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  • 1
    ISSN: 1433-8580
    Schlagwort(e): Plasma histamine concentration ; Airway obstruction ; Acetylcholine inhalation ; Histamine inhalation ; Hypoxemia ; Plasma-Histaminkonzentration ; Atemwegsobstruktion ; Acetylcholininhalation ; Histamininhalation ; Hypoxämie
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die Inhalation von Histamin wie Acetylcholin bewirkt Histaminfreisetzung mit Anstieg der arteriellen Plasma-Histaminkonzentration. Die hierbei erreichten Plasma-Histaminkonzentrationen sind im Verhältnis zum Anstieg von Edyn wesentlich geringer als bei einer allergenbedingten Histaminfreisetzung. Die entsprechenden Edyn-Anstiege nach Acetylcholin wie nach Histamin können nur zu einem geringen Teil auf das freigesetzte Histamin bezogen werden. Die dem Anstieg von Edyn entsprechenden Anstiege der Strömungswiderstände in den Atemwegen sind alle als vorwiegende Reflexbronchokonstriktion zu verstehen. Die Vergleiche der Effekte von inhaliertem Histamin mit denjenigen durch Allergen freigesetztem Histamin lassen annehmen, daß die sensorischen Rezeptoren wesentlich näher der Schleimhautoberfläche lokalisiert sind als die Mehrzahl der zur Degranulation kommenden Mastzellen. Hypoxämie verursacht einen geringgradigen Anstieg der Plasma-Histaminkonzentration, wobei der entsprechende Anstieg von Edyn etwa demjenigen vergleichbar ist, wie er bei entsprechender durch allergenbedingter Histaminfreisetzung zustande kommt.
    Notizen: Summary Inhalation of acetylcholine causes increased histamine concentration in the arterial plasma. This increase is smaller than that following allergen inhalation. The increase in Edyn following ACH inhalation may be related to the histamine released to only a very limited extent. Comparison of the effects of histamine inhalation and allergen inhalation on Edyn and plasma histamine concentration leads to the assumption that sensory receptors are located nearer to the surface of the mucosa than that of the mast cells. Hypoxemia is followed by a slight increase in the arterial plasma histamine concentration. The increase in Edyn corresponds to that caused by allergen inhalation although the increase in Edyn and that in the plasma histamine are much smaller.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 2
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    Springer
    Research in experimental medicine 186 (1986), S. 29-34 
    ISSN: 1433-8580
    Schlagwort(e): Bronchoconstriction ; Direct action on bronchial muscle ; Histamine ; Acetylcholine ; Vagotomy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary During administration of highly concentrated acetyclcholine and histamine aerosol (20–40 min), different effects on tidal volume, respiratory rate, and bronchial tone could be demonstrated. Inhalation after vagotomy neither showed changes in respiratory rate nor in tidal volume. These results point out the importance of the nervus vagus in case of bronchoconstriction caused by mediators. It is discussed to which degree vagus activity is required for the direct effect of different mediators in living animals.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 3
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    Springer
    Research in experimental medicine 174 (1979), S. 253-265 
    ISSN: 1433-8580
    Schlagwort(e): Nervus laryngicus cranialis ; Nervus laryngicus caudalis ; Nervus glossopharyngicus ; Nervus vagus ; Bronchoconstriction ; N. laryngicus cranialis ; N. laryngicus caudalis ; N. glossopharyngicus ; N. vagus ; Bronchokonstriktion
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Der Einfluß der bilateralen Durchtrennung der Nn. laryngici cranialis, laryngici caudalis und Glossopharyngici auf die durch ACH und Allergen auslösbare Bronchokonstriktion wurde an 15 Hunden untersucht. Bei 3 Tieren wurden lediglich bilateral die Nn. laryngici cranialis freipräpariert als Kontrollreihe. Partielle Durchtrennung des linken Lungenvagus wurde bei 3 Hunden ausgeführt. Die Ergebnisse wurden verglichen mit der radikalen Durchtrennung des linken N. vagus in Hilushöhe ebenfalls bei 3 Tieren. Die Durchtrennung des N. laryngicus cranialis wie die des N.glossopharyngicus führte zu einer Blockierung des allergen-induzierten Bronchospasmus. Die Bronchokonstriktion, die durch ACH auslösbar ist, wurde nicht beeinflußt. Die allergen-induzierte Bronchokonstriktion war aber 3 Wochen nach der Durchtrennung der entsprechenden Nerven wieder nachweisbar. Partielle einseitige Durchtrennung des N. vagus im Lungenhilus brachte einen geringen Abfall der allergen- und acetylcholin-induzierbaren Bronchokonstriktion. Vollständige Durchtrennung des Nerven an einem Hilus verringerte die durch ACH wie durch Allergen auslösbare Bronchokonstriktion signifikant.
