Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Rückenschmerzen ; Multimodales Behandlungsprogramm ; Wiederherstellung der Arbeitsfähigkeit ; Kraft- und Ausdauertraining ; Verhaltenstherapie ; Key words Chronic low back pain ; Functional restoration program ; Return to work ; Physical training ; Behavioral modification
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract A multimodal treatment program is presented in cases of functional restoration for chronic low back pain. The study comprises four parts. Part I gives an overview of the different results of the study. Part II focuses on the medical and functional examination in comparison with persons who do not suffer from back pain. Part III describes psychosocial aspects (depression, complaints, ways of coping, disability) and psychotherapy. In part IV prognostic factors and their reliability for predicting treatment outcome (return to work, pain intensity, self-assessment of success by patients) are examined. In addition the relevant effects of the program on social and health care systems are also addressed. Problem The incidence of low back pain is continuously increasing, causing tremendous costs for the health insurance system. Therefore effective treatment methods are needed that take into account somatic, psychological and social factors. Chronic low back pain is conceptualized as a complex phenomenon including biological, social and psychological aspects, all of which should be addressed in a treatment program. A multimodal treatment program for chronic low back pain is presented, in which physical activity and cooperation of the patient are the primary targets. Therapeutic aims focus less on pain reduction and emphasize instead pain control, individual responsibility of the patient, and early reintegration into the working environment. The specific goals of the program are to increase the physical abilities of the patients (i. e., flexibility, strength and endurance), to increase patients’ knowledge and the use of body mechanics and back protection techniques, to decrease medication-intake, to decrease dependency on the medical community, to improve patients’ own positive coping skills and levels of emotional control, to increase the patient's activity level at home and to facilitate a return to work. Methods A total of 90 disabled patients with chronic low back pain were admitted to an 8-week program of functional restoration and behavioral support. The program consisted of a pre-program (3 weeks: education, stretching and calisthenic exercises) and an intensive treatment period (aerobics, functional strength and endurance exercises, back exercises, cognitive behavioral group therapy, relaxation training, socioeconomic and vocational counseling) which took place for 5 weeks, 7 h a day, on an outpatient basis. Apart from a medical examination and a personal interview, the patients’ physical impairment, pain descriptions, and psychological distress (according to different criteria for evaluation) were also measured. This includes variables such as depression, psychovegetative complaints, quality of life and workplace satisfaction, disability, and coping with disease. Measurements were repeated at the end of the 8-week program, and after 6 and 12 months. Results In total 84 patients (94 %) were examined following treatment. There was a statistically significant improvement in flexibility, strength, lifting capacity, and endurance measurements (p 〈 0.001) at the end of the treatment. In addition, significant reductions in pain, disability, depression, and psychovegetative signs were demonstrated (p 〈 0.001). There was a decreased use of medical treatment for back pain following the program, with 42 % of the patients refraining from the intake of analgesics, followed by a significant reduction in physiotherapy and the consultation of physicians. Assessment of the patients’ reported increased activity levels at home also supported findings that statistical improvements were significant. Sixty-three percent of the patients were found to have returned to active, productive work following discharge from the program. Most of the improvements remained stable at the 6- and 12-month follow-up examinations. Conclusion The results demonstrate the effectiveness of the multimodal program of functional restoration, not only concerning positive changes in somatic, psychological and physical variables, but also with respect to the number of patients who returned to work. Our methods are also compared with the discrepant results of multimodal treatment in the United States and Scandinavia.
