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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 13 (1999), S. 114-120 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Neuro--ophthalmologische Komplikationen – extrakorporale Zirkulation – Gesichtsfeldeinschränkungen – AION ; Key words Neuro-ophthalmological complications – extracorporal circulation – visual field defect – AION
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Neuro-ophthalmological complications after extracorporal circulation are rarely described in the literature. Retinal infarction, retinal embolization, cerebral ischemia, Horner's syndrome, and acute ischemic opticus-neuropathy's are possible differential diagnosis. Anterior ischemic optic neuropathy (AION) describes a defect of the optic nerve leading to irreversible loss of vision in most cases. Pathophysiology of this disease is manifold and has been discussed as posthemorrhagic complication as well as a neurological complication after operations with cardiopulmonary bypass. In the years 1996 and 1997, we found 0.7% (n=13) neuro-ophthalmological complications among 1915 operations under conditions of extracorporal circulation. Retinal embolization 0.05% (n=1), retinal infarction 0.05% (n=1), cerebral ischemia with visual field defect 0.3% (n=5), Horner's syndrome 0.1% (n=2), and AION 0.2% (n=4). On the basis of two cases, the clinical picture is described in relation to the available literature. Preoperative risk factors, operative data, cardiopulmonary bypass, postoperative complications, and clinical symptoms are discussed together with ophthalmologic findings in order to elucidate the pathophysiologic of this process. There is no reliable and effective treatment of anterior ischemic optic neuropathy. Neither corticosteroids, osmotic diuretics, hemodiluation nor surgical decompression of the optic nerve have proved successful. Hence, measures to avoid ischemic optic neuropathy have priority. The following risk factors were determined: history of glaucoma or other ophthalmologic problems, prolonged cardiopulmonary bypass-time and myocardial ischemia, general oedema during cardiopulmonary bypass, excessive hemodilution with low hemoglobin and hematocrit, hypo- or hypertension, systemic hypothermia, need for vasoactive medication. Influenced by a variety of factors, pathophysiologic microvascular changes provoke anterior ischemic neuropathy with sudden painless loss of vision, irreversible in most cases. Since therapeutic trials have failed, prevention of possible causes is the only way to avoid this rare but severe complication of cardiac surgery.
    Notes: Zusammenfassung Neuro-ophthalmologische Komplikationen nach herzchirurgischen Eingriffen sind in der Literatur wenig beschrieben. Retinale Infarkte, retinale Embolisationen, zerebrale Ischämien, Horner-Syndrom und akute ischämische Optikusneuropathien kommen als Diagnosen in Frage. Als akute anteriore ischämische Optikusneuropathie (AION) wird eine Schädigung des Sehnerven verstanden, deren Folge eine in fast allen Fällen irreversible Sehminderung darstellt. Die Pathophysiologie dieser Erkrankung ist vielfältig und vor allem im Zusammenhang als posthämorrhagische Komplikation, aber auch nach kardiopulmonalen Bypassoperationen beschrieben. In den Jahren 1996 und 1997 zeigten sich bei 1915 Operationen unter extrakorporaler Zirkulation 0,7% (n=13) neuro-ophthalmologische Komplikationen. Retinale Embolisation 0,05% (n=1), Retinainfarkt 0,05% (n=1), zerebrale Ischämien mit Gesichtsfeldeinschränkungen 0,3% (n=5), Horner-Syndrom 0,1% (n=2), AION 0,2% (n=4). Aufgrund zweier Fallbeispiele wird dieses Krankheitsbild mit den in der Literatur beschriebenen Zusammenhängen diskutiert. Hierbei kommen präoperative Risikofaktoren, intraoperative Daten des kardiopulmonalen Bypasses (CPB), aufgetretene postoperative Komplikationen, klinische Symptomatik und ophthalmologische Untersuchungsbefunde im Zusammenhang mit pathophysiologischen Grundlagen zur Betrachtung. Eine gesicherte Therapie der AION gibt es nicht. Weder Kortikosteroide, osmotische Diuretika, durchblutungsfördernde Medikationen noch die operative Fenestration zur Dekompression des N. Opticus haben zu einem Erfolg geführt. Im Vordergrund stehen Maßnahmen zur Vermeidung der ischämischen Optikusneuropathie. Als Risiko-, bzw. disponierende Faktoren wurden ermittelt: Ophthalmologische Vorgeschichte (erhöhter Augeninnendruck), lange kardiopulmonale Perfusions- und Ischämiezeiten, erhöhte Flüssigkeitsansammlung während CPB mit Gewichtszunahme, zu geringe Hämokonzentration, niedriger Hämatokrit, niedriger Hämoglobingehalt, exzessive Hypo- und Hypertension, systemische Hypothermie, Einsatz vasopressorischer Substanzen, erhöhter postoperativer Augeninnendruck. Hervorgerufen durch mikrovaskuläre Veränderungen aufgrund verschiedenster Einflüsse entsteht die anteriore ischämische Optikusneuropathie mit Sehverlust, der nach aller Erfahrung irreversibel ist. Therapeutische Ansätze waren bis jetzt wenig erfolgreich, so daß die Prevention und die Vermeidung möglicher Ursachen im Vordergrund steht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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