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    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Chronisch-permanente supraventrikuläre Tachykardie – permanente Form der junktionalen Reentry-Tachykardie – atriale ektope Tachykardie – Hochfrequenzstrom-Katheterablation – Kinder und Jugendliche ; Key words Chronic-permanent tachycardia – permanent form of junctional reciprocating tachycardia – radiofrequency catheter ablation – children – adolescents
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Ten young patients with a median age of 10.5 (range: 6 to 31) years suffering from the permanent form of junctional reciprocating tachycardia (PJRT; n=7) and ectopic atrial tachycardia (AET; n=3) were treated by transcatheter radiofrequency current application. Indications for interventional therapy were failure of medical therapy after a median of 3 antiarrhythmic drugs in all patients, syncope in 1, and impaired left ventricular function in 4 patients (PJRT n=3, AET n=1). The intervention was primarily successful in all patients. Median fluoroscopy time during the ablation procedure was 17 (10 to 70) min. A median of 3 (1 to 14) radiofrequency (500 kHz) pulses was delivered at a target temperature of 70°C or with 30 W for 30 s. One patient had a recurrence of PJRT and was successfully treated by a repeat ablation. After a median follow-up of 14 (2 to 61) months, all patients are free of drug treatment and in normal sinus rhythm. Left ventricular function has normalized in patients with follow-up 〉6 months. Radiofrequency catheter ablation was a safe and effective therapy in young patients with drug-resistant forms of chronic-permanent supraventricular tachycardia.
    Notes: Zusammenfassung Zehn junge Patienten im Alter von 10,5 (Median; Streubreite 6–31) Jahren wurden wegen permanenter junktionaler Reentry-Tachykardien (PJRT, n=7) und atrialer ektoper Tachykardien (AET, n=3) katheterinterventionell mit Hochfrequenzstromablation behandelt. Indikation zur interventionellen Therapie war das Nichtansprechen auf eine medikamentöse Therapie mit Antiarrhythmika, im Median 3, bei allen Patienten. Ein Patient hatte eine Synkope erlitten, bei 4 Patienten war die linksventrikuläre Verkürzungsfraktion eingeschränkt (PJRT n=3, AET n=1). Die Katheterablation war bei allen Patienten primär erfolgreich. Der Median der Durchleuchtungszeit betrug 17 (10–17) min. Im Median wurden 3 (1–14) Hochfrequenzstromimpulse (500 kHz) bei einer Zieltemperatur von 70°C bzw. mit 30 W für 30 s appliziert. Bei einem Patienten mit PJRT wurde nach einenm Rezidiv der Tachykardie eine zweite Ablation erfolgreich durchgeführt. Während der Nachbeobachtungszeit von im Median 14 (2–61) Monaten bestand bei allen Patienten ein normaler Sinusrhythmus, bei keinem Patienten war eine medikamentöse Therapie erforderlich. Die initial eingeschränkte, linksventrikuläre Verkürzungsfraktion hatte sich bei allen Patienten mit einer Nachbeobachtungszeit 〉6 Monaten zwischenzeitlich normalisiert. Die Hochfrequenzstromablation war ein sicheres und effektives Behandlungsverfahren für junge Patienten mit medikamentös nicht beherrschbaren Formen chronisch-permanenter supraventrikulärer Tachykardie wie der junktionalen Reentry-Tachykardie und der atrialen ektopen Tachykardie.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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