    Notizen: Summary The influence of bilateral transection of the nervi laryngici cranialis, laryngici caudalis and glossopharyngici on ACH and allergeninduced bronchoconstriction was tested in 15 dogs. In three dogs the free preparation of bilateral nervi laryngici cranialis was performed for control measurements. Partial transection of pulmonary left nervus vagus was performed in three dogs and compared to radical transection of the same nerve in three animals. Transection of the nervi laryngici cranialis as well as of the nervi glossopharyngici was followed by the inhibition of the allergen-induced bronchoconstriction. The bronchoconstriction following ACH challenge was not influenced by transection. Bronchoconstriction induced by allergen returned to the same values within three weeks after surgical intervention. Partial unilateral dissection of the vagus nerve on lung hilus shows a small decrease in bronchial constriction induced by allergen and by ACH. Complete unilateral dissection of the vagus nerve on the lung hilus reduced the bronchial constrictoric response to both substances significantly.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    ISSN: 1433-8580
    Schlagwort(e): Vagus ; Bronchoconstriction ; Acetylcholine ; Histamine ; Artificial ventilation ; Spontaneous breathing
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary The role of the vagus nerves on resting respiratory resistance (R1) and dynamic lung elastance (Edyn) and the mechanism of action of inhaled aerosol of histamine (Hist) and acetylcholine (ACH) were studied in anesthetized spontaneously breathing and artificially ventilated dogs. Observations were also extended to study the effect of electrical stimuli to cut ends of both vagi alone and during inhalation of aerosols. Bilateral cervical vagal blockade by local application of novocaine solution (2.5%) or bilateral vagotomy reduced resting R1 and Edyn and prevented increase of these parameters following inhalation of aerosols of Hist or ACH in spontaneously breathing dogs. However, the similar vagal blockade or vagotomy in artificially ventilated animals showed neither an influence on resting R1 and Edyn nor could it prevent their increase following the exposure to aerosol of Hist or ACH. Electrical stimuli to the peripheral cut ends of vagi induced slight increase in R1 and Edyn, but the effect on heart rate and systemic blood pressure was very strong. The combined effects of aerosol of Hist or ACH and electrical stimuli were additive. It is concluded that inhalation of aerosol of Hist or ACH produced two kinds of effects on respiration: (1) Increased respiratory rates with reduced tidal volume and with bronchoconstriction which were vagusdependent (spontaneous breathing model), and (2) bronchoconstriction which was a direct response of smooth muscle without involving a reflex (artificial ventilation model).