    Notes: Zusammenfassung Die vorliegende Veröffentlichung ist Teil einer Reihe von 4 Publikationen einer Studie zur Evaluation eines multimodalen Behandlungsprogramms für chronische Rückenschmerzen. Im vorliegenden Teil I erfolgt die Übersichtsdarstellung der Vorgehensweise und der globalen Ergebnisse. Teil II beschäftigt sich mit den medizinischen Ausgangsbefunden und den Veränderungen des Leistungsvermögens nach der Behandlung. Im Teil III werden psychosoziale Aspekte (Depressivität, Beschwerden, Krankheitsbewältigung, subjektive Beeinträchtigung) und die psychotherapeutische Vorgehensweise dargestellt. Im Teil IV wird schließlich eine Bewertung der prognostischen Parameter sowie das Fazit der Gesamtstudie im Hinblick auf gesundheitspolitische Aspekte vorgenommen. Problem Das Krankheitsbild „Rückenschmerz“ ist in den letzten Jahren zunehmend häufiger geworden und verursacht inzwischen sehr hohe Kosten im Gesundheitswesen und am Arbeitsplatz. Chronischer Rückenschmerz muß als komplexes Phänomen verstanden werden, in dem biologische, psychische und soziale Faktoren eng miteinander verknüpft sind und den Krankheitsprozeß gleichermaßen beeinflussen. Methoden Es wird ein multimodales Behandlungsprogramm für chronische Rückenschmerzen beschrieben und evaluiert, in dem die Wiederaufnahme körperlicher Aktivität und Übernahme von Verantwortung durch die Betroffenen die Hauptinhalte sind. Dementsprechend sollen durch das Programm körperliche Fitness (Beweglichkeit, Kraft, Ausdauer und Koordination) verbessert, Kenntnisse über ergonomisches Verhalten am Arbeitsplatz und im Alltag vermittelt, die psychische Belastung durch den Schmerz und seine Folgen verringert und die Aktivität so weit verstärkt werden, daß eine Rückkehr an den Arbeitsplatz möglich ist. 90 vorwiegend arbeitsunfähige Patienten mit Rückenschmerzen (durchschnittliche Arbeitsunfähigkeit 9 Monate) wurden insgesamt 8 Wochen lang ambulant verhaltens- und trainingstherapeutisch behandelt. Während einer 3wöchigen Vorphase wurden die Patienten dabei mittels Unterricht und leichten Übungen sowie Muskeldehnung auf die eigentliche Behandlung vorbereitet. Das Hauptprogramm bestand aus Aerobic, funktionellem Krafttraining, Sport und Spielen, Arbeitstraining sowie kognitiver Verhaltenstherapie 7 h täglich über einen Zeitraum von 5 Wochen. Vor und nach dem Programm sowie 6 und 12 Monate später wurden soziale, psychologische, medizinische und funktionelle Daten erhoben. Ergebnisse Von 90 Patienten konnten abschließend 84 (94 %) untersucht werden: die funktionellen somatischen Befunde (Beweglichkeit, Kraft, Ausdauer und Hebekraft) verbesserten sich im Durchschnitt am Ende des Programms signifikant. Entsprechend verringerten sich Schmerzstärke, Beeinträchtigungserleben, Depression, vegetative Symptome, Medikamenteneinnahme und Inanspruchnahme des Gesundheitswesens im Anschluß an das Programm. 63 % der vorher arbeitsunfähigen Patienten kehrten zur Arbeit zurück. Die Ergebnisse beweisen die hohe Effektivität derartiger, in Deutschland bisher unbekannter oder zumindest nicht durchgeführter Programme, insbesondere, wenn Ergebnisvariablen wie Rückkehr zur Arbeit, Arbeitsausfall oder Inanspruchnahme des Gesundheitswesens als Kriterien herangezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Chronischer Rückenschmerz ; Trainingstherapie ; Isokinetik ; Kraftausdauer ; Beweglichkeit ; Key words Chronic low back pain ; Functional restoration ; Isokinetics ; Cardiovascular endurance ; Spinal flexibility ; Physical training
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Problem There is a great need to expand current knowledge of the various functional capacity measurements used in the rehabilitation of chronic low back pain (CLBP) patients. The literature on these patients reports that mobility, endurance, trunk strength and lifting capacity decrease during the process of chronicity. Chronically disabled patients appear to have lower functional capacity than asymptomatic persons. Methods Our study group consisted of 90 disabled CLBP patients (44 female, 46 male; average age 42 years) who underwent a multidisciplinary 8-week daily treatment program of functional restoration with behavioral support (instruction, endurance training, strength exercises, behavioral and treatment to facilitate return to work therapy). Initially these patients where compared with 107 asymptomatic persons (44 female, 63 male, average age 41 years). The patients were investigated before and after treatment, and at intervals of 6 and 12 months. The reliability of the functional measurements was evaluated by interrater comparison. Physical assessment included a medical examination (mainly diagnosis of radicular or nonradicular pain), changes in the lumbar spine revealed by X-ray studies according to Herron and Turner [50], rating of physical impairment according to Waddell [117], flexibility, length of hamstrings muscles (SLR), test of power and endurance of trunk movement by standardized exercises according to the Swiss group of Spring [102] and isokinetic measurements (LIDO Back), tests of lifting capacity (LIDO Lift), and (in part) of general endurance on a cycle ergometer (CASE 15 Marquette). Results Physical findings showed that mobility was reduced substantially in patients suffering from back pain due to reduced SLR (shortened hamstrings) and decreased spinal mobility. Patients also demonstrated significant reductions in their ability to perform lifting tasks in comparison to healthy individuals. The results of trunk flexion showed no significant differences between patients and the control group, whereas the ability to perform trunