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  • Extremitätendurchblutung  (2)
  • Kreislaufmechanismen  (1)
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    Electronic Resource
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    Springer
    Clinical and experimental medicine 146 (1968), S. 97-114 
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Limb circulation ; Heart rate ; Arterial blood pressure ; Limb causalgia ; Hypnosis ; Extremitätendurchblutung ; Herzfrequenz ; Arterieller Blutdruck ; Extremitäten-Kausalgie ; Hypnose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Fünf Patienten mit schwerer intermittierender Kausalgie in einer Extremität, in welcher hypnotisch starke Hyper- wie Hypoalgesie induziert werden konnten, wurden untersucht. 2. Arterieller Blutdruck, Herzfrequenz und Durchblutung (venöse Okklusionsplethysmographie) in beiden Unterarmen und Händen oder Waden und Füßen wurden gemessen. Die Untersuchungen verliefen nach einem festen Schema, bestehend aus sechs aufeinanderfolgenden Perioden: 1. Kontrolle im Wachzustand, 2. prähypnotische muskuläre und psychische Entspannung, 3. hypnotische Induktion intensiver Hyperalgesie in der kausalgischen Extremität, 4. hypnotische Induktion intensiver Hypoalgesie in der kausalgischen Extremität, 5. posthypnotische Kontrolle bei Entspannung, 6. posthypnotische Kontrolle im Wachzustand. 3. Während der initialen, prähypnotischen Entspannungsperiode fielen sämtliche Durchblutungswerte leicht ab, besonders in Händen oder Füßen. In der zweiten, posthypnotischen Entspannungsperiode stieg die Durchblutung in Händen oder Füßen markant an, während die übrigen Werte zu den Ausgangsbereichen zurückkehrten. Hand- oder Fußdurchblutung erreichten die Ausgangsbereiche erst wieder während des folgenden Wachzustandes. 4. Die stärksten und reproduzierbaren Kreislaufänderungen fanden sich regelmäßig bei hypnotischer Induktion von intensiver Hyperalgesie in der kausalgischen Extremität. Arterieller Blutdruck, Herzfrequenz und Durchblutung in beiden Unterarmen oder Waden stiegen markant an, während die Durchblutung in beiden Händen oder Füßen abfiel. In Unterarm oder Wade waren diese Durchblutungsänderungen stärker in der kausalgischen als kontralateral in der nichtkausalgischen Extremität. 5. Hypnotische Induktion von intensiver Hyperalgesie in einer kausalgischen Extremität führte zu sicheren Kreislaufänderungen, besonders solchen der Extremitätendurchblutung. Diese Durchblutungsänderungen erfolgten in Unterarm und Wade wahrscheinlich vornehmlich in der Skeletmuskulatur, in Hand und Fuß wahrscheinlich vornehmlich in der Haut; vasomotorische Reaktionen schienen mitbeteiligt. Die Ergebnisse erweitern frühere, zum Teil ähnliche Befunde.
    Notes: Summary 1. Five patients with severe intermittent limb causalgia, who were able to imagine strong hyper- and hypoalgesia in the causalgic limb during relaxation under hypnosis, were investigated. 2. The arterial blood pressure, the heart rate, and the blood flows (venous occlusion plethysmography) in both forearms and hands, or in both calves and feet were recorded during a fixed pattern of 6 successive periods: 1. resting (alert), 2. muscular and mental relaxation, 3. hypnotic imagination of intense hyperalgesia in the causalgic limb, 4. hypnotic imagination of intense hypoalgesia in the causalgic limb, 5. control relaxation, 6. control resting. 3. During the initial, prehypnotic relaxation period a slight decrease of all blood flow values, especially those in hands or feet, occurred. During the second, post-hypnotic control relaxation period, the blood flows in both hands or feet showed a marked increase but the other values returned to normal. Hands or feet blood flows also returned to normal during the following control resting period. 4. The most definite, and reproduceable, circulatory changes were regularly seen during hypnotic imagination of intense hyperalgesia in a causalgic limb. The arterial blood pressure, the heart rate, and the blood flows in both forearms or calves increased while the blood flows in hands or feet decreased. These blood flow changes were more pronounced in forearm or calf of the causalgic extremity than in the corresponding part of the non-causalgic extremity. 5. It is concluded that hypnotic imagination of intense hyperalgesia in a causalgic extremity was accompanied by definite cardiovascular changes, especially in the limbs. The blood flow changes in forearms and calves were probably mainly in muscle while those in hands and feet were probably mainly in skin; vasomotor reactions seemed to be partly responsible. The results agree with, and extend, previous findings.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Clinical and experimental medicine 148 (1968), S. 1-21 
