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  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Key words: Peptic ulcer ; Ulcer recurrence ; Etiology ; Gastric resection ; Zollinger-Ellison syndrome. ; Schlüsselwörter: Peptisches Ulcus ; Rezidivulcus ; Ätiologie ; Magenresektion ; Zollinger-Ellison-Syndrom
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. In einem 10-Jahres-Zeitraum wurden 50 Patienten mit postoperativem Rezidivulcus nach Magenresektion behandelt, von denen 31 einmal, 8 zweimal, 5 dreimal und 6 viermal am Magen voroperiert worden waren. Das Rezidivulcus ließ sich in 78 % der Fälle auf operationsabhängige Ursachen zurückführen: zu großer Restmagen 56 %, Anastomosenstenose 18 %, Schlingenprobleme 4 %. Dagegen bestanden in 22 % der Patienten operationsunabhängige Ursachen: Abusus nichtsteroidaler Antirheumatica (NSAR) 10 %, Hyperacidität des normal großen Restmagens 6 %, Zollinger-Ellison-Syndrom 6 %. Als wichtigster Cofaktor der Ulcusgenese fand sich in 38 % der Gesamtgruppe ein chronischer NSAR-Abusus. Das Intervall zwischen dem Beschwerdebeginn der Ulcuskrankheit und dem letzten ulcusbedingten Eingriff betrug im Mittel 13,8 (0,5–36) Jahre. Die definitive Behandlung der Rezidivulcera war 34mal operativ – indiziert durch Ulcuskomplikationen (73,5 %) bzw. Versagen der medikamentösen Therapie (26,5 %) – und 16mal konservativ. Die Operationen umfaßten 21 Nachresektionen, 7 thorakale trunculäre Vagotomien, 4 Gastrektomien, 1 Operation nach Whipple und 1 Gastrinomenucleation (Operationsmortalität 0 %). Bei einem medianen Follow-up von 7,1 Jahren, und einer Follow-up-Rate von 96 % betrug die kumulative Rerezidivulcusrate für die konservativ behandelte Gruppe 57 % und für die operierten Patienten 17,6 % (p 〈 0,05). Keiner der 8 im Langzeitverlauf verstorbenen Patienten hatte eine ulcusbedingte Todesursache.
    Notizen: Summary. Within a 10-year period, 50 patients with postoperative ulcer recurrence after gastric resection were treated; 31 of these had one, 8 two, 5 three and 6 four previous gastric operations. Ulcer recurrence was attributed to surgery-related causes in 78 % of the cases: excessively large gastric remnant 56 %, anastomotic stenosis 18 %, loop problems 4 %. Some 22 % of the patients had causes independent of previous surgery: abuse of non-steroidal antirheumatics (NSAR) 10 %, hyperacidity of normal gastric remnant 6 %, Zollinger-Ellison-Syndrom 6 %. The most important co-factor of ulcer genesis was chronic abuse of NSAR (38 % of the total series). The interval between onset of complaints of ulcer disease and the last ulcer-dependent operation amounted on average to 13.8 (0.5–36) years. The definitive treatment of recurrent ulceration was surgery in 34 cases – indicated by ulcer complications (73.5 %) or failure of medical therapy (26.5 %) – and conservative treatment in 16 cases. Surgery comprised 21 re-resections, 7 thoracic truncal vagotomies, 4 total gastrectomies, 1 Whipple procedure and 1 enucleation of gastrinoma (hospital mortality 0 %). During the follow-up period (median 7.1 years, follow-up rate 96 %), the cumulative ulcer re-recurrence rate was 57 % for the conservatively treated group and 17.6 % for the patients treated by surgery (p 〈 0.05). In none of the eight patients who died during long-term follow-up was the cause of death ulcer-related.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Surgical endoscopy and other interventional techniques 5 (1991), S. 36-40 
    ISSN: 1432-2218
    Schlagwort(e): Colorectal cancer ; Liver metastases ; Intraoperative ultrasonography ; Preoperative ultrasonography ; Computed tomography
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary The efficacy of intraoperative ultrasonographic detection of colorectal cancer liver metastases was evaluated in 85 patients undergoing operation for primary colorectal tumors or liver secondaries. The results of intraoperative ultrasonography were compared with those of preoperative ultrasonography and computed tomography, as well as the intraoperative appearances of the liver. Additional information about the number of metastases was obtained in 12 cases (14.1%); 17 (24.3%) out of 70 metastases could only be detected by intraoperative ultrasonography. In 4 cases (4.7%) these lesions were solitary. As a result, the operative procedure of choice was changed in 15.3% of the patients. We conclude that intraoperative ultrasonography has a significantly higher ability to detect colorectal cancer liver metastases than preoperative methods or intraoperative inspection and palpation. Intraoperative ultrasonography should be performed in patients without preoperative evidence of liver metastases and in all patients with planned resection of metastases.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Proximal gastric vagotomy ; Gastric secretion tests ; Intragastric long-term pH-monitoring ; Ulcer recurrence ; Proximal gastrische Vagotomie ; Magensekretionsanalyse ; Intragastrale Langzeit-pH-Metrie ; Rezidivulcus
