Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Plattenepithelkarzinom der Haut und Unterlippe ; desmoplastischer Typ ; Perineurale infiltration ; Neurotopes Plattenepithelkarzinom ; Histopathologie ; Histologische Schnittrandkontrolle ; Malignität ; Key words Squamous cell carcinoma of the skin and vermilion border ; Desmoplastic type ; perineural invasion ; Neurotropic ; Fine stranded squamous cell carcinoma ; Histopathology ; Micrographic surgery ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The desmoplastic type of the squamous cell carcinoma (DSCC) of the skin is an entity which is readily distinguished by light microscopy. The DSCC has fine branches surrounded by a desmoplastic stroma and shows in some cases typical perineural, perivascular and widespread intradermal invasion (maximum 6 cm!). This type accounts for 8.2% (n=44) of our collective of 594 squamous cell carcinomas (SCC) of the skin and vermilion border. Clinically DSCC look like other malignant epithelial tumors of the skin. All tumors were followed up for at least 3 years (maximum 10 years). The local recurrence rate was high (24.3%) even though micrographic surgery was carried out. The rate of local or regional metastasis was also very high (22.7%). In comparison the recurrence rate and the rate of metatasis of the remaining common 91.8% SCC’s (n=550) was low: 2.6% and 3.8%, respectively. The DSCC seems to be identical with the so called neurotropic SCC, the fine stranded SCC or the SCC with perineural invasion which have a high rate of local recurrence and metastasis as well, but DSCC is a better generic histopathologic term for the entire group. The DSCC is best treated with micrographic surgery and wider safety margins than any other type and should be followed up very frequently.
    Notes: Zusammenfassung Der desmoplastische Typ des Plattenepithelkarzinoms der Haut (DPEK) wurde bisher in der Literatur einmal erwähnt. Der Tumor zeigt in schmalen Strängen wachsende atypische Plattenepithelien, z.T. mit Verhornungszeichen und einer auffallenden desmoplastischen Stromareaktion. In unserem Kollektiv der Plattenepithelkarzinome (PEK) der Haut und Unterlippe (n=594) ist das DPEK mit 8,2% vertreten. Klinisch läßt er sich von anderen epithelialen Tumoren nicht unterscheiden. Bei einer Nachbeobachtungszeit von minimal 3 und maximal 10 Jahren fanden wir sowohl eine hohe Lokalrezidivierungsrate (24,3%) trotz durchgeführter lückenloser histologischer Schnittrandkontrolle im Paraffinschnittverfahren als auch eine sehr hohe lokoregionäre Metastasierung (22,7%). Fälle mit perineuraler bzw. auch perivaskulärer und ausgedehnter intradermaler (Maximum 6 cm!) Infiltration kommen vor. Der gewöhnliche Typ des PEK unseres untersuchten Kollektives (91,8%) zeigt dagegen sowohl eine niedrige Lokalrezidivierungsrate (2,6%) als auch eine niedrige Metastasierungsrate (3,8%). Das DPEK scheint identisch zu sein mit dem sog. neurotopen, bzw. dem perineural infiltrierenden und dem feinstrangigen („fine stranded”) Typ des PEK, welche ebenfalls eine hohe Lokalrezidiv- und Metastsierungsrate aufweisen. Die Bezeichnung desmoplastisches Plattenepithelkarzinom stellt den histopathologisch besser definierten Oberbegriff dar. Das DPEK benötigt eine deutlich radikalere lokale Therapie sowie eine engmaschigere Nachkontrolle als die gewöhnlichen Typen des PEK der Haut.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter: Dermatofibrosarcoma protuberans – Subklinisches Wachstum – Mikrographische Chirurgie ; Key words: Dermatofibrosarcoma protuberans – Subclinical growth – Micrographic surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. Dermatofibroma protuberans is a rare malignant tumour with a high rate of local recurrence. This is attributable to the tumour's characteristic of forming subclinical, pseudopodium-like outgrowths. Between 1981 and 1991 we treated 23 cases of dermatofibrosarcoma (9 primary tumours, 14 recurrences of tumours following initial treatment elsewhere) using the method of micrographic surgery with paraffin sectioning. Tumour size and localization were taken as parameters, along with the excision depth and the safety margin required for elimination of all tumour cells. The safety margin required for complete extirpation ranged from 5 to 60 mm. On average, recurring tumours infiltrated twice as far beyond the clinically visible tumour margin (22.4 mm) as primary tumours (10.0 mm). Up to now, no localized recurrences have been found in any patient. The therapy used here can be designated as the method of choice.
