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  • Dobutamine Indirect calorimetry Oxygen consumption Oxygen delivery Sepsis  (1)
  • Key words Anaesthesia  (1)
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  • 1
    ISSN: 1432-1238
    Schlagwort(e): Dobutamine Indirect calorimetry Oxygen consumption Oxygen delivery Sepsis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract. Objective: Oxygen consumption (VO2) obtained from respiratory gases by indirect calorimetry (VO2,IC) with a metabolic monitor integrated in a ventilator were to be compared to VO2 obtained by the Fick principle (VO2,Fick ) in septic patients following an increase in oxygen delivery (DO2) induced by positive inotropic support. Design: Prospective clinical study. Setting: University Hospital, Surgical Intensive Care Unit (ICU). Patients: Thirty patients suffering from sepsis. Interventions: DO2 was increased by dobutamine infusion, starting with an initial dosage of 5 µg·kg·min, increased to a maximum of 10 µg·kg·min. Measurements and main results: Dobutamine infusion induced a dosage-related increase in DO2 (from 577±192 to 752±202 ml·min·m2, p〈0.01), which was associated with a statistically significant increase in VO2,IC (from 173±30 to 188±28 ml·min·m2, p〈0.01) and in VO2,Fick (from 140±25 to 156±24 ml·min·m2, p〈0.01). The comparison between VO2,IC and VO2,Fick revealed differences (bias and precision – 33±32 ml·min·m2). Conclusions: With a metabolic monitor integrated in a ventilator it was possible to carry out continuous monitoring of calorimetric data under clinical conditions. In contrast to previous studies using indirect calorimetry, this study showed a moderate correlation between VO2 and DO2 in septic patients using either method. The clinical relevance of this finding requires further investigation. Different factors (e. g. injectant temperature, pulmonary VO2) produced substantial differences between VO2,IC and VO2,Fick as previously shown.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Allgemeinnarkose ; Allergie ; Pseudoallergien ; Muskelrelaxanzien ; Hauttestung ; Key words Anaesthesia ; Type I allergic reaction ; Pseudoallergic reaction ; Neuromuscular blocking drugs ; Skin testing
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Nearly all drugs currently used during the course of general anaesthesia may lead to hypersensitivity reactions of various types. There may be an acute type I allergic reactions or to a more or less severe pseudoallergic reactions, in rare cases with lethal outcome. Routine preoperative testing appears of little predictive value, in spite of the high frequency of so-called risk factors (atopy, other kind of allergy) among the evaluated group of patients. Careful allergological testing should be performed 4 to 6 weeks after any incidents of suspected drug intolerance, in order to discover the underlying causative agent. Skin testing is of diagnostic value for neuromuscular blockers and intravenous narcotics. RAST- and RIA-tests and/or mediator releasing tests may also used additionally. Together with all other administered drugs, all the routinely used neuromuscular blockers (suxamethonium, vecuronium, pancuronium, alcuronium, atracurium, mivacurium) should be tested, since they often represent the cause for such reactions. For other classes of drugs (for example, volatile anesthetics and opioids) the clinical relevance of skin testing still remains uncertain. For less severe incidents seen during general anaesthesia such as pruritus, or exanthems, skin testing seems to be less relevant.
    Notizen: Zusammenfassung Nahezu alle im Rahmen einer Anästhesie eingesetzten Medikamente können Überempfindlichkeitsreaktionen auslösen, die einer akuten Typ-I-Allergie bzw. einer mehr oder minder schweren Intoleranzreaktion entsprechen können, in seltenen Fällen mit letalem Ausgang. Ein präoperatives „screening” hat trotz der erhöhten Häufigkeit der möglichen Risikofaktoren (Atopie, Allergien anderer Art etc.) im Kollektiv der Kranken mit Überempfindlichkeitsreaktionen auf Narkosemittel einen geringen prädiktiven Aussagewert. Eine sorgfältige allergologische Diagnostik ist 4–6 Wochen nach einem Narkosezwischenfall mit Verdacht auf Überempfindlichkeitsreaktionen auf Medikamente notwendig. In erster Linie kommen die Hautteste für die Muskelrelaxanzien und Injektionsnarkotika in Frage, weniger für die volatilen Narkotika und die Opioide. Die Diagnose kann je nach Verfügbarkeit durch RAST- bzw. RIA-Teste bzw. durch Testversuche, die die Freisetzung von Mediatoren erfassen, erweitert werden. Neben den im konkreten Fall applizierten Präparaten sollten auch alle bekannten Muskelrelaxanzien (Suxamethonium, Vecuronium, Pancuronium, Alcuronium, Atracurium, Mivacurium) getestet werden, die oft Ursache derartiger Reaktionen sind. Unsicher erscheint die Relevanz der Hautteste im Hinblick auf einige Substanzklassen, z.B. Inhalationsnarkotika und Opioide. Für leichtere, nicht lebensbedrohliche Zwischenfälle, die mit Pruritus und Arzneimittelexanthemen einhergehen, erscheint die Hauttestung nicht immer aussagefähig.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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