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
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    Springer
    Research in experimental medicine 171 (1977), S. 219-228 
    ISSN: 1433-8580
    Schlagwort(e): Airway resistance ; Vagus blockade ; Bronchoconstriction
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary The response to prolonged antigen exposure and the potentation of airway resistance increase to ACH challenge, after this exposure, were studied on sixteen boxer dogs. One group of animals presented fatigue to A. E. after 3 hours of exposure. This group developed an increased response to ACH aerosol after fatique to antigen was present. In a second group of dogs, absence of fatigue during prolonged exposure to allergen was observed. A growing tendency of Edyn (as an index of airway resistance) was observed after 5 hours of exposure. The therapeutical influence of bilateral vagus blockade was tested in these last animals. Blockade of nervus vagus released airway obstruction during prolonged allergen exposure and no bronchoconstriction was observed after ACH challenge during blockade.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
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    Springer
    International archives of occupational and environmental health 38 (1976), S. 31-44 
    ISSN: 1432-1246
    Schlagwort(e): NO2 ; Airway resistance ; Acetylcholine-sensitivity ; NO2 ; Atemwegswiderstand ; Acetylcholin-Überempfindlichkeit
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung In einer Klimakammer wurden unter konstanten Temperatur-und Feuchtigkeitsbedingungen 16 gesunde Versuchspersonen mit O (= Kontrolle), 1 (= 1,8 mg/m3), 2,5 (= 4,5 mg/m3), 5 (= 9 mg/m3) and 7,5 (= 13,5 mg/m3) ppm NO2 über 2 h und 8 gesunde Probanden mit 5 ppm NO2 über 14 h belastet. Erfaßt wurden der Bronchialwiderstand (Rt), das endexspiratorische Thoraxgas volumen (IGV) und der arterielle O2-(PaO2) and CO2-(PaCO2) Partialdruck sowie die Bronchialwiderstandsänderung nach Acetylcholininhalation (ΔRt nach ACH) als Maß der bronchialen Reaktionsbereitschaft gegenüber bronchokonstriktorischen Reizen. Folgende Befunde wurden erhoben: 1. NO2 ≥ 2,5 ppm fahrte im Mittel zu einem signifikanten Rt-Anstieg. Für die geprüften Konzentrationen ≥ 2,5 ppm ließ sich keine eindeutige Dosis-Wir kungsrelation ermitteln. 2. Der Verlauf der Rt-Änderung unter NO2 zeigte einen initialen Gipfel, dann bis zur zeigten Belastungsstunde eine Tendenz zur Rückbildung und anschließend eine erneute ausgeprägtere Zunahme, die mit der weiteren Expositionszeit kor reliert war. 3. Das Ausmaß der individuellen Rt-Zunahme unter NO2 war signifikant mit dem vorbestehenden individuellen ΔRt nach ACH korreliert. 4. Δ Rt nach ACH nahm nach Belastung mit 7,5 ppm NO2 über 2 h and mit 5 ppm NO2 über 14 h signifikant zu, nicht nach 2-stündiger Belastung mit 2,5 und 5 ppm NO2. 5. Das mittlere IGV stieg unter NO2 ≥ 2,5 ppm an; die Steigerung war nur imspäten Verlauf der 14-stündigen Belastung mit 5 ppm NO2 statistisch signifikant. 6. PaO2 und PaCO2 zeigten unter No2 im Vergleich zum Kontrollversuch keine überzufälligen Abweichungen. Es wird angenommen, daß NO2 den bronchialen Vagusreflex durch Stimulation und/oder Sensibilisierung der sensorischen Rezeptoren beeinflußt.
    Notizen: Summary Sixteen healthy persons were exposed to O (= control), 1 (= 1.8 mg/m3), 2.5 (= 4.5 mg/m3), 5 (= 9 mg/m3), and 7.5 (= 13.5 mg/m3) ppm NO2 for 2 h and 8 healthy persons to 5 ppm NO2 for 14 h in an airconditioning plant. Temperature and humidity were kept constant. We determined the airway resistance (Rt), the endexspiratory thoracic gas volume (IGV), the arterial O2- (PaO2) and CO2-(PCO2) tension, and the bronchial susceptibility to bronchoconstricting irritants by considering the increase of the Rt-value after inhalation of acetylcholine (ΔRt after ACH). The following results were obtained: 1. A significant increase of mean Rt-values was observed by exposure to ≥ 2.5 ppm NO2. The concentrations ≥ 2.5 ppm tested, did not show a significant dose-response dependence. 2. The changes of the Rt-values during NO2-exposure showed an initial peak, then a decreasing tendency until the second hour, concluding with a new, more pronounced increase, which was correlated with the further time of exposure. 3. The individual amount of the increase of Rt during exposure to NO2 was significant related to the individual ΔRt after ACH. 4. ΔRt after ACH increased significantly after exposure to 7.5 ppm NO2 over 2 h and to 5 ppm NO2 over 14 h, but not after exposure to 2.5 and 5 ppm NO2 over 2 h. 5. During NO2 ≥2 2.5 ppm the mean values of IGV increased, but the augmentation was significant only in the later stages of the exposure to 5 ppm NO2 over 14 h. 6. No significant differences of PaO2 and PaCO2 were observed in relation to control. We assume, that NO2 influences the bronchial vagus-reflex by stimulation and/or sensitisation of the irritant receptors.
