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    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Plattenepithelkarzinom der Haut und Unterlippe ; desmoplastischer Typ ; Perineurale infiltration ; Neurotopes Plattenepithelkarzinom ; Histopathologie ; Histologische Schnittrandkontrolle ; Malignität ; Key words Squamous cell carcinoma of the skin and vermilion border ; Desmoplastic type ; perineural invasion ; Neurotropic ; Fine stranded squamous cell carcinoma ; Histopathology ; Micrographic surgery ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The desmoplastic type of the squamous cell carcinoma (DSCC) of the skin is an entity which is readily distinguished by light microscopy. The DSCC has fine branches surrounded by a desmoplastic stroma and shows in some cases typical perineural, perivascular and widespread intradermal invasion (maximum 6 cm!). This type accounts for 8.2% (n=44) of our collective of 594 squamous cell carcinomas (SCC) of the skin and vermilion border. Clinically DSCC look like other malignant epithelial tumors of the skin. All tumors were followed up for at least 3 years (maximum 10 years). The local recurrence rate was high (24.3%) even though micrographic surgery was carried out. The rate of local or regional metastasis was also very high (22.7%). In comparison the recurrence rate and the rate of metatasis of the remaining common 91.8% SCC’s (n=550) was low: 2.6% and 3.8%, respectively. The DSCC seems to be identical with the so called neurotropic SCC, the fine stranded SCC or the SCC with perineural invasion which have a high rate of local recurrence and metastasis as well, but DSCC is a better generic histopathologic term for the entire group. The DSCC is best treated with micrographic surgery and wider safety margins than any other type and should be followed up very frequently.
    Notes: Zusammenfassung Der desmoplastische Typ des Plattenepithelkarzinoms der Haut (DPEK) wurde bisher in der Literatur einmal erwähnt. Der Tumor zeigt in schmalen Strängen wachsende atypische Plattenepithelien, z.T. mit Verhornungszeichen und einer auffallenden desmoplastischen Stromareaktion. In unserem Kollektiv der Plattenepithelkarzinome (PEK) der Haut und Unterlippe (n=594) ist das DPEK mit 8,2% vertreten. Klinisch läßt er sich von anderen epithelialen Tumoren nicht unterscheiden. Bei einer Nachbeobachtungszeit von minimal 3 und maximal 10 Jahren fanden wir sowohl eine hohe Lokalrezidivierungsrate (24,3%) trotz durchgeführter lückenloser histologischer Schnittrandkontrolle im Paraffinschnittverfahren als auch eine sehr hohe lokoregionäre Metastasierung (22,7%). Fälle mit perineuraler bzw. auch perivaskulärer und ausgedehnter intradermaler (Maximum 6 cm!) Infiltration kommen vor. Der gewöhnliche Typ des PEK unseres untersuchten Kollektives (91,8%) zeigt dagegen sowohl eine niedrige Lokalrezidivierungsrate (2,6%) als auch eine niedrige Metastasierungsrate (3,8%). Das DPEK scheint identisch zu sein mit dem sog. neurotopen, bzw. dem perineural infiltrierenden und dem feinstrangigen („fine stranded”) Typ des PEK, welche ebenfalls eine hohe Lokalrezidiv- und Metastsierungsrate aufweisen. Die Bezeichnung desmoplastisches Plattenepithelkarzinom stellt den histopathologisch besser definierten Oberbegriff dar. Das DPEK benötigt eine deutlich radikalere lokale Therapie sowie eine engmaschigere Nachkontrolle als die gewöhnlichen Typen des PEK der Haut.
    Type of Medium: Electronic Resource
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