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  • Immunosuppressive therapy  (1)
  • Key words Myelitis  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Myelits ; Querschnittssymptomatik ; Multiple Sklerose ; ADEM ; RDEM ; Key words Myelitis ; Tetraparesis ; Multiple sclerosis ; ADEM ; RDEM
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Recurrent transverse myelitis is a rare inflammatory demyelinating disorder, which is distinguished from acute monophasic transverse myelitis and from MS. We present two patients with recurrent transverse myelitis, who developed an acute remitting tetraparesis and sensible deficits with a cervical level. They were followed for 4 and 5 years. MRI showed an isolated lesion with contrast enhancement in the spinal cord but no pathological cranial findings. Oligoclonal bands were negative in repeated lumbar punctures. One patient showed lymphocytic pleocytosis during the first and second attack. Somatosensory and motor evoked potentials were abnormal during relapses while visually and brainstem acustically evoked potentials (VEP and BAEP) stayed within limits. Laboratory examinations for bacterial, viral or parasitic infections, antinuclear antibodies, Angiotensin-converting enzyme and the sedimentation rate were also normal. The differential diagnosis will be discussed in view of previously reported series. We give a review of the current literature and discuss the differential diagnoses.
    Notes: Zusammenfassung Die rezidivierende Querschnittsmyelitis (RQM) ist eine seltene entzündliche, vorwiegend demyelinisierende Erkrankung des Rückenmarks, die von der akuten monophasischen Querschnittsmyelitis und von der multiplen Sklerose mit Rückenmarksbeteiligung abgegrenzt wird. Wir stellen 2 Patienten mit mehrfach jeweils akut auftretender Tetraparese vor. In der Beobachtungszeit von 4 bzw. 5 Jahren zeigte die Magnetresonanztomographie (MRT) bei beiden einen solitären Herdbefund im Rückenmark bei jeweils unauffälligem cranialen Befund. Oligoklonale Banden wurden bei mehrfachen Liquoruntersuchungen nicht nachgewiesen. Bei einem Patienten fand sich im Liquor eine lymphozytäre Pleozytose während der ersten 2 Schübe. Die motorisch- und somatosensorisch-evozierten Potentiale (MEP und SSEP) waren pathologisch verändert, die visuell und akustisch evozierten Potentiale hingegen immer unauffällig. Laboruntersuchungen zum Nachweis bakterieller, vitaler und parasitärer Erreger, antinukleärer Antikörper, Angiotensin-konvertierendem Enzym sowie der BSG erbrachten keinen pathologischen Befund. Diese Patienten werden mit differentialdiagnostischen Überlegungen beschrieben und vor dem Hintergrund der Literatur diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 243 (1996), S. 126-130 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Inclusion body myositis ; Heredity ; Immunosuppressive therapy ; Morphology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We report a hereditary muscle disorder with features of inclusion body myositis (IBM) in two adult sisters with slowly progressive asymmetrical muscle weakness. The findings of light microscopic and ultrastructural investigations of muscle biopsy specimens were consistent with a diagnosis of IBM. Both patients improved and stabilized on immunosuppressive treatment with corticosteroids and azathioprine. This differentiates our patients from other sporadic and familial cases of IBM. Clinical and histological features are described and compared with those of other previously reported families with IBM.
    Type of Medium: Electronic Resource
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