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung In einem 4-Jahreszeitraum ( $$\bar x$$ 1,6 Jahre) blieben von 47 Patienten mit PGV wegen Ulcera duodeni 38 rezidivfrei, während 9 endoskopisch nachgewiesene Rezidivulcera entwickelten. Die 2–4 Tage präoperativ und am 10. postoperativen Tag durchgeführte Magensekretionsanalyse mit Stimulation durch Scheinfütterung bzw. Pentagastrin ergab keinen signifikanten Unterschied zwischen den Patienten mit bzw. ohne Rezidiv. Die einzige signifikante Differenz zwischen beiden Gruppen bestand in der postoperativen intragastralen pH-Metrie der Schlafphase für den Median-pH und den Prozentsatz der pH-Werte 52.
    Notizen: Summary Forty-seven patients were followed-up for 4 years ( $$\bar x$$ 1.6 years) after PGV because of duodenal ulcers. Thirty-eight remained free of recurrent ulcers, whereas 9 developed new ulcers, which were verified endoscopically. The gastric secretion test, which was performed 2–4 days preoperatively and on postoperative day 10 with stimulation by sham feeding and pentagastrin, showed no significant differences between the patients with or without ulcer recurrence. The only significant difference between the two groups was found in postoperative intragastric pH-monitoring of the sleep-phase for the median pH value and a percentage of pH values of ≦ 2.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 374 (1989), S. 363-369 
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Colorectal cancer ; Liver metastases ; Intraoperative ultrasonography ; Ultrasonography ; Computed tomography
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung In einer prospektiven Studie wurde bei 85 Patienten mit Operation colorectaler Carcinome eine intraoperative Sonographie der Leber zum Nachweis von Lebermetastasen durchgeführt. Die Befunde wurden verglichen mit den Ergebnissen der präoperativ vorgenommenen Sonographie und Computertomographie sowie der intraoperativen Inspektion und Palpation der Leber. Siebzehn (24,3%) der insgesamt 70 Metastasen dieser Untersuchungsserie konnten allein durch die intraoperative Sonographie nachgewiesen werden. Dieses betraf 12 (14,1%) der untersuchten Patienten. Vier (5,7%) dieser Herde waren solitär und betrafen 4,7% der Fälle. In 15,3% der Patienten wurde aufgrund der intraoperativen Ultraschallbefunde die Operationstaktik geändert. Beim Nachweis von Lebermetastasen colorectaler Carcinome hat die intraoperative Sonographie eine signifikant höhere Sensitivität als die präoperative Sonographie und Computertomographie bzw. die intraoperative Inspektion und Palpation. Die intraoperative Ultraschalluntersuchung sollte bei allen Patienten ohne präoperativen Nachweis von Lebermetastasen und bei Patienten mit geplanter Metastasenresektion durchgeführt werden.
    Notizen: Summary In a prospective study of 85 patients with operation of colorectal cancer intraoperative ultrasonography of the liver was performed for the detection of liver metastases. The findings were compared with the results of preoperative ultrasonography and CT-scan as well as the findings of intraoperative inspection and palpation of the liver. Seventeen (24.3%) of a total of 70 metastases of this series could only be detected by intraoperative ultrasonography. This was related to 12 (14.1 %) of the examined patients. Four (5.7%) of these lesions were solitary and concerned 4.7% of the cases. Due to the intraoperative sonographic findings the tactics of operation was changed in 15.3% of the patients. Intraoperative ultrasonography has a significantly higher sensitivity for the detection of liver metastases from colorectal cancer than preoperative ultrasonography and computed tomography or intraoperative inspection and palpation. Intraoperative ultrasonography of the liver should be applied in all patients without preoperative evidence of liver metastases and in patients with a planned resection of metastases.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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