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  • 1
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Chondrosarkom ; Knochentumoren ; Grading ; Morphometrie ; Histologie ; Key words Morphometry ; Bone neoplasma ; Chondrosarcoma ; Grading ; Histology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chondrosarcomas are frequent malignant bone tumors. Aside from different subtypes, such as dedifferentiated, mesenchymal and clear-cell chondrosarcoma, chondrosarcomas (classical chondrosarcoma) show different grades of differentiation. The borderline between chondroma and classical chondrosarcoma is not clearly defined. The same chondrosarcoma can be graded differently at different institutes. Standardized therapy concepts are currently in preparation. As the Hamburg Bone Tumor Registry is often consulted for chondrogenic tumors, the histological criteria are based on a series of 74 chondrosarcomas recorded there. The emphasis has been laid on a classification which can be used in daily routine and which is reproducible and in agreement with the classifications of other international groups. Grade I chondrosarcomas (50 %) can be distinguished only by growth criteria. The nuclei are small and show high chromatin density. Grade II chondrosarcomas (42 %) have medium-sized, regular nuclei with loose chromatin structure. The chondrocytes of grade III cases (8 %) show polymorphic nuclei. Binucleas forms, the number of mitoses and cellularity all show considerable overlap for all three grades. So far there are no immunohistological and molecular biological methods for reliable differentiation. The therapeutic consequences of the classification into grades are thorough curettage, in the case of grade I tumors, or complete resection, for grade II and III cases. The long-term results, however, need to be confirmed by a larger number of cases. From 1991 to 1995 the method was applied and proved to be easily practicable in daily diagnostic routine. Some 104 cases of classical chondrosarcomas (grade I 53 %, grade II 39 %, grade III 8 %) were analyzed. Two pathologists both assigned the same grade in 90 % of cases.
    Notes: Zusammenfassung Das Chondrosarkom gehört zu den häufigen malignen Knochentumoren. Neben unterschiedlichen Subtypen treten unterschiedliche Differenzierungsgrade des klassischen Chondrosarkoms auf. Die Übergänge von einem Chondrom, der benignen Variante chondrogener Tumoren, und dem klassischen Chondrosarkom sind histologisch fließend. Über die Bewertung der einzelnen Tumorformen liegen unterschiedliche Befunde vor. Einheitliche Therapiekonzepte werden derzeit erarbeitet. Deshalb werden die histologischen Kriterien an einer Serie von 74 Chondrosarkomen zusammengestellt. Dabei wird Wert auf eine in der täglichen Routine brauchbare und reproduzierbare Klassifikation gelegt. Grad-I-Chondrosarkome (50 %) können nur aufgrund von Wachstumskriterien von Chondromen unterschieden werden. Die Zellkerne sind klein, chromatindicht. Grad-II-Chondrosarkome (42 %) besitzen mittelgroße, gleichmäßige Zellkerne mit einem lockeren Chromatingerüst. Bei den Grad-III-Fällen (8 %) tritt eine Kernpolymorphie der Tumorchondrozyten auf. Sog. Doppelkernformen, die Zahl an Mitosen sowie die Zelldichte sind Kriterien mit einer großen Überschneidung in den 3 Differenzierungsgraden. Die therapeutischen Konsequenzen aus der Gradeinteilung sind entweder eine sorgfältige Kürettage bei Grad-I-Tumoren oder eine weite Resektion bei Grad-II- und Grad-III-Fällen. Die Langzeitergebnisse bedürfen allerdings noch einer Bewertung an größeren Kollektiven. Das Verfahren hat sich in der täglichen diagnostischen Praxis bei 104 Fällen mit einem klassischen Chondrosarkom als sehr gut anwendbar und reproduzierbar erwiesen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Chondroblastom ; Knochentumoren ; Immunhistologie ; Proliferation ; Key words Chondroblastoma ; Bone tumors ; Immunohistochemistry ; Proliferation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Representing only about 1 % of all primary bone tumors, chondroblastoma constitutes a very rare bone tumor entity. 56 cases of chondroblastoma, that had been collected by the Hamburg Bone Tumor Registry from 1972 to 1995, were examined histologically together with the radiological and clinical findings. In addition immunohistochemistry with antibodies against S 100, PGM1, LCA and the proliferationmarker MIB 1 was performed. The mean age was 20.4 years and male patients being the majority with a gender ratio of 2.7 : 1. Predominant localisation was the epiphyses of the long bones, although almost 40 % of the tumors were located at untypical sites. Usually a well-circumscribed lysis could be seen on plain X-Ray examination, however partial cortical destruction could be observed in one third of the cases. Histologically characteristic was a polygonal cell component with a weblike chonroid matrix, sometimes with a plane-like appearance. 5 cases showed a distinct nuclear polymorphism making a distinction from osteosarcoma difficult. Using immunohistochemistry all tumors except for one showed positive reaction for S 100 protein. Although the histogenesis of chondroblastoma is not completely understood, morphological findings as well as the observed reactivity with the S 100 protein indicate the chondroid origin. No reactivity for PGM 1 (CD 68) or LCA could be detected. All chondroblastoma showed a low rate of proliferation, thereby being distinguishable from high malignant bone tumors. In general chondroblastoma show a benign biological behavior. Different behavior was observed in 2 cases. One relapse located in the pelvis revealed local aggressive growth while in another case in the humerus a malignant transformation had taken place.
