Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Pankreaskarzinom ; Chronische Pankreatitis ; Lymphknotenmetastasen ; Positronenemissionstomographie ; Fluordesoxyglukose ; Key words Pancreatic cancer ; Chronic pancreatitis ; Lymph node metastases ; Positron emission tomography ; Fluorodeoxyglucose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Although the detection of pancreatic carcinoma has been considerably improved by recently developed imaging procedures, differential diagnosis between cancer and benign tumor masses, as well as lymph node staging, is still difficult. In vivo evaluation of regional glucose metabolism by means of positron emission tomography (PET) and fluorine-18-labelled fluorodeoxyglucose (FDG) is a new approach utilizing metabolic instead of morphological tumor properties for diagnosis. Patients and methods: A total of 85 patients with suspected pancreatic carcinoma were investigated by FDG-PET prior to surgery. Static PET scans were evaluated visually as well as quantitatively, taking increased FDG uptake as a sign of malignancy. PET results were correlated with intraoperative findings and histopathology of surgical specimens. Results: Forty-seven out of 55 (85 %) malignant tumors and 23 out of 30 (77 %) benign lesions were correctly classified by PET. Lymph node metastases were present in 31 patients, 19 of them (61 %) positive in PET. In 7 our of 13 (54 %) patients with liver metastases, PET detected hypermetabolic lesions. False-negative findings were mainly due to disturbance of glucose metabolism in diabetic patients, while most false-positive results could be attributed to acute inflammatory lesions in chronic pancreatitis. Conclusions: Our results indicate that classification of pancreatic masses can be improved by use of FDG-PET, which might lead to a reduction of unnecessary laparotomies in patients with benign or incurable disease.
    Notes: Zusammenfassung Trotz methodischer Verbesserungen in der Diagnostik des Pankreaskarzinoms ist die Differentialdiagnose pankreatischer Raumforderungen bei bestehender chronischer Pankreatitis sowie der Nachweis etwaiger Lymphknotenmetastasen bislang nur unvollständig gelöst. Die Bestimmung des regionalen Glukosestoffwechsels mit Hilfe der Positronenemissionstomographie (PET) und Fluor-18-markierter Fluordesoxyglukose (FDG) stellt einen neuen diagnostischen Ansatz dar, der nicht auf dem Nachweis morphologischer sondern metabolischer Tumorcharakteristika beruht. Bei 85 Patienten mit vermutetem Pankreaskarzinom wurde präoperativ eine FDG-PET durchgeführt und der Befund mit der histopathologischen Aufarbeitung des Operationspräparats verglichen. Von 55 malignen Tumoren konnten 47 anhand ihres Hypermetabolismus korrekt klassifiziert werden (85 %), 23 von 30 benignen Tumoren (77 %) wiesen keine Stoffwechselsteigerung auf (richtig-negativ). In der Ausbreitungsdiagnostik zeigte PET in 19 von 31 Fällen (61 %) korrekt das Vorliegen regionaler Lymphknotenmetastasen, in 7 von 13 Fällen (54 %) eine Lebermetastasierung an. Falsch negative Befunde fanden sch bei Diabetikern (5 von 8 unentdeckten Primärtumoren) während falsch positive Ergebnisse mehrheitlich (4 von 7) auf akut entzündliche Veränderungen bei chronischer Pankreatitis zurückzuführen waren. Diese Ergebnisse belegen, daß durch die FDG-PET eine Verbesserung der Diagnostik unklarer pankreatischer Raumforderungen erreicht werden kann, die zu einer Reduktion unnötiger Laparatomien beitragen könnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 752-752 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Duct occlusion ; Pancreatic allografting ; Gangocclusion ; Pankreastransplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bisher wurden 12 konsekutive segmentale Pankreastransplantationen bei 11 Patienten durchgeführt, wobei in allen Fällen die Gangocclusion mit Ethibloc angewandt wurde. 5 Pankreastransplantate funktionieren derzeit: 2 Jahre, 1 Jahr, 3 Monate, 2 Monate, 1,5 Monate. Bisher haben wir keinen Hinweis dafür (weder klinisch noch nuklear-medizinisch noch histologisch), daß ein Pankreastransplantat aufgrund einer sekundär induzierten Pankreasfibrose versagte. Wir sehen daher keinen Grund, die Technik der Gangocclusion mit Ethibloc bei der klinischen Pankreastransplantation im Augenblick zu verlassen.
    Notes: Summary Twelve consecutive segmental pancreatic allografts have been performed in 11 patients using the technique of duct obstruction with Ethibloc in all cases. Five pancreatic allografts are currently functioning (2 years, 1 year, 3 months, 2 months, 1.5 months). There is no evidence (neither by clinical observations, nor by scan or histological studies) that a pancreatic allograft failed due to secondary fibrosis. Thus, we will continue to use the technique of Ethibloc occlusion in clinical pancreatic transplantation.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...