    Notes: Zusammenfassung. Das Dermatofibrosarcoma protuberans ist ein seltener maligner Tumor mit einer typischerweise hohen Rate von Lokalrezidiven. Dies erklärt sich durch die Eigenart, subklinische pseudopodienartige Ausläufer auszubilden. Im Zeitraum 1981 – 1991 behandelten wir 23 Fälle (9 Primär- und 14 Rezidivtumoren, auswärts vorbehandelt) von Dermatofibrosarkomen nach der Methode der Mikrographischen Chirurgie im Paraffinschnittverfahren. Als Parameter wurden u. a. Tumorgröße und -lokalisation sowie der bis zur Tumorfreiheit nötige Sicherheitsabstand und die Exzisionstiefe ermittelt. Der Sicherheitsabstand für eine komplette Entfernung reichte von 5 – 60 mm. Die Rezidivtumoren zeigten mit 22,4 mm eine doppelt so hohe mittlere subklinische Infiltration über den klinisch sichtbaren Tumor hinaus wie die Primärtumoren mit 10,0 mm. Ein Lokalrezidiv ist bislang bei keinem Patienten beobachtet worden. Die angewandte Therapie kann als Methode der Wahl bezeichnet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Autologe thrombozytäre Wachstumsfaktoren ; Chronische venöse Insuffizienz ; Kapillaren ; Kutane Mikroangiopathie ; Laser-Doppler-Flux ; Transkutaner Sauerstoffpartialdruck ; Ulcus cruris venosum ; Wundheilung ; Angiogenese ; Key words Growth factors autologous thrombocytic ; Capillaries ; Insufficiency chronic venous ; Microangiopathy cutaneous ; Laser Doppler flux ; Leg ulcer ; Oxygen tension measurement ; Transcutaneous, venous ulcer ; Wound healing ; Angiogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chronic venous insufficiency (CVI) can cause ulcers of the lower limb having the character of a full thickness wound involving the subcutaneous tissues and fat. Healing requires wound contraction, connective tissue formation and finaly reepithelialisation. To induce wound healing, on an underlying disturbed environment due to longterm effects of CVI, artificial stimuli may be needed. In a placebo controlled study we tried topical application of autologous PDWHF (platelet derived wound healing factors), to achieve ulcer healing and improve the microangiopathy surrounding of the ulcer area, as there are decreased number of skin capillaries and reduction in cutaneous vascular reserve. Alterations of cutaneous circulation during the course of the study were documented by capillaroscopy, transcutaneous oxygen pressure and laser Doppler flux (LDF) measurements. We were able to recruite 15 patients all suffering from chronic nonhealing venous stasis ulcers. Eleven of the 15 patients agreed to participate in a placebo-controlled double blind study, whereas 4 patients agreed to participate only if they would be treated with PDWHF. The median age and duration of ulceration of the 6 patients (3 male/ 3 female) treated with placebo were 71 years and 1089 days. The median age and duration of ulceration of the 9 patients (1 male/ 8 females) treated with PDWHF were 66 years and 732 days. Duration of therapy for the PDWHF group was 91 days, as compared to 154 days for the placebo group. Despite 2 completely healed ulcers, the expensive treatment did not reveal any significant clinical advantage . In den PDWHF group an ulcer area of 26.9 cm2 was measured at the beginning, of 26.2 cm2 at the end; in the placebo group, 34.7 cm2 and 35.5 cm2. The nonsignificant increase of the capillary density at the ulcer border in the active group as well as the increase in the tcPO2, in contrast to little change in both parameters in the placebo group, suggests neoangiogenic abilities to PDWHF, secondarily leading to a better blood distribution with higher oxygen tension.
    Notes: Zusammenfassung Das Ulcus cruris venosum ist ein Defekt der verschiedenen Hautschichten Kutis, Subkutis und Unterhautfettgewebe. Die Heilung erfordert die Kontraktion der Wunde, die Bildung von Granulationsgewebe sowie die abschließende Epithelialisierung. Um den bei persistierenden chronischen venösen Stauungsulzera unterbrochenen Vorgang der Wundheilung wiederzubeleben, scheinen externe Stimuli erforderlich zu sein. In einer placebokontrollierten Studie testeten wir topikal applizierte autologe thrombozytäre Wachstumsfaktoren (Procuren) hinsichtlich ihrer Potenz in der Ulkusabheilung. Von besonderem Interesse war, ob PDWHF („platelet wound healing factors”) im betroffenen Gebiet eine Verbesserung der durch die chronische venöse Insuffizienz (CVI) verursachten Mikroangiopathie herbeiführen können. Veränderungen der kutanen Mikrozirkulation während der Studienteilnahme wurden durch Dokumentation der Kapillarzahl, des transkutanen Sauerstoffpartialdruckes (tcPO2) sowie Laser-Doppler-Fluxmetrie beurteilt. Insgesamt 15 Patienten wurden für diese Studie rekrutiert, von denen 11 ihre Einwilligung zur Teilnahme an einer placebokontrollierten Doppelblindstudie gaben. Vier der 15 Patienten bestanden darauf, wissentlich mit PDWHF behandelt zu werden. Für die Auswertung unterteilten wir die Patienten in 2 Gruppen, von denen 6 mit einem Placebo (3 weibliche und 3 männliche) und 9 mit PDWHF (8 weibliche und ein männlicher) behandelt wurden. Im Median betrugen das Alter sowie die Ulkusbestandsdauer der Placebo-Patienten 71 Jahre (Q1=69,3; Q3=77,3) und 1089 Tage (Q1=503; Q3= 967). Die mit PDWHF behandelten Patienten (Verum-Gruppe) waren im Median 66 Jahre (Q1=62; Q3=69) alt bei einer Ulkusbestandsdauer von 1089 Tagen (Q1=397; Q3=4575). Die Ulkusflächen veränderten sich weder in der Verum- noch in der Placebogruppe: in der Verumgruppe betrug der Flächenmedian initial 26,9 cm2, am Ende der Therapie 26,2 cm2, entsprechend in der Placebogruppe 34,7 cm2 und 35,5 cm2. Die tendenzielle Zunahme der kapillären Dichte und des tcPO2 am Ulkusrand bei den Patienten der Verum-Gruppe gegenüber einer Stagnation beider Parameter in der Gruppe der Placebo-Patienten läßt neoangiogenetische Eigenschaften für PDWHF vermuten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...