Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • 2000-2004  (2)
  • Key words  (1)
  • Key words Magnetic resonance imaging – coronary angiography – coronary artery bypass grafts – MR – coronary angiography  (1)
  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Magnetresonanztomographie ; Flussmessung ; Koronararterie ; Koronare Bypassgefäße ; Key words ; MR imaging ; Flow quantification ; Coronary artery ; Coronary bypass grafts
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate accuracy of velocity encoded cine MR imaging for determination of blood flow in coronary arteries and coronary bypass grafts. Materials and methods: 12 patients with 22 coronary bypass grafts underwent intraoperative flow quantification using the transit time ultrasound method. These values were compared to postoperative MR phase shift measurements. Flow measurements were performed preoperatively in 28 coronary arteries of 20 patients. For flow measurement, we used a velocity-encoded k-space segmented gradient echo sequence with a temporal resolution of 110 or 125 ms, respectively. 6–8 pase shift images could be acquired during one cardiac cycle. Results: There was a significant correlation between intraoperative and flow measurements using velocity-encoded MR imaging (r=0.74, p〈0.0001, t-test). Flow volumes determined by MR imaging were systemati-cally larger than those determined by the transit time ultrasound method. Mean flow in coronary arteries was reduced in severly stenosed vessels (〉70%) compared to normal vessels. Intra- and interobserver vari-ability were 10.5 and 15% (coronary bypass grafts), and 12.3 and 15.8% (coronary ar- teries), respectively. Conclusions: Velocity-encoded MR imaging enables determination of flow in coronary artery bypass grafts and coronary arteries. Future developments should aim at the improvement of spatial and temporal resolution of the method.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Es sollte die Genauigkeit der MR-Phasenkontrastmethode zur Ermittlung des Flusses in Koronararterien und koronaren Bypassgefäßen bestimmt werden. Material und Methode: Die MRT-Flussmessungen von 12 Patienten mit 22 Bypassgefäßen wurden mit intraoperativ mittels Ultraschalldurchflussmethode bestimmten Flüssen verglichen. Präoperativ wurden zusätzlich Flussmessungen in 28 Koronararterien von 20 Patienten durchgeführt. Zur MRT-Flussmessung wurde eine segmentierte 2D-Flash-Sequenz verwendet, die eine zeitliche Auflösung von 110 bzw. 125 ms aufwies. Dies ermöglichte die Akquisition von 6–8 Bildpaaren pro Herzzyklus. Ergebnisse: Es bestand eine signifikante Korrelation zwischen den Ergebnissen der intraoperativen und denen der postoperativen MRT-Flussmessung (r=0,76, p〈0,0001, t-Test). Das mit der MRT gemessene Flussvolumen lag über dem bei der Ultraschallmessung ermittelten. Die Bestimmung des mittleren Flusses in den Koronararterien zeigte deutliche Unterschiede zwischen Gefäßen mit höhergradiger Stenose (〉70%) und Gefäßen ohne Stenose. Die Intra- und Interbeobachtervariabilitäten betrugen 10,5 und 15% (Bypass) bzw. 12,3 und 15,8% (Koronararterien). Schlussfolgerungen: Die Phasenkontrastmethode ermöglicht – in Kenntnis ihrer Limitationen – eine relativ genaue Bestimmung des Blutflusses in Koronararterien und koronaren Bypassgefäßen. Weiterentwicklungen der Methode müssen eine verbesserte räumliche und zeitliche Auflösung zum Ziel haben.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Magnetic resonance imaging – coronary angiography – coronary artery bypass grafts – MR – coronary angiography ; Schlüsselwörter Kernspintomographie – Koronarangiographie – koronare Bypassgefäße – MR-Koronarangiographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Ziel der Studie war die kernspintomographische Evaluierung koronarer Bypassgefäße mit der Haste- und Fisp-3-D-Angiographiesequenz unter besonderer Berücksichtigung der distalen Bypassanastomose. Eingeschlossen wurden 29 Patienten mit 74 Bypassgefäßen und insgesamt 91 distalen Anastomosen. Eingesetzt wurden eine 2dimensionale, T-2-gewichtete Turbo-Spin-Echo-Sequenz (Haste) sowie eine 3dimensionale, kontrastmittelunterstützte Angiographiesequenz (Fisp-3-D) in Atemanhaltetechnik. Sowohl mit der Haste- als auch der Fisp-3-D-Sequenz konnten 55 der 58 offenen und 15 der 16 verschlossenen Bypässe korrekt beurteilt werden, die Sensitivität und Spezifität betrug 95% und 94%. Überlegen war die Haste-Sequenz (47/63) der Fisp-3-D-Sequenz (40/63) in der Beurteilung der distalen Anastomosen. Bypasstenosen konnten lediglich in 3 von 8 Fälen diagnostiziert werden. Mit der Kernspintomographie ist mit beiden genannten Sequenzen eine nichtinvasive Evaluierung koronarer Bypassgefäße möglich, wobei die Haste-Sequenz in der Beurteilung distaler Bypassanteile überlegen ist. Eine Verbesserung der Aussagekraft der Methode ist durch den Einsatz von gefäßständigen Kontrastmitteln sowie durch die Kombination mit funktionellen Parametern wie der MR-Flußmessung zu erwarten.
    Notes: Summary The aim of the study was to evaluate the patency of coronary artery bypass grafts (CABG) with the 2D and 3D magnetic resonance (MR) imaging techniques. 29 patients with 74 bypass grafts and a total of 91 distal anastomoses were studied on a 1.5 Tesla scanner using a phased array body coil. A 2D T-2 weighted breathhold turbo spin echo sequence (Haste) and a 3D breath hold contrast enhanced MR angiography sequence (Fisp-3-D) were performed. With the Haste and Fisp-3-D sequences 55 of the 58 patent and 15 of the 16 occluded grafts were recognized; the sensitivity and specifity were 95% and 94%, respectively. With the Haste sequence 74% (47/63) and with the Fisp-3-D sequence 64% (40/63) of the distal anastomoses were seen in good image quality. Only 3 of 8 significant grafts stenoses were detected. The patency of CABGs can be evaluated non-invasively with the Haste and the Fisp-3-D angiography sequences. Better results can be expected with the development of a blood-pool contrast medium and the combination of MR flow measurements with imaging techniques.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...