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Limb circulation ; Limb causalgia ; Hypnosis ; Cardiovascular mechanisms ; Beta-sympathetic activity ; Extremitätendurchblutung ; Extremitätenkausalgie ; Hypnose ; Kreislaufmechanismen ; β-Receptorenaktivität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Bei 5 Patienten wurden die Änderungen von arteriellem Druck, Herzfrequenz und Durchblutung in Unterarmen, Händen, Waden und Füßen bei hypnotisch in einer kausalgischen Extremität induzierter Hyper- und Hypoalgesie untersucht. Die Kreislaufänderungen während Hyperalgesie und die posthypnotischen Durchblutungsanstiege in Händen und Füßen wurden analysiert. 2. Die Fähigkeit zu hypnotischer Induktion von Hyperalgesie in einer kausalgischen Extremität und die begleitenden Kreislaufänderungen wurden durch Nervenblockade oder Ganglienblockade im kausalgischen Arm (Lokalanaestheticum) oder allgemeine Ganglienblockade (Chlorisondamin) erheblich reduziert, durch allgemeineβ-adrenergische Blockade (Propranolol) praktisch vollständig blockiert. Cholinergische Blockade im kausalgischen Arm (Atropin) war hier ohne sicheren Effekt, blockierte aber den posthypnotischen Durchblutungsanstieg in Händen und Füßen. 3. NaCl 0,9%, als Propranolol-Plazebo, blockierte ebenfalls die Fähigkeit zu hypnotischer Induktion von Hyperalgesie und die begleitenden Kreislaufänderungen. Propranolol, als unwirksames NaCl 0,9% ausgegeben, hatte unvermindert blockierenden Effekt. 4. Die Kreislauf änderungen bei hypnotisch induzierter Extremitätenhyperalgesie waren vermutlich Folge der mit der Schmerzempfindung verbundenen emotioneilen Belastung. Sie waren den auch sonst bei unangenehmer emotioneller Belastung erfolgenden Kreislauf änderungen ähnlich. Ihre Ursache lag teils in erhöhter sympathoadrenomedullärer Aktivität vonβ-adrenergem Charakter. Weitere Ursachen des hyperalgischen Durchblutungsanstiegs in Unterarm und Wade waren erhöhter arterieller Druck und leichte Muskelaktivität in der hyperalgischen Extremität; cholinergische Vasodilatation lag nicht sicher vor. Die posthypnotische Vasodilatation in Händen und Füßen war cholinergisch. 5. Diskutiert wird, ob die Fähigkeit zu hypnotischer Induktion von Hyperalgesie in einer kausalgischen Extremität intakte sympathisch-nervöse Verbindungen und Receptoren in dieser Extremität voraussetzt.
    Notes: Summary 1. An analysis was made of the changes of arterial blood pressure, heart rate, and blood flows in forearms, hands, calves and feet accompanying hypnotic imagination of intense hyper- and hypoalgesia in a causalgic limb. The circulatory changes, general and local in limbs, during imagined hyperalgesia, and the blood flow rise in hands and feet accompanying posthypnotic relaxation were studied in 5 patients. 2. The ability to imagine hyperalgesia in a causalgic limb and the accompanying circulatory changes were diminished by nerve block and stellate ganglionic block in the causalgic limb (local anaesthetic) and by general ganglionic block (chlorisondamine), and were usually nearly or completely abolished by general beta-adrenergic block (propranolol). Local cholinergic block (close arterial atropine) had no significant effect on these responses but abolished the blood flow rise in hands and feet during posthypnotic relaxation. 3. Intravenous physiological saline suggested to be identical with previously experienced propranolol also abolished the ability to imagine limb hyperalgesia and the accompanying circulatory changes. Intravenous propranolol suggested to be physiological saline still abolished the ability to imagine limb hyperalgesia and the accompanied circulatory changes. 4. The circulatory changes accompanying imagined limb hyperalgesia were probably secondary to the emotional stimulation made by the experience of hyperalgesia. They were similar to those known from other kinds of unpleasant emotional stimulation. They were in part caused by enhanced sympatho-adrenomedullary activity appearing as a beta-adrenergic effect. Additional causes for the blood flow rise in forearm/calf during imagined hyperalgesia were increase in mean arterial blood pressure and moderate muscle activity in the hyperalgesic limb; cholinergic vasodilatation seemed to be of no significance. However, the posthypnotic rise in hand/foot blood flow appeared to be cholinergic. 5. Intact sympathetic nervous pathways and receptors in a causalgic limb may be necessary for the ability to imagine hyperalgesia in this limb.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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