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  • Elterliche Reaktion nach SID  (1)
  • Isoflurane  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Plötzlicher Kindstod (SID) ; Elterliche Reaktion nach SID ; Tötung ; Key words Sudden infant death (SID) ; Reaction by parents after SID ; Violence
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Grief and depressive syndrome belong to normal reaction by parents after a sudden infant death (SID). In the following we report on two cases from the point of view of psychiatry and forensic medicine in which, subsequent to SID, mothers reacted with extremly grave depression and occused themselves of having killed the child. Furthermore, some recommendiations are given for the care of parents affected.
    Notizen: Zusammenfassung Trauer und depressive Syndrome gehören zu den normalen Reaktionen von Eltern nach einem Plötzlichen Kindestod („sudden infant death”, SID). Wir berichten im folgenden aus psychiatrischer und rechtsmedizinischer Sicht über 2 Fälle, in denen die Mütter nach SID mit außergewöhnlich schweren Depressionen reagierten und sich selbst vorwarfen, sie hätten ihr Kind getötet. Abschließend werden einige Empfehlungen für die Betreuung betroffener Eltern mitgeteilt.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 46 (1997), S. 29-33 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Transkranielle Dopplersonographie ; Sevofluran ; Isofluran ; Key words Transcranial Doppler sonography ; Sevoflurane ; Isoflurane
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Methods: Using transcranial Doppler sonography (TCD), we studied the effects of sevoflurane compared to equipotent doses of isoflurane on blood-flow velocity in the middle cerebral artery (MCA) before, during, and after general anaesthesia. In random order, 30 patients received sevoflurane (n=15) or isoflurane (n=15) given in stepwise-increasing doses of 0.5, 1.0, and 1.5 MAC in oxygen/air (FiO2=0.5). Oxygen/air was then replaced by oxygen/nitrous oxide 33%/65% with decreasing doses (1.5, 1.0, 0.5 MAC) of sevoflurane or isoflurane. During each step, ventilation was controlled to provide first normocapnia (end-tidal pCO2=38 mmHg) and then hypocapnia (end-tidal pCO2=27 mmHg). MCA blood-flow velocity and pulsatility, arterial blood pressure, heart rate, and body temperature were recorded simultaneously at the end of each period. For statistical analysis, within-group comparison was made by one-way ANOVA. Differences between groups were determined by two-way analysis of variance. Age, weight, and height of the patients were compared using Student’s t-test; P〈0.05 was considered significant. Results: Groups were comparable regarding age, weight, and height. TCD parameters were not significantly changed by increasing doses of sevoflurane or isoflurane given in oxygen/air when compared to the awake data. However, increasing MCA blood-flow velocity was found with decreasing doses of sevoflurane or isoflurane given in oxygen/nitrous oxide (P〈0.05 for 0.5 MAC, normoventilation) without intergroup differences. In both groups, hyperventilation always decreased MCA blood-flow velocity. Conclusions: We conclude from our TCD data that equipotent doses of sevoflurane and isoflurane comparably affect cerebral perfusion, especially when nitrous oxide is given simultaneously.
    Notizen: Zusammenfassung Die Einflüsse von Sevofluran im Vergleich zu Isofluran auf die Meßgrößen der transkraniellen Dopplersonographie (TCD) wurden an 30 Patienten untersucht. Neben den TCD-Parametern wurden simultan arterieller Blutdruck, Herzfrequenz und Körpertemperatur registriert. Messungen erfolgten vor Narkoseeinleitung, unter kontrollierter Beatmung mit 0,5, 1,0 und 1,5 MAC Sevofluran bzw. Isofluran in Sauerstoff/Luft, anschließend mit 1,5, 1,0 und 0,5 MAC in Sauerstoff/Lachgas sowie nach Extubation. Während jeder Konzentrationsstufe von Sevofluran bzw. Isofluran wurde zunächst normoventiliert, anschließend hyperventiliert. Die statistische Auswertung erfolgte mit dem t-Test nach Student und Varianzanalysen (ANOVA), wobei p〈0,05 als signifikant betrachtet wurde. Unter Normoventilation und steigenden Anästhetikadosen in Sauerstoff/Luft ergaben sich keine signifikanten Veränderungen der TCD-Parameter im Vergleich zu den Ausgangswerten im Wachzustand. Bei absteigenden Dosen in Sauerstoff/Lachgas zeigten sich progrediente Zunahmen der Blutflußgeschwindigkeit in der A. cerebri media. Unter Hyperventilation kam es immer zu Abnahmen der Blutflußgeschwindigkeit. Sevofluran hatte in der vorliegenden Studie Einflüsse auf die zerebrale Perfusion, die mit denen äquipotenter Dosen von Isofluran übereinstimmten.
    Materialart: Digitale Medien
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