Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: Carcinoma ; Colon ; Kidney ; Metastasis ; Pancreas ; Schlüsselwörter: Carcinom ; Niere ; Metastase ; Pankreas
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Das Nierenzellcarcinom ist eine Tumorentität mit ungewöhnlichen Charakteristika. Eine der Besonderheiten besteht im relativ häufigen Auftreten von Spätmetastasen erst viele Jahre nach der Diagnose und Therapie des Primärtumors. Eine isolierte Metastasierung in das Pankreas wird extrem selten beobachtet. In der Literatur sind bisher nur 96 derartige Fälle beschrieben worden, wobei es sich in 89 Fällen um solitäre Metastasen handelte. Wir berichten über eine 69 jährige Patientin, bei der 2 Metastasen im Pankreas 12 Jahre nach einer Tumornephrektomie auftraten. Die Patientin wurde uns primär wegen eines Zweitcarcinoms im Coecum zugewiesen. In der präoperativen Diagnostik stellte sich eine 4 cm große Raumforderung im Corpus pancreatis dar. Intraoperativ erfolgte die histologische Diagnosestellung einer Pankreasmetastase des Nierencarcinoms. Neben der Rechtshemicolektomie wurden eine Pankreaslinksresektion und Splenektomie ausgeführt. Die histologische Aufarbeitung des Pankreaspräparats erbrachte den Befund einer zweiten Nierenzellcarcinommetastase. Eine radikale chirurgische Therapie ist für die weitere Prognose von großer Bedeutung. Adjuvante Therapiemöglichkeiten werden diskutiert. Aufgrund der Möglichkeit des Auftretens von Spätmetastasen noch nach Jahren ist eine sorgfältige und langfristige Nachbeobachtung für Patienten mit Nierenzellcarcinom unumgänglich.
    Notes: Abstract. Isolated pancreatic metastases from renal-cell carcinomas (RCC) are extremely rare. Only 96 cases of clinically diagnosed renal-cell carcinoma metastatic to the pancreas have been reported in the world literature, and 70 of the patients (including ours) underwent a definitive surgical resection. In many cases the time between the nephrectomy and diagnosis of metachronous metastases is reported to exceed 10 years. Therefore, the initial diagnosis may be overlooked when there is a prolonged disease-free interval. When it does occur simultaneously or metachronously, aggressive surgical resection, when possible, seems to be the most effective treatment for this metastatic lesion. Surgical resection can provide long-term survival in selected cases. We present the case of a 69-year-old woman in whom two pancreatic metastases were treated by a left-sided subtotal pancreatectomy with splenectomy, 12 years after radical nephrectomy for a RCC. The patient simultaneously presented with both a mass in the body of the pancreas and a right-sided colon cancer. Thus, the diagnosis of pancreatic metastasis of colon cancer was suspected initially. Both tumors were radically resected, and histological examination revealed two pancreatic metastases from the previous RCC. In the world literature this report represents the eighth case of multiple pancreatic metastases due to RCC. It illustrates a rare indication of pancreatic resection because of pancreatic metastasis. The need for prolonged follow-up of patients is emphasized. The few reports on surgically treated pancreatic metastases from RCC are reviewed after the presentation of this case.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Stromal tumors ; GIST ; Surgical therapy ; Gastrointestinal tract. ; Schlüsselwörter: Stromatumoren ; GIST ; chirurgische Therapie ; Gastrointestinaltrakt.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die gastrointestinalen Stromatumoren (GIST) sind eine seltene, auch heute noch nicht vollständig aufgeklärte Gruppe von Neoplasien des Magen-Darm-Trakts. Trotz vieler Fortschritte der diagnostischen Möglichkeiten ist eine Zuordnung der GIST hinsichtlich ihrer Histogenese und Dignität nicht eindeutig. Im Zeitraum von 1994 bis 1998 wurden in der Klinik für Chirurgie 18 Patienten mit einem GIST operiert. Dabei handelte es sich um 12 (67 %) gastrale und 6 (33 %) intestinale Stromatumoren. Der Primärtumor konnte bei allen Patienten durch eine R0-Resektion entfernt werden. Bei 6 Patienten kam es zu einer hämatogenen Lebermetastasierung, die Größe des Primärtumors betrug bei diesen Patienten mehr als 10 cm. Eine extrahepatische Fernmetastasierung ließ sich in allen untersuchten Fällen nicht nachweisen. Eine Lymphknotenmetastasierung konnte in den regionären Lymphknoten nicht festgestellt werden. Eine systematische Lymphadenektomie ist nicht indiziert. Die histologische Beurteilung der Dignität erfolgte auf der Grundlage der von Lewin, Weinstein und Riddell vorgeschlagenen Richtlinien. Das derzeit gesicherte therapeutische Vorgehen besteht in der kurativen Resektion des Primärtumors sowie der Metastasen mit histologisch tumorfreien Resektionsrändern. Das Tumorrezidiv ist ebenso zu behandeln. Adjuvante oder neoadjuvante chemotherapeutische Ansätze zeigen bisher keine Erfolge.
    Notes: Summary. Gastrointestinal stromal tumors (GIST), which form a rare group of neoplasias of the gastrointestinal tract, have not yet been fully investigated. Although good progress has been made in their diagnosis, classification of these lesions with regard to their histogenesis and biological behavior remains problematic. Between 1994 and 1998, 18 GIST patients underwere operation in the Department of Surgery. Twelve of these patients (67 %) had stromal tumors in the stomach, and six (33 %) had intestinal stromal tumors. The primary tumor could be removed in all patients with R0 resection. Six patients developed hematogenous liver metastasis, with the size of their primary tumor exceeding 10 cm. Extrahepatic distant metastases were not found in any case. Lymphadenectomy showed that lymph node metastases did not occur. Histological evaluation was made according to the guidelines of Lewin, Weinstein and Riddell. Currently established therapy is limited to complete surgical resection of the primary tumor and its metastases. Adjuvant or neoadjuvant chemotherapy approaches have failed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...