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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter MRT ; Kinder ; Tumor ; Abdomen ; Differentialdiagnose ; Key words MRI ; Pediatric ; Tumor ; Abdomen ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate the potential of MRI in determining benign and premalignant abdominal tumors in childhood. Methods: MR images of 93 children with 69 malignant and 24 benign abdominal tumors were analyzed retrospectively without and with knowledge of clinical findings. Based on the final diagnosis, MR findings were surveyed with regard to the correct differential diagnosis and to the differentiation between benign and malignant masses. Results: Analysis of MRI alone revealed relatively low sensitivity of 67% for diagnosis of a benign tumor. The main reason was unspecific morphologic criteria leading to the false-negative diagnosis of a malignant tumor. Together with clinical and laboratory findings, sensitivity could be increased to 92%. The main criterion for differentiation of malignant tumors turned to be out the origin of tumor. Benign tumors could be best differentiated by their internal structure. Conclusion: When considering clinical findings in pediatric abdominal tumors, MRI represents a valuable modality for differential diagnosis.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Ziel der Arbeit ist die Bestimmung der Wertigkeit der MRT für die Unterscheidung benigner und prämaligner abdomineller Tumoren im Kindesalter. Methode: Bei 93 Kindern mit 69 malignen und 24 benignen abdominellen Raumforderungen wurden die MRT-Bilder retrospektiv ohne und mit Kenntnis der klinischen Befunde analysiert. Anhand der endgültigen Diagnose wurde die Aussagekraft der MRT in Bezug auf die korrekte Artdiagnose und die Unterscheidung zwischen benignen und malignen Tumoren überprüft. Ergebnisse: Bei der alleinigen MRT-Analyse wurde für die Diagnose „benigner Tumor” eine relativ niedrige Sensitivität von 67% erzielt. Die Hauptursache hierfür waren unspezifische morphologische Unterscheidungskriterien, die zur falsch-negativen Diagnose eines Malignoms führten. Zusammen mit den klinischen Befunden konnte die Sensitivität auf 92% angehoben werden. Als Hauptkriterium für die korrekte Artdiagnose zeigte sich bei den Malignomen die Organzugehörigkeit und bei den benignen Tumoren die Binnenstruktur. Schlußfolgerung: Im Rahmen der integrierten Diagnostik liefert die MRT einen wertvollen Beitrag zur Differentialdiagnostik kindlicher abdomineller Tumoren.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Portal vein ; Arterialization ; Experimental liver transplantation ; Pfortaderarterialisierung ; Experimentelle Lebertransplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ziel der hier vorgelegten tierexperimentellen Untersuchungen war es, die zirkulatorischen, laborchemischen und histopathologischen Konsequenzen einer vollständigen Arterialisierung der Pfortader der Transplantatleber am Göttinger Miniaturschwein zu beurteilen. An 6 männlichen Göttinger Miniaturschweinen wurden orthotope Lebertransplantationen unter Verwendung eines passiven porto-jugulären Shunts durchgeführt. Mittels eines Iliakalarteriensegmentinterponats des Spendertiers wurde die A. hepatica (AH) der Transplantatleber End-zu-End anastomosiert; die Pfortader (PA) wurde mit dem Stumpf der internen Iliakalarterie ebenfalls End-zu-End verbunden. Die zentrale Anastomose erfolgte auf die suprarenale Aorta. Das Pfortaderblut wurde über einen End-zu-Seit-Shunt (PCS) in die infrahepatische V. cava drainiert. Es wurden folgende Parameter im Verlauf bestimmt: arterieller Blutdruck, Venendruck, Herzzeitvolumen, elektromagnetische Blutflußmessung über AH, PA, PCS, PA-Mitteldruck, Transaminasen, TPZ, Fibrinogen, Leberbiopsien und Sektionspräparate wurden histologisch untersucht. 1/6 Tieren starb wenige Stunden postoperativ. 2/6 Tieren starben nach 48 bzw. 72 h, 3 Tiere überlebten die vorgesehenen 7 Tage. Das HZV fiel intraoperativ initial um im Mittel 20% ab und lag zum Ende der Operation wieder im Bereich der Ausgangswerte von 2,2 l/min. Der Fluß in der arterialisierten PA lag trotz des reduzierten Durchmessers der Anastomose von 4 mm bei Öffnung der Gefäßklemme im Mittel bei 340 ml/min, zum Ende der Operation (Intervall der Messung 75 min) bei im Mittel 380 ml/min. Der Fluß über dem PCS und der AH blieb im Verlauf konstant. Als Mechanismus für dieses Phänomen wird eine Autoregulation der Leberdurchblutung auf sinusoidaler Ebene diskutiert. Von seiten der Laborparameter ebenso wie bei den histopathologischen Untersuchungen ergaben sich keine Veränderungen gegenüber einem historischen Kontrollkollektiv lebertransplantierter Tiere aus unserer Arbeitsgruppe. Die komplette Arterialisierung der PA wird bei der Lebertransplantation am Göttinger Miniaturschwein sowohl zirkulatorisch als auch leberfunktionell im Kurzzeitversuch über maximal 7 Tage gut toleriert. Langzeitergebnisse stehen noch aus.
    Notes: Abstract The aim of the present experimental investigation was to assess the circulatory, biochemical and histopathological consequences of complete portal vein arterialization of the transplanted liver in ‘Göttinger’ miniature pigs. Orthotopic liver transplantations using a passive portojugular shunt were performed in six male ‘Göttinger’ miniature pigs. Using an iliac artery segment interposition of the animal donor, the hepatic artery (HA) of the transplant liver was anastomized end-to-end and the portal vein (PA) also united with the internal iliac artery stump end-to-end. The central anastomosis was performed onto the suprarenal aorta. Portal vein blood was drained into the infrahepatic caval vein via an end-to-side shunt (PCS). During the course, the following parameters were determined: arterial blood pressure, venous pressure, cardiac output, electromagnetic blood flow measurements across the HA, PA, and PCS, PA mean pressure, transaminases, partial thromboplastin time and fibrinogen. Liver biopsies and autopsy specimens were investigated. One of six animals died a few hours postoperatively, two of six died after 48 and 72 h, respectively, whereas three pigs survived the scheduled 7 days. The cardiac output fell intraoperatively initially by an average of 20 % but had approximately the starting volume of 2.2 l/min at the end of the operation. Although the diameter of the anastomosis was reduced to 4 mm, the flow in the arterialized PA on average was 340 ml/min when the vessel clamp was opened. At the end of operation the mean was 380 ml/min, the interval of measurement being 75 min. The flow across the PCS and the HA were constant during the course. As mechanism for this phenomenon, autoregulation of the liver blood flow on a sinusidal level has been suggested. The biochemical results and the histopathological findings showed no change compared to previous findings in a control group of animals in which liver transplantion was performed by our team. Complete arterialization of the PA is well tolerated in liver transplantation in ‘Göttinger’ miniature pigs with regard to circulation and liver function in a short-term trial of a maximum of 7 days. Long-term results are still to come.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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