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  • 7
    Digitale Medien
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    Springer
    Lung 148 (1973), S. 135-140 
    ISSN: 1432-1750
    Schlagwort(e): Acetylcholine ; Serotonin ; Bronchoconstriction
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Auch Serotonin verursacht in Konzentrationen, welche im Inhalationsversuch nur eine geringe bronchokonstriktorische Eigenwirkung zeigten, eine erhebliche Steigerung der Empfindlichkeit der Bronchialmuskulatur Acetylcholin gegenüber. Diese die Vagusaktivität potenzierende Wirkung des Serotonins wie auch die gleichartige Wirkung der anderen von uns untersuchten Schadstoffe macht verständlich, daß oft crst in den Phasen gesteigerter Vagusaktivität die obstruktiven Atemwegsreaktionen manifest werden. Die für das Zusammenspiel zwischen Kininen und Acetylcholin gegebenen Möglichkeiten werden diskutiert. Die bei den bronchokonstriktorischen Reaktionen zu beobachtenden Blutgasveränderungen entsprechen Verteilungsstörungen bei Vergrößerung des funktionellen Totraumes. Blutdruckwerte in der A. pulmonalis und femoralis verhalten sich relativ unauffällig.
    Notizen: Abstract Experiments on dogs show: serotonin in low concentrations per inhalationem causes only slight bronchoconstriction, but it develops a significant increase in sensitivity of the bronchial muscles against acetylcholine. This effect of serotonin which it shares with several other substances we have investigated, makes the intensified symptoms experienced at higher activity of the vagus by many patients with “airway obstruction” comprehensible. The possibilities for the interaction between kinines and acetylcholine are discussed following the results of elimination of the N. vagi. The other measurements: blood gases, functional dead space, pressure in the Art. pulmonale are in keeping with earlier results after development of airway obstruction, as after blockade of the N. vagi.
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  • 8
    ISSN: 1591-9528
    Schlagwort(e): Airway obstruction ; External stenosis ; Acetylcholine-inhalation ; Breathing mechanics ; Obstruction des voies aériennes ; Sténose externe ; Acetylcholine inhalation ; Mécanique respiratoire ; Atemwegsobstruktion ; Externe Stenose ; Acetylcholininhalation ; Atemmechanik
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Résumé Les mesures des résistances au débit aérien dans les voies aériennes, du volume gazeux intrathoracique, des variations des pressions intrapleurales et intraalvéolaires chez des sujets sains des groupes d'âge différents sous l'influence d'une sténose respiratoire externe, de mÊme que chez des sujets sains sous l'influence d'une obstruction des voies aériennes induite par l'acétylcholine, permettent de tirer les conclusions suivantes comparativement aux patients porteurs d'une maladie chronique obstructive des voies aériennes: 1. Le volume gazeux intrathoracique élevé chez des sujets sains, âgés de plus de 50 ans, n'a pour conséquence aucune diminution des forces élastiques du poumon dans le cadre du volume courant utilisable. 2. Lors d'une broncho-constriction provoquée, les poumons des sujets sains âgés ne sont pas distendus plus fort que ceux des jeunes adultes. 3. Pas de réduction des débits aériens inspiratoires et expiratoires maxima chez des sujets sains sous l'influence d'une broncho-constriction, provoquée par l'acétylcholine ou chez des patients porteurs d'une maladie chronique obstructive des voies aériennes. Mais les débits inspiratoires et expiratoires diminuent d'une manière considérable en cas d'une sténose externe. 4. Les différences plus grandes entre les altérations des pressions alvéolaires et celles des pressions intrapleurales avec l'accroissement des résistances au débit aérien sont dues aux facteurs mentionnés au-dessus. 5. Lors des résistances au débit aérien comparables, les volumes gazeux intrathoracique étaient considérablement plus larges chez des patients atteints de maladie chronique obstructive des voies aériennes que chez des sujets soumis à une sténose respiratoire externe. 6. L'accroissement de l'air captivé est considéré comme cause de l'augmentation excessive du volume gazeux intrathoracique chez des patients porteurs des obstructions des voies aériennes en connexion avec l'altération anatomo-pathologique de la structure pulmonaire. 7. Chez les sujets sains sous l'influence d'une grave sténose respiratoire externe, la paroi thoracique n'atteigne pas à la limite des valeurs d'élastance. 8. La limite des valeurs d'élastance pulmonaire est souvent atteinte lors des résistances au débit aérien relativement petites chez des patients avec l'antagonisme diaphragme-paroi intrathoracique. 9. La pression moyenne intrathoracique comme pression de référence pour le système circulatoire et pour le c∄ur n'est pas changée d'une manière significative sous l'influence d'une obstruction des voies aériennes malgré des variations fortes synchrones des pressions respiratoires.
