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  • 1
    Electronic Resource
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    Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    International journal of dermatology 38 (1999), S. 0 
    ISSN: 1365-4632
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Autologe thrombozytäre Wachstumsfaktoren ; Chronische venöse Insuffizienz ; Kapillaren ; Kutane Mikroangiopathie ; Laser-Doppler-Flux ; Transkutaner Sauerstoffpartialdruck ; Ulcus cruris venosum ; Wundheilung ; Angiogenese ; Key words Growth factors autologous thrombocytic ; Capillaries ; Insufficiency chronic venous ; Microangiopathy cutaneous ; Laser Doppler flux ; Leg ulcer ; Oxygen tension measurement ; Transcutaneous, venous ulcer ; Wound healing ; Angiogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chronic venous insufficiency (CVI) can cause ulcers of the lower limb having the character of a full thickness wound involving the subcutaneous tissues and fat. Healing requires wound contraction, connective tissue formation and finaly reepithelialisation. To induce wound healing, on an underlying disturbed environment due to longterm effects of CVI, artificial stimuli may be needed. In a placebo controlled study we tried topical application of autologous PDWHF (platelet derived wound healing factors), to achieve ulcer healing and improve the microangiopathy surrounding of the ulcer area, as there are decreased number of skin capillaries and reduction in cutaneous vascular reserve. Alterations of cutaneous circulation during the course of the study were documented by capillaroscopy, transcutaneous oxygen pressure and laser Doppler flux (LDF) measurements. We were able to recruite 15 patients all suffering from chronic nonhealing venous stasis ulcers. Eleven of the 15 patients agreed to participate in a placebo-controlled double blind study, whereas 4 patients agreed to participate only if they would be treated with PDWHF. The median age and duration of ulceration of the 6 patients (3 male/ 3 female) treated with placebo were 71 years and 1089 days. The median age and duration of ulceration of the 9 patients (1 male/ 8 females) treated with PDWHF were 66 years and 732 days. Duration of therapy for the PDWHF group was 91 days, as compared to 154 days for the placebo group. Despite 2 completely healed ulcers, the expensive treatment did not reveal any significant clinical advantage . In den PDWHF group an ulcer area of 26.9 cm2 was measured at the beginning, of 26.2 cm2 at the end; in the placebo group, 34.7 cm2 and 35.5 cm2. The nonsignificant increase of the capillary density at the ulcer border in the active group as well as the increase in the tcPO2, in contrast to little change in both parameters in the placebo group, suggests neoangiogenic abilities to PDWHF, secondarily leading to a better blood distribution with higher oxygen tension.
    Notes: Zusammenfassung Das Ulcus cruris venosum ist ein Defekt der verschiedenen Hautschichten Kutis, Subkutis und Unterhautfettgewebe. Die Heilung erfordert die Kontraktion der Wunde, die Bildung von Granulationsgewebe sowie die abschließende Epithelialisierung. Um den bei persistierenden chronischen venösen Stauungsulzera unterbrochenen Vorgang der Wundheilung wiederzubeleben, scheinen externe Stimuli erforderlich zu sein. In einer placebokontrollierten Studie testeten wir topikal applizierte autologe thrombozytäre Wachstumsfaktoren (Procuren) hinsichtlich ihrer Potenz in der Ulkusabheilung. Von besonderem Interesse war, ob PDWHF („platelet wound healing factors”) im betroffenen Gebiet eine Verbesserung der durch die chronische venöse Insuffizienz (CVI) verursachten Mikroangiopathie herbeiführen können. Veränderungen der kutanen Mikrozirkulation während der Studienteilnahme wurden durch Dokumentation der Kapillarzahl, des transkutanen Sauerstoffpartialdruckes (tcPO2) sowie Laser-Doppler-Fluxmetrie beurteilt. Insgesamt 15 Patienten wurden für diese Studie rekrutiert, von denen 11 ihre Einwilligung zur Teilnahme an einer placebokontrollierten Doppelblindstudie gaben. Vier der 15 Patienten bestanden darauf, wissentlich mit PDWHF behandelt zu werden. Für die Auswertung unterteilten wir die Patienten in 2 Gruppen, von denen 6 mit einem Placebo (3 weibliche und 3 männliche) und 9 mit PDWHF (8 weibliche und ein männlicher) behandelt wurden. Im Median betrugen das Alter sowie die Ulkusbestandsdauer der Placebo-Patienten 71 Jahre (Q1=69,3; Q3=77,3) und 1089 Tage (Q1=503; Q3= 967). Die mit PDWHF behandelten Patienten (Verum-Gruppe) waren im Median 66 Jahre (Q1=62; Q3=69) alt bei einer Ulkusbestandsdauer von 1089 Tagen (Q1=397; Q3=4575). Die Ulkusflächen veränderten sich weder in der Verum- noch in der Placebogruppe: in der Verumgruppe betrug der Flächenmedian initial 26,9 cm2, am Ende der Therapie 26,2 cm2, entsprechend in der Placebogruppe 34,7 cm2 und 35,5 cm2. Die tendenzielle Zunahme der kapillären Dichte und des tcPO2 am Ulkusrand bei den Patienten der Verum-Gruppe gegenüber einer Stagnation beider Parameter in der Gruppe der Placebo-Patienten läßt neoangiogenetische Eigenschaften für PDWHF vermuten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Arthrogenes Stauungssyndrom ; Chronische Veneninsuffizienz ; Gefäßsport ; Gelenkbeweglichkeit ; Ulcus cruris ; Muskelpumpe ; Key words Arthrogenic congestive syndrome ; Chronic venous insufficiency ; Physical exercise training ; Ankle joint mobility ; Calf muscle pump ; Venous ulcer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 33 patients with chronic venous incompetence (CVI) caused by primary varicoses or postthrombotic syndrome stage I–III (according to Widmer) the therapeutic benefit of 6 months of medically supervised physical exercise training was documented. During the training penud there was an improvement in subjective complains such as pain and tendency for edema in the legs. Mobility in the upper ankle joint was improved asuss as venous drainage function. Clinical benefit was achieved in the reduction of ulcer size; 7 of 10 ulcers completely healed. Medically supervised physical exercise training and optimized compression therapy are basic therapeutic approaches in conservative treatment in chronic venous insufficiency. Costs are covered by the patient’s health insurance company in Germany, as long as the exercise training is medically supervised.
