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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Myelits ; Querschnittssymptomatik ; Multiple Sklerose ; ADEM ; RDEM ; Key words Myelitis ; Tetraparesis ; Multiple sclerosis ; ADEM ; RDEM
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Recurrent transverse myelitis is a rare inflammatory demyelinating disorder, which is distinguished from acute monophasic transverse myelitis and from MS. We present two patients with recurrent transverse myelitis, who developed an acute remitting tetraparesis and sensible deficits with a cervical level. They were followed for 4 and 5 years. MRI showed an isolated lesion with contrast enhancement in the spinal cord but no pathological cranial findings. Oligoclonal bands were negative in repeated lumbar punctures. One patient showed lymphocytic pleocytosis during the first and second attack. Somatosensory and motor evoked potentials were abnormal during relapses while visually and brainstem acustically evoked potentials (VEP and BAEP) stayed within limits. Laboratory examinations for bacterial, viral or parasitic infections, antinuclear antibodies, Angiotensin-converting enzyme and the sedimentation rate were also normal. The differential diagnosis will be discussed in view of previously reported series. We give a review of the current literature and discuss the differential diagnoses.
    Notes: Zusammenfassung Die rezidivierende Querschnittsmyelitis (RQM) ist eine seltene entzündliche, vorwiegend demyelinisierende Erkrankung des Rückenmarks, die von der akuten monophasischen Querschnittsmyelitis und von der multiplen Sklerose mit Rückenmarksbeteiligung abgegrenzt wird. Wir stellen 2 Patienten mit mehrfach jeweils akut auftretender Tetraparese vor. In der Beobachtungszeit von 4 bzw. 5 Jahren zeigte die Magnetresonanztomographie (MRT) bei beiden einen solitären Herdbefund im Rückenmark bei jeweils unauffälligem cranialen Befund. Oligoklonale Banden wurden bei mehrfachen Liquoruntersuchungen nicht nachgewiesen. Bei einem Patienten fand sich im Liquor eine lymphozytäre Pleozytose während der ersten 2 Schübe. Die motorisch- und somatosensorisch-evozierten Potentiale (MEP und SSEP) waren pathologisch verändert, die visuell und akustisch evozierten Potentiale hingegen immer unauffällig. Laboruntersuchungen zum Nachweis bakterieller, vitaler und parasitärer Erreger, antinukleärer Antikörper, Angiotensin-konvertierendem Enzym sowie der BSG erbrachten keinen pathologischen Befund. Diese Patienten werden mit differentialdiagnostischen Überlegungen beschrieben und vor dem Hintergrund der Literatur diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Mitochondriale Myopathie ; Ophthalmoplegia plus ; MELAS-Syndrom ; Laktat ; Laufbandbelastung ; Key words Mitochondrial myopathy ; Ophthalmoplegia plus ; MELAS syndrome ; Lactate ; Treadmill exercise
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Mitochondrial myopathies are characterized by an abnormal aerobic metabolism. The present study examines the serum lactate concentration during standardized aerobic treadmill ergometry and evaluates its relevance for the diagnosis of mitochondrial myopathies. The present study includes 50 volunteers without neuromuscular disorders (control group), 13 patients with mitochondrial, and 14 patients with non-mitochondrial neuromuscular disorders. All members of the control group were able to walk 15 minutes on the treadmill at a constant velocity of at least 5 km/h without exceeding the aerobic threshold (2 mMol/l lactate, venous blood). Ten patients with mitochondrial myopathies and 4 patients with non-mitochondrial myopathies already exceeded the aerobic threshold at walking velocities of 4 or 5 km/h. Though indicating a reduced aerobic endurance, a pathological test result does not prove the diagnosis of a mitochondrial myopathy. Sensitivity and specificity of treadmill ergometry did not differ significantly from those reported for bicycle ergometry. Thus, using the most common aerobic activity in daily life, treadmill ergometry can be considered as an alternative to bicycle exercise tests in the assessment of mitochondrial abnormalities.
    Notes: Zusammenfassung Mitochondriale Myopathien sind durch eine Störung des aeroben Energiestoffwechsels gekennzeichnet. Die vorliegende Studie erstellt Referenzwerte für die Serumlaktatkonzentration bei standardisierter aerober Gehbelastung auf dem Laufband und untersucht deren Relevanz für die Diagnostik mitochondrialer Myopathien. Hierzu wurden 50 Personen ohne neuromuskuläre Funktionsstörungen, 13 Patienten mit mitochondrialen Myopathien und 14 Patienten mit anderen neuromuskulären Erkrankungen untersucht. Alle Kontrollpersonen konnten 15 min bei einem konstanten Tempo von mindestens 5 km/h gehen, ohne die aerobe Schwelle (2 mMol/l Laktat, venöses Blut) zu überschreiten. Dagegen überschritten 10 der 13 Patienten mit mitochondrialen Myopathien sowie 4 Patienten mit nicht-mitochondrialen Myopathien bereits bei Geschwindigkeiten von 4 bis 5 km/h die aerobe Schwelle. Ein pathologisches Testergebnis dokumentiert somit eine verminderte aerobe Ausdauer, beweist aber nicht eine mitochondriale Myopathie. Die Sensitivität und Spezifität unterscheiden sich dabei nicht wesentlich von derjenigen der Fahrradergometerbelastung, so daß sich die Laufbandbelastung auf der Grundlage der alltäglichsten aeroben Ausdauerbelastung bei Verdacht auf mitochondriale Funktionsstörungen als Alternative zur Fahrradergometerbelastung anbietet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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