    Kurzfassung: Zusammenfassung Die Messung der Strömungswiderstände in den Atemwegen, des intrathorakalen Gasvolumens, der Intrapleural- und Intraalveolardruckschwankungen bei gesunden Versuchspersonen in verschiedenen Altersgruppen unter externer Stenoseatmung wie bei gesunden Versuchspersonen nach acetylcholininduzierter Atemwegsobstruktion ermöglicht im Vergleich zu Patienten mit chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung folgende Aussagen: 1. Das bei älteren gesunden Personen nachzuweisende erhöhte intrathorakale Gasvolumen hat keine verminderten elastischen Kräfte der Lunge im nutzbaren Atemvolumenbereich zur Folge. 2. Die Lunge wird bei älteren Versuchspersonen bei Atemwegsobstruktion nicht stärker überdehnt als bei jugendlichen Versuchspersonen. 3. Unter Acetylcholinobstruktion bei gesunden Versuchspersonen wie bei Patienten mit chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung nimmt die maximale inspiratorische und exspiratorische Strömung mit größeren Strömungswiderständen nicht ab, im Gegensatz zu externer Stenoseatmung. 4. Die atemsynchronen alveolären und intrapleuralen Druckdifferenzen sind deshalb entsprechend den Strömungswiderständen vergrößert. 5. Das intrathorakale Gasvolumen nimmt bei Patienten mit chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung bei vergleichbaren Strömungswiderständen wesentlich stärker zu als bei externer Stenoseatmung. 6. Als Ursache für die übermäßige Zunahme des intrathorakalen Gasvolumens wird die Zunahme der gefesselten Luft in Zusammenhang mit dem pathologischanatomischen Umbau der Lunge bei Patienten mit Atemwegsobstruktion angesehen. 7. Bei gesunden Versuchspersonen kommt die Thoraxwand auch bei schwerer externer Stenoseatmung nicht an die Grenze der Dehnbarkeit. 8. Bei Patienten wird diese Grenze der Dehnbarkeit oft mit dem dann folgenden Zwerchfell-Thoraxwand-Antagonismus bei relativ geringen Strömungswiderständen erreicht. 9. Der mittlere Intrapleuraldruck als Referenzdruck für das intrathorakale Kreislaufsystem und für das Herz ändert sich unter der Atemwegsobstruktion trotz starker atemsynchroner Druckschwankungen nicht wesentlich.
    Notizen: Summary The effects of breathing against external stenosis and acetylcholine inhalation on airway-resistance, intrathoracic gas volume, intrapleural and intraalveolar pressure changes were studied in healthy subjects of different age groups. Those parameters were also determined in hospitalized patients with chronic obstructive airway diseases. Analysis of the data made possible to make the following comments: 1. The older subjects with increased intrathoracic gas volume did not reveal any decrease of elastic forces of the lung within the normal breathing range. 2. The older and younger subject groups showed no differences in extra-stretching of the lung in induced bronchoconstriction. 3. There was no decrease of maximum inspiratory and expiratory flows either in acetylcholine induced bronchoconstriction or in patients with chronic obstructive diseases. But inspiratory and exspiratory flows decreased appreciably against extra thoracic resistance. 4. The greater differences between the alveolar and intrapleural pressure changes with increased flow resistances were due to those factors mentioned above. 5. Intrathoracic gas volumes were substantially greater in patients than in those subjects under stenosis breathing with comparable airway resistances. 6. The greater increase of intrathoracic gas volume in patients would be, possibly, due to “trapped air”. 7. The thoracic wall of healthy subjects did not reach to the elastic limit under stenosis breathing. 8. The elastic limit might often appear in patients with diaphragm thoracic wall antagonism in relatively low flow resistive-force. 9. The mean intrathoracic pressure as reference pressure for the circulatory system and for the heart did not reveal any appreciable change in airway-obstruction; despite there were significant respiratory pressure-fluctuations.
    Materialart: Digitale Medien
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