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  • 1
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Chondromyxoidfibrom ; Histologie ; Key words Bone tumors ; Chondromyxoid fibroma ; Histology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chondromyxoid fibroma is a rare benign bone tumor, accounting for less than 1% of all bone tumors. The peak age incidence is the second and third decade of life. Chondromyxoid fibrom occurs in the metaphyseal parts of the major tubular bones, predominantly of the lower extremity. Roentgenograms show, in most cases, a well-demarcated radiolucent lesion. The classic histological feature of a chondromyxoid fibroma is stellate or spindle-shaped cells arranged in lobules in a myxoid or chondroid background. Analysis of 40 chondromyxoid fibromas demonstrates the morphological variation of this tumor. Cases were examined for age distribution, localization, and radiological and histological features. In 85% we found the typical histomorphological pattern. Recurrence rate was 12.5%. In four cases the appearance was uncharacteristic and differentiation from other tumors such as chondroblastoma or chondrosarcoma was quite difficult. By adhering to strict histomorphological criteria, definite diagnosis of chondromyxoid fibroma can be made in most cases.
    Notes: Zusammenfassung Das Chondromyxoidfibrom ist ein seltener gutartiger Knochentumor. Seine Häufigkeit beträgt weniger als 1% aller primären Knochentumoren. Das Hauptmanifestationsalter ist die 2. und 3. Lebensdekade. Der Tumor ist überwiegend in der Metaphyse langer Röhrenknochen lokalisiert, insbesondere der unteren Extremität. Radiologisch stellt er in den meisten Fällen eine scharf begrenzte, osteolytische Läsion dar. Histologisch zeigt er einen lobulären Aufbau mit einer chondroiden oder myxoiden Grundmatrix. Die Zellen sind spindelig bis sternförmig. Anhand von 40 Chondromyxoidfibromen soll die morphologische Variationsbreite dieser Tumorentität dargestellt werden. Die Fälle wurden nach Altersverteilung, Lokalisation und radiologischen sowie pathomorphologischen Kriterien untersucht. In 85% der untersuchten Fälle fanden sich die typischen histomorphologischen Kriterien des Chondromyxoidfibroms. Bei 5 Patienten (12,5%) kam es zu einem Rezidiv. 4 Fälle zeigten ein uncharakteristisches Bild und waren nur bedingt von anderen Knochentumoren (Chondroblastom, Chondrosarkom) abzugrenzen. Bei Beachtung strenger histomorphologischer Kriterien aber kann die Diagnose Chondromyxoidfibrom in den meisten Fällen sicher gestellt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 21 (2000), S. 449-455 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Klarzellchondrosarkom ; Histologie ; Differenzialdiagnose ; Keywords Bone tumors ; Clear-cell chondrosarcoma ; Histology ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Clear-cell chondrosarcoma is a rare, low-malignant bone tumor. The lesion most commonly occurs in adults, generally in the 3rd or 4th decade. Clear-cell chondrosarcoma has a predilection for the epiphyses of long tubular bones, particularly the femoral head. Radiologically, it is a sharply defined radiolucent lesion. Histologically, it is characterized by large tumor cells with distinct boundaries and a clear cytoplasm. In addition to areas of conventional chondrosarcoma, there are partially mineralized trabecular osteoid formations. On the basis of 16 cases of clear-cell chondrosarcoma, we present the observations of the Hamburg Bone Tumor Register. The cases were examined according to age distribution, location, and radiological and pathomorphological criteria. The proximal femur was the most frequent location; rare manifestations in the rib, os ilium, and distal phalanx of the hand were also present. In 50% of the cases high-malignant osteosarcoma or conventional chondrosarcoma was considered. In addition to the epiphysis of the proximal femur, clear-cell chondrosarcoma can also involve other, rather unusual sites in the skeleton. Knowledge of the histomorphology of this tumor is therefore of crucial importance for the diagnosis.
