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    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: Carcinoma ; Colon ; Kidney ; Metastasis ; Pancreas ; Schlüsselwörter: Carcinom ; Niere ; Metastase ; Pankreas
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Das Nierenzellcarcinom ist eine Tumorentität mit ungewöhnlichen Charakteristika. Eine der Besonderheiten besteht im relativ häufigen Auftreten von Spätmetastasen erst viele Jahre nach der Diagnose und Therapie des Primärtumors. Eine isolierte Metastasierung in das Pankreas wird extrem selten beobachtet. In der Literatur sind bisher nur 96 derartige Fälle beschrieben worden, wobei es sich in 89 Fällen um solitäre Metastasen handelte. Wir berichten über eine 69 jährige Patientin, bei der 2 Metastasen im Pankreas 12 Jahre nach einer Tumornephrektomie auftraten. Die Patientin wurde uns primär wegen eines Zweitcarcinoms im Coecum zugewiesen. In der präoperativen Diagnostik stellte sich eine 4 cm große Raumforderung im Corpus pancreatis dar. Intraoperativ erfolgte die histologische Diagnosestellung einer Pankreasmetastase des Nierencarcinoms. Neben der Rechtshemicolektomie wurden eine Pankreaslinksresektion und Splenektomie ausgeführt. Die histologische Aufarbeitung des Pankreaspräparats erbrachte den Befund einer zweiten Nierenzellcarcinommetastase. Eine radikale chirurgische Therapie ist für die weitere Prognose von großer Bedeutung. Adjuvante Therapiemöglichkeiten werden diskutiert. Aufgrund der Möglichkeit des Auftretens von Spätmetastasen noch nach Jahren ist eine sorgfältige und langfristige Nachbeobachtung für Patienten mit Nierenzellcarcinom unumgänglich.
    Notes: Abstract. Isolated pancreatic metastases from renal-cell carcinomas (RCC) are extremely rare. Only 96 cases of clinically diagnosed renal-cell carcinoma metastatic to the pancreas have been reported in the world literature, and 70 of the patients (including ours) underwent a definitive surgical resection. In many cases the time between the nephrectomy and diagnosis of metachronous metastases is reported to exceed 10 years. Therefore, the initial diagnosis may be overlooked when there is a prolonged disease-free interval. When it does occur simultaneously or metachronously, aggressive surgical resection, when possible, seems to be the most effective treatment for this metastatic lesion. Surgical resection can provide long-term survival in selected cases. We present the case of a 69-year-old woman in whom two pancreatic metastases were treated by a left-sided subtotal pancreatectomy with splenectomy, 12 years after radical nephrectomy for a RCC. The patient simultaneously presented with both a mass in the body of the pancreas and a right-sided colon cancer. Thus, the diagnosis of pancreatic metastasis of colon cancer was suspected initially. Both tumors were radically resected, and histological examination revealed two pancreatic metastases from the previous RCC. In the world literature this report represents the eighth case of multiple pancreatic metastases due to RCC. It illustrates a rare indication of pancreatic resection because of pancreatic metastasis. The need for prolonged follow-up of patients is emphasized. The few reports on surgically treated pancreatic metastases from RCC are reviewed after the presentation of this case.
    Type of Medium: Electronic Resource
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