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    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 398-403 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Hämodialyse ; Terminale Niereninsuffizienz ; Erworbene Nierenzysten ; Nierentumoren ; Bildgebung ; Key words Maintenance hemodialysis ; Chronic renal failure ; Acquired cystic kidney disease ; Kidney tumors ; Imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The kidneys of patients with chronic renal failure undergoing maintenance hemodialysis may show different variances or complications. Most common are secondarily acquired renal cysts, which may be found in as many as 92% of patients after 8 years of hemodialysis. Single (in 12.5% of patients) or multiple (8.3%) cysts with bleeding are common; additionally, hematuria or ruptured cysts may be found. Bleeding into cysts is more common in patients with autosomal dominant polycystic kidney disease. Due to the decreasing urinary production development of kidney stones is very uncommon, but calcifications in or around cysts can be found in 71% of patients. Kidney tumors occur 41 times more often in patients with chronic renal failure than in patients without kidney disease. We detected tumors in 4.2% of our patients on long-term dialysis. Diagnostic differentiation of the relatively slow growing and fairly late metastasizing malignant tumors from adenomas is not possible. Nevertheless, we screen our patients every 3–4 years. Computed tomography is superior to ultrasonography for this purpose, because ultrasonography lacks the necessary sensitivity in this group of patients.
    Notes: Zusammenfassung An den Nieren von Patienten mit terminaler Niereninsuffizienz unter chronischer Hämodialyse können unterschiedliche Veränderungen oder Komplikationen auftreten. Am häufigsten sind sekundäre, erworbene Nierenzysten, die nach achtjähriger Dialysedauer bei 92% der Patienten gefunden werden. Solitäre (bei 12,5% der Patienten) sowie multipel (8,3%) eingeblutete Nierenzysten sind häufige Befunde, darüber hinaus kann es zu einer Hämaturie oder zur Zystenruptur kommen. Hierbei sind Einblutungen bei Patienten mit familiären Zystennieren häufiger und können dann auch multilokulär auftreten. Konkremente der Nieren sind aufgrund der zunehmenden Oligurie selten, Verkalkungen im Bereich der Nierenzysten und Matrixsteine finden sich allerdings bei ca. 71% der Patienten. Tumoren sind 41fach häufiger als bei Nierengesunden, im eigenen Kollektiv fanden sie sich bei 4,2% der Langzeitdialysepatienten. Differentialdiagnostisch können die relativ langsam wachsenden und spät metastasierenden malignen Tumoren von den häufiger auftretenden Adenomen nicht unterschieden werden. Dennoch führen wir ein regelmäßiges Screening im Abstand von drei bis vier Jahren mittels Computertomographie durch, da die Sonographie bei diesen Patienten nicht ausreichend sensitiv ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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