    Notes: Zusammenfassung Das Klarzellchondrosarkom ist ein seltener niedrigmaligner Knochentumor. Betroffen sind v. a. Patienten in der 3. und 4. Lebensdekade. Bevorzugte Lokalisation sind die Epiphysen langer Röhrenknochen, insbesondere der Femurkopf. Radiologisch imponiert es meist als eine epiphysär gelegene, scharf begrenzte lytische Läsion. Histologisch charakteristisch sind die großen Tumorzellen mit deutlichen Zellgrenzen und einem hellen Zytoplasma. Daneben finden sich auch Areale mit dem histologischen Bild eines konventionellen Chondrosarkoms sowie unterschiedlich breite, z. T. mineralisierte trabekuläre Osteoidformationen. Anhand von 16 Fällen mit Klarzellchondrosarkom werden die Erfahrungen und Beobachtungen des Hamburger Knochentumor-Registers dargestellt. Die Fälle wurden nach Altersverteilung, Lokalisation sowie radiologischen und pathomorphologischen Kriterien untersucht. Das Hauptmanifestationsalter lag innerhalb der 5.–7. Lebensdekade. Das proximale Femur stellte den Hauptlokalisationsort dar. Daneben fanden sich auch eher seltene Manifestationen im Bereich der Rippe, Os ilium und Grundphalanx der Hand. In 50% der Fälle wurde auswärtig zunächst differenzialdiagnostisch ein hochmalignes Osteosarkom oder ein Chondrosarkom diskutiert. Da das Klarzellchondrosarkom außer in der Epiphyse des proximalen Femurs auch an anderen, eher ungewöhnlichen Stellen des Skeletts auftreten kann, ist die Kenntnis der Histomorphologie dieses Tumors von entscheidender Bedeutung für die Diagnosefindung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Chondrosarkom ; Knochentumoren ; Grading ; Morphometrie ; Histologie ; Key words Morphometry ; Bone neoplasma ; Chondrosarcoma ; Grading ; Histology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chondrosarcomas are frequent malignant bone tumors. Aside from different subtypes, such as dedifferentiated, mesenchymal and clear-cell chondrosarcoma, chondrosarcomas (classical chondrosarcoma) show different grades of differentiation. The borderline between chondroma and classical chondrosarcoma is not clearly defined. The same chondrosarcoma can be graded differently at different institutes. Standardized therapy concepts are currently in preparation. As the Hamburg Bone Tumor Registry is often consulted for chondrogenic tumors, the histological criteria are based on a series of 74 chondrosarcomas recorded there. The emphasis has been laid on a classification which can be used in daily routine and which is reproducible and in agreement with the classifications of other international groups. Grade I chondrosarcomas (50 %) can be distinguished only by growth criteria. The nuclei are small and show high chromatin density. Grade II chondrosarcomas (42 %) have medium-sized, regular nuclei with loose chromatin structure. The chondrocytes of grade III cases (8 %) show polymorphic nuclei. Binucleas forms, the number of mitoses and cellularity all show considerable overlap for all three grades. So far there are no immunohistological and molecular biological methods for reliable differentiation. The therapeutic consequences of the classification into grades are thorough curettage, in the case of grade I tumors, or complete resection, for grade II and III cases. The long-term results, however, need to be confirmed by a larger number of cases. From 1991 to 1995 the method was applied and proved to be easily practicable in daily diagnostic routine. Some 104 cases of classical chondrosarcomas (grade I 53 %, grade II 39 %, grade III 8 %) were analyzed. Two pathologists both assigned the same grade in 90 % of cases.
    Notes: Zusammenfassung Das Chondrosarkom gehört zu den häufigen malignen Knochentumoren. Neben unterschiedlichen Subtypen treten unterschiedliche Differenzierungsgrade des klassischen Chondrosarkoms auf. Die Übergänge von einem Chondrom, der benignen Variante chondrogener Tumoren, und dem klassischen Chondrosarkom sind histologisch fließend. Über die Bewertung der einzelnen Tumorformen liegen unterschiedliche Befunde vor. Einheitliche Therapiekonzepte werden derzeit erarbeitet. Deshalb werden die histologischen Kriterien an einer Serie von 74 Chondrosarkomen zusammengestellt. Dabei wird Wert auf eine in der täglichen Routine brauchbare und reproduzierbare Klassifikation gelegt. Grad-I-Chondrosarkome (50 %) können nur aufgrund von Wachstumskriterien von Chondromen unterschieden werden. Die Zellkerne sind klein, chromatindicht. Grad-II-Chondrosarkome (42 %) besitzen mittelgroße, gleichmäßige Zellkerne mit einem lockeren Chromatingerüst. Bei den Grad-III-Fällen (8 %) tritt eine Kernpolymorphie der Tumorchondrozyten auf. Sog. Doppelkernformen, die Zahl an Mitosen sowie die Zelldichte sind Kriterien mit einer großen Überschneidung in den 3 Differenzierungsgraden. Die therapeutischen Konsequenzen aus der Gradeinteilung sind entweder eine sorgfältige Kürettage bei Grad-I-Tumoren oder eine weite Resektion bei Grad-II- und Grad-III-Fällen. Die Langzeitergebnisse bedürfen allerdings noch einer Bewertung an größeren Kollektiven. Das Verfahren hat sich in der täglichen diagnostischen Praxis bei 104 Fällen mit einem klassischen Chondrosarkom als sehr gut anwendbar und reproduzierbar erwiesen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Solitäre Knochenzyste ; Histologie ; Key words Bone neoplasms ; Solitary bone cyst ; Histology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Analysis of 402 solitary bone cysts demonstrates the wide morphological variation of this cystic lesion with regard to histology and radiology. Aside from metaphyseal location in femur (33 %) and humerus (23 %), solitary bone cysts are also often located in calcaneus (11 %), tibia (11 %) and pelvis (10 %). Most patients are in the second decade of life. Differentiation between this benign lesion and malignant bone tumors is very important in daily clinical routine. The diagnosis cannot be based solely on radiological findings because of the variation of solitary bone cysts and the special forms, such as calcifying solitary bone cyst. Therefore, exact histological diagnosis is of particular importance.