    Notes: Zusammenfassung In einer klinischen Untersuchung bei 33 Patienten mit chronischer Veneninsuffizienz aufgrund primärer Varikose oder eines postthrombotischen Syndroms in den klinischen Stadien I bis III nach Widmer konnte der Therapieerfolg eines halbjährigen krankheitsspezifischen ambulanten Bewegungstrainings dokumentiert werden. Während des Trainings kam es zu einer deutlichen Besserung stauungsbedingter subjektiver Beschwerden wie Schmerzen und Ödemneigung sowie zu einer Verbesserung von Sprunggelenkbeweglichkeit und venöser Abpumpleistung. Der klinische Erfolg zeigte sich in einer kompletten Abheilung venöser Ulzera bei 7 von 10 Patienten. In Verbindung mit einer optimierten Kompressionstherapie stellt die Gefäßsporttherapie eine effiziente und kostengünstige Basistherapie bei der CVI dar. Auf der Grundlage des novellierten Deutschen Behindertensportabkommens aus dem Jahre 1994 werden die Kosten von den gesetzlichen Krankenkassen getragen, solange das Training unter qualifizierter Anleitung indiziert ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Veneninsuffizienz ; Kutane Mikrozirkulation ; Niederfrequenter gepulster Strom ; Ulcus cruris ; Key words Chronic venous insufficiency ; Cutaneous microcirculation ; Low frequency pulsed current ; Venous leg ulcer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chronic venous insufficiency (CVI) is characterised by stage-dependent microangiopathy. With increasing severity there is a decrease in the number of skin capillaries and the oxygen partial pressure. The cutaneous vascular reserve, which is measured by laser-doppler fluxmetry, is reduced. Cutaneous microangiopathy is one of the main causes of the trophic disturbances associated with CVI. Low frequency pulsed current improves cutaneous microcirculation and thus nutrition as well as accelerating the formation of granulation tissue. In a open prospective pilot study, 15 patients suffering from CVI with persistent leg ulcers were treated with low frequency pulsed current (Dermapulse), which is thought to improve particularly the tissue microcirculation. The average age of the patients was 70.3 years and the average duration of ulceration was 79.1 months. The patients were treated over a period of 38 days. With this treatmen, 2 ulcers healed completely and 13 showed a reduction of size of on average 63%. Capillary density increased by 43.5%, while transcutaneous oxygen partial pressure increased by 82.4%. Electrostimulation is a treatment with few or no side effects.
    Notes: Zusammenfassung Die chronische Veneninsuffizienz (CVI) ist gekennzeichnet durch eine stadienabhängige Mikroangiographie. Mit zunehmendem Schweregrad verringern sich die Anzahl der Hautkapillaren, der Sauerstoffpartialdruck und die kutane vaskuläre Reserve, die durch den Laser-Doppler-Flux gemessen wird, nehmen ab. Diese kutane Mikroangiographie gehört zu den Hauptursachen für die bei der CVI auftretenden trophischen Störungen. Die Therapie mit niederfrequentem gepulstem Strom verbessert die kutane Mikrozirkulation bzw. Nutrition und beschleunigt die Ausbildung von Granulationsgewebe. Die klinische Wertigkeit dieses Therapieprinzipes zur Behandlung chronisch venöser Beinulzera wurde in einer offenen prospektiven Pilotstudie evaluiert. Es wurden 15 Patienten mit niederfrequentem gepulstem Strom (Dermapulse) behandelt. Das mittlere Alter betrug 70,3 Jahre. Bei einer durchschnittlichen Ulkusdauer von 79,1 Monaten wurden die Patienten über eine Zeitdauer von 38 Tagen im Rahmen einer Anwendungsstudie behandelt. Unter dieser Behandlung zeigte sich bei 2 Patienten eine Ulkusabheilung, bei 13 Patienten eine Ulkusverkleinerung um 63%. Die Kapillardichte nahm um 43,5% zu, der transkutane Sauerstoffpartialdruck stieg um 82,4%. Die Elektrostimulationsbehandlung erwies sich dabei als nebenwirkungsarme Behandlungsmethode.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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