    Notes: Zusammenfassung 56 Chondroblastome, die im Hamburger Knochentumorregister im Zeitraum von 1972 bis 1995 archiviert wurden, wurden retrospektiv histologisch untersucht, unter Berücksichtigung des radiologischen Befunds sowie der klinischen Angaben. Zusätzlich wurden immunhistologische Färbungen für S 100, PGM 1, LCA und den Proliferationsmarker MIB 1 durchgeführt. Das Durchschnittsalter der Patienten betrug 20,4 Jahre unter Bevorzugung männlicher Patienten mit einem Geschlechtsverhältnis von 2,7 : 1. Bevorzugter Lokalisationsort waren die Epiphysen der langen Röhrenknochen. Radiologisch stellt sich typischerweise eine umschriebene Lyse mit umgebendem Randsaum dar. Charakteristisch ist histologisch eine polygonale Zellkomponente mit einer netzartigen chondroiden Matrix. In 5 Fällen lag eine deutliche Kernpolymorphie vor, die eine Abgrenzung zum Osteosarkom schwierig machte. Immunhistologisch waren mit Ausnahme eines Falle alle Tumoren positiv für S 100. Allen Chondroblastomen war eine niedrige Proliferationsrate gemeinsam, die diese deutlich von hochmalignen Knochentumoren unterschied. Chrondroblastome besitzen üblicherweise ein gutartiges biologisches Verhalten. Zwei Fälle dieser Studie zeigten einen davon abweichenden Verlauf. Bei einem Rezidivtumor im Becken zeigte sich ein lokal aggressives Wachstum, in einem anderen Fall im Humerus war es zu einer malignen Transformation gekommen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Ki-67 ; MIB-1 ; Proliferation ; Osteosarkom ; Niedrig maligne Osteosarkome ; Knochentumoren ; Key words Ki-67 ; MIB-1 ; Proliferation ; Osteosarcoma ; Low grade osteosarcoma ; Bone tumors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Bone tumors represent a group of tumors of various dignity. In spite of this single tumor entities may display strong morphological resemblance to each other which can in turn result in profound difficulties in differential diagnosis. The biological behaviour of a tumor is mainly determined by its rate of proliferation. In this study the rate of proliferation of 64 bone tumors (30 high-grade central osteosarcomas, 6 low-grade osteosarcomas, 8 giant cell tumors, 8 aneurysmatic bone cysts, 5 osteoidosteomas/osteoblastomas, 7 fibrous dysplasias and 5 cases of a myositis ossificans) were analysed. Immunohistochemistry was performed on paraffin-embedded tissue sections using the MIB-1 monoclonal antibody. MIB-1 recognizes the proliferation-associated Ki-67 protein which is expressed during the active phases of the cell cycle but cannot be detected in senescent cells. Among high-grade central osteosarcomas a significantly higher rate of proliferation (average value 30 %) was found in comparison with low-grade osteosarcomas and other benign intraosseous bone tumors. This approach proved to be very useful in the distinction between high-grade and low-grade osteosarcomas as well as bone-forming intraosseous tumors. However distinguishing low-grade osteosarcomas from benign bone tumors by determining only the rate of proliferation was not possible, although interestingly, the proliferative rate of myositis ossificans, a purely reactive lesion, was in the range of the values determined for high-grade osteosarcoma.
    Notes: Zusammenfassung Knochentumoren stellen eine Gruppe von Tumoren mit unterschiedlicher Dignität dar. Trotzdem besteht zwischen den einzelnen Tumorentitäten z. T. eine starke morphologische Ähnlichkeit, die im Einzelfall zu erheblichen differentialdiagnostischen Schwierigkeiten führen kann. Da das biologische Verhalten eines Tumors wesentlich durch seine Wachstumsgeschwindigkeit bestimmt wird, wurde die Proliferation an 64 Knochentumoren (30 hochmaligne zentrale Osteosarkome, 6 niedrig maligne Osteosarkome, 8 Riesenzelltumoren, 8 aneurysmatische Knochenzysten, 5 Osteoid-Osteome/Osteoblastome, 7 fibröse Dysplasien) und an 5 Fällen einer Myositis ossificans immunhistologisch durch den monoklonalen Antikörper MIB-1 an Paraffinmaterial untersucht. MIB-1 erkennt das Ki-67-Protein, das in den aktiven Phasen des Zellzyklus exprimiert wird, in ruhenden Zellen aber nicht nachweisbar ist. Bei den hochmalignen zentralen Osteosarkomen fand sich eine hohe Proliferationsrate von durchschnittlich annähernd 30 %, die signifikant höher war als die der niedrigmalignen Osteosarkome und der übrigen benignen intraossären Knochentumoren. Eine Abgrenzung zwischen den niedrigmalignen Osteosarkomen und den benignen Knochentumoren war durch die Bestimmung der Proliferationsrate allerdings nicht möglich. Die Ermittlung der Proliferationsrate mit dem Antikörper MIB-1 ist hilfreich zur Abgrenzung hochmaligner Osteosarkome von niedrig malignen Osteosarkomen und benignen knochenbildenden intraossären Tumoren, innerhalb dieser Tumoren ist aber eine weitere Differenzierung mit Hilfe der Proliferationsrate nicht möglich. Eine Ausnahme bildet die Myositis ossificans, die zeigt, daß auch rein reaktive Läsionen eine Proliferationsrate besitzen können, die die Werte hochmaligner Tumore erreicht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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