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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Orthopäde 26 (1997), S. 251-257 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Schlüsselwörter Hüftprothese ; Zementfreie Prothese ; Computergesteuerter Robotereinsatz ; Präoperative Planung ; ROBODOC ; Key words Hip replacement ; Cementless implant ; Robot-assisted surgery ; Preoperative planning ; ROBODOC
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Computer-guided robot-assisted surgery in cementless total hip replacement requires exact preoperative planning at the 3D workstation Orthodoc. Only the Robodoc procedure allows the precise execution of the preoperative plan in surgery. Robot-assisted surgery has been undergoing clinical evaluation at the Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik, Frankfurt, since November 1994. In all 465 patients, the preoperative plan was successfully carried out intraoperatively. The high precision in reaming, leading to a superb bone implant contact, guarentees absolute initial stability and is likely to promote primary healing between implant and bone. The common and often published incidence of varus or valgus malpositioning and any fractures or fissures could be avoided through the use of Robodoc. Although immediate full-weight bearing was strongly recommended to the patients, no implant subsidence was seen in the regular follow-up X ray studies. In der Literatur beschriebene Varus- sowie Valgusfehlstellungen sowie intraoperativ aufgetretene Frakturen bzw. Fissuren konnten bei der Anwendung dieser Operationsmethode vermieden werden. Trotz sofortiger erlaubter postoperativer Belastung konnte eine Sinterung des Prothesenschaftes auch bei den regelmäßig durchgeführten Verlaufskontrollen nicht nachgewiesen werden.
    Notes: Zusammenfassung Der computergesteuerte Robotereinsatz bei der Implantation einer zementfreien Prothese erfordert eine exakte präoperative Planung am dreidimensionalen Graphik-Computer (Orthodoc). Erstmals ist es mit diesem Verfahren möglich, daß die in 3 Ebenen erfolgte Planung durch den computergesteuerten Robotereinsatz am Patienten umgesetzt werden kann. Seit Herbst 1994 wird an der Berufsgenossenschaft Unfallklinik Frankfurt am Main dieses Verfahren eingesetzt. Bei bisher 465 operierten Patienten konnte in allen Fällen die präoperative Planung intraoperativ umgesetzt werden. Es kann davon ausgegangen werden, daß aufgrund eines wesentlich verbesserten Knochenkontaktes, bedingt durch die hohe Präzision beim Fräsvorgang und der dadurch erreichbaren hohen Primärstabilität ein besseres Anwachsverhalten durch den Knochen gegeben sein wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 394-398 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Dreidimensionale Bildgebung ; Ultraschallkontrastmittel ; Transkranielle Duplexsonographie ; Power-Doppler ; Hirntumoren ; Key words Three-dimensional imaging ; Ultrasound contrast agents ; Transcranial duplex sonography ; Power Doppler ; Brain tumors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Echo-enhancing agents improve the signal intensity of transcranial Doppler signals, enabling a novel approach of three-dimensional transcranial vascular imaging by Doppler ultrasound. The basic principle, system requirements and early clinical results with a custom built system are described. Transcranial color Doppler imaging was performed through the temporal bone acoustic window. During IV administration of the transpulmonary stable, galactose-based echoenhancer Levovist® (Schering) the video output of the ultrasound scanner was digitized and the spatial position of the recorded frames was simultaneously registered using a mechanical position sensor. After automatic segmentation of the color information, the 3D datasets were reconstructed offline using a Unix-based workstation (Silicon Graphics). Visualization was achieved by maximum intensity projection or surface visualization techniques. Administration of Levovist® resulted in good enhancement of the vascular Doppler signal intensity, enabling acquisition of a 3D dataset of the complete circle of Willis with an imaging window of approximately 3–5 min for one IV injection. The vascularity of tumors could be recorded as a 3D dataset and further analyzed. The power Doppler technique with echoenhancement proved a valuable tool for 3D dataset recording. 3D datasets clearly facilitated the diagnosis of the vascular anatomy and lesion vascularity and provided additional information on localization of feeders, vascular displacement and extent of tumor vascularity.
    Notes: Zusammenfassung Echosignalverstärker verbessern die Signalintensität des transkraniellen Dopplersignals und ermöglichen damit die dreidimensionale Darstellung mittels transkraniellem Doppler-Ultraschall. Die grundlegenden Prinzipien, Systemvoraussetzungen und erste klinische Ergebnisse werden berichtet. Transkranielle Bildgebung erfolgte mit einem konventionellen Farbdopplersystem durch die intakte Schädelkalotte des Os temporale. Das Videosignal des Ultraschallgerätes wurde während der i.v. Applikation des galaktosebasierenden Echosignalverstärkers Levovist® (Schering) digitalisiert und die Position des jeweiligen Bildes mit einem mechanischen Sensorsystem erfaßt. Die Farbinformation wurde automatisch segmentiert und ein dreidimensionaler Datensatz daraus rekonstruiert, der auf einer Unix Workstation (Silicon Graphics) mittels Maximum-intensity-Projektion oder Oberflächendarstellung visualisiert wurde. Die Anwendung von Levovist® zeigte eine gute Signalverstärkung in einem Zeitraum von 3–5 min für eine i.v. Injektion, der eine Erfassung eines 3D-Datensatzes des kompletten Circulus Willisii bei allen Patienten ermöglichte. Zusätzlich konnte die Vaskularisation von Tumoren bei einigen Patienten dargestellt und weiter analysiert werden. Die angewandte Power-Doppler-Technik bildete zusammen mit Echosignalverstärkung die Basis für die Aufnahme bestmöglicher 3D-Datensätze. Die 3D-Visualisierung erleichterte die Darstellung komplexer Gefäßverläufe und zeigte zuführende Gefäße, Gefäßverlegungen und hochvaskularisierte Bereiche in Tumoren auf.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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