar, die großen Gebärmutterarterien waren kaum bzw. nicht mehr zu sehen. Die maximale Signalintensität in malignem Gewebe war signifikant (p〈0,05) höher und wurde signifikant (p〈0,05) früher erreicht als in benignem Gewebe. Schlußfolgerung. Mit Hilfe einer 2D-MPT-Sequenz gelingt ohne Verwendung von Kontrastmitteln eine komplette dynamische Darstellung der Gebärmutterarterien und der frühen Gewebeperfusion von normalen und malignem Gebärmuttergewebe. Darüber hinaus wird malignes Gewebe früher und stärker perfundiert als normales Gebärmuttergewebe.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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