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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 46 (1997), S. 964-968 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Hämodilution ; Allogene Transfusion ; Fremdblutsparende Maßnahmen ; Anämie ; Hyperoxische Beatmung ; Key words Hemodilution ; Allogeneic blood transfusion ; Blood-saving methods ; Anemia ; Hyperoxic ventilation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract We report the case of a 22-year-old woman who underwent two-step scoliosis surgery without allogeneic transfusion, although the intraoperative blood loss (3500 ml) during the first procedure was higher than the calculated blood volume (3250 ml). Preoperatively the patient had donated four units of autologous blood. Intraoperatively blood-saving methods were combined. During the first operation acute normovolemic hemodilution (target hemoglobin 9.0 g/dl) was applied and during the second operation controlled hypotension (systolic blood pressure 80 mmHg). Intraoperative autotransfusion was used in both procedures. During the first operation severe normovolemic anemia (minimal hemoglobin 3.5 g/dl) was accepted while the patient was ventilated with FiO2 1.0. The hemoglobin concentration was 8.6 g/dl after the first procedure and had increased to 11.6 g/dl 4 weeks after the second procedure. No severe complications occurred during the postoperative phase. This case report shows that also in surgical procedures with extreme blood loss any allogeneic transfusion can be avoided by the combination of blood-saving methods, acceptance of low intraoperative transfusion trigger and ventilation with 100% oxygen.
    Notes: Zusammenfassung Der vorliegende Fallbericht beschreibt, wie bei einer 22jährigen Patientin während einer zweizeitigen Respondylodeseoperation jegliche allogene Transfusion vermieden werden konnte, obwohl der Gesamtblutverlust (3500 ml) beim Ersteingriff das berechnete Blutvolumen (3250 ml) überstieg. Präoperativ hatte die Patientin 4 Eigenblutkonserven gespendet. Intraoperativ wurden fremdblutsparende Techniken kombiniert: während des Ersteingriffs wurden eine präoperative normovolämische Hämodilution (Zielhämoglobinkonzentration 9,0 g/dl), während des Zweiteingriffs eine kontrollierte Hypotension (systolischer Blutdruck 80 mmHg) durchgeführt, bei beiden Eingriffen wurde außerdem intraoperativ ein Cell-Saver eingesetzt. Im Rahmen der akuten normovolämischen Hämodilution (ANH) wurde beim Ersteingriff eine ausgeprägte, normovolämische Anämie (minimale Hämoglobinkonzentration 3,5 g/dl) während Beatmung mit einer FiO2 von 1,0 akzeptiert. Nach dem Ersteingriff betrug die Hämoglobinkonzentration 8,6 g/dl und war 4 Wochen nach dem Zweiteingriff auf 11,6 g/dl angestiegen. Der postoperative Verlauf war nach beiden Eingriffen komplikationslos. Dieser Fall zeigt, daß durch die Akzeptanz und Kombination von fremdblutsparenden Techniken, niedriger intraoperativer Transfusionstrigger und Beatmung mit reinem Sauerstoff elektive Eingriffe mit extremem Blutverlust ohne allogene Transfusionen durchgeführt werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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