    Notes: Zusammenfassung Anhand von 402 solitären Knochenzysten wird die große morphologische Variationsbreite dieser zystischen Läsionen in Histologie und Radiologie dargestellt. Neben der metaphysären Lage in Femur (33 %) und Humerus (23 %), stellen Kalkaneus (11 %), Tibia (11 %) und Becken (10 %) weitere häufige Lokalisationen solitärer Knochenzysten dar. Betroffen sind überwiegend Jugendliche in der 2. Lebensdekade. Die Abgrenzung dieser benignen Läsion gegenüber malignen Knochentumoren ist im klinischen Alltag besonders wichtig. Durch die radiologische Polymorphie der solitären Knochenzyste und ihre Sonderformen, wie die kalzifizierende solitäre Knochenzyste, ist die korrekte Diagnose allein klinisch nicht eindeutig zu stellen. Der exakten histologischen Diagnostik kommt damit besondere Bedeutung zu.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Periostales Osteosarkom ; Histologie ; Präparation ; Grading ; Key words Periosteal osteosarcoma ; Histology ; Preparation ; Grading
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Periosteal osteosarcoma is a distinct bone tumor entity with characteristic morphological features within the group of juxtacortical osteosarcoma. Periosteal osteosarcoma is predominantly located in the long tubular bones, especially in the tibia and femur and is situated on the outer circumference of the tumor-bearing bone (saucerization phenomenon). In contrast to parosteal osteosarcoma, periosteal osteosarcoma is less differentiated and is believed to have a worse prognosis. In this work the histological features are described with predominantly chondroblastic differentiation of 14 cases with periosteal osteosarcoma. A horizontal preparation technique of periosteal osteosarcoma specimens allows comparison with computed tomography and is the optimal method to detect an invasion of the medullary cavity. Further studies are necessary to clarify if neoadjuvant chemotherapy could improve the prognosis of certain patients.
    Notes: Zusammenfassung Das periostale Osteosarkom stellt eine eigene Entität dar, so daß der Tumor von der Gruppe der juxtakortikalen Osteosarkome eindeutig abgegrenzt werden sollte. Der Tumor tritt überwiegend an den langen Röhrenknochen, speziell Tibia und Femur auf. Er ist durch ein breitbasiges Aufsitzen an der äußeren Circumferenz des tumortragenden Skelettabschnittes charakterisiert (Saucieren-Muster). Im Gegensatz zum parossalen Osteosarkom ist das periostale Osteosarkom niedriger differenziert und hat offenbar eine schlechtere Prognose. Die histologischen Kriterien mit einer überwiegend chondroiden Differenzierung werden anhand von 14 Fällen eigener Beobachtung beschrieben. Der horizontalen Präparation von Tumorresektaten kommt eine besondere Bedeutung im Vergleich zu den bildgebenden Verfahren und zur Erfassung von Markraumeinbrüchen zu. Es gilt in zukünftigen Studien zu klären, bei welchen Patienten mit einer neoadjuvanten Chemotherapie die Prognose verbessert werden kann.
    Type of Medium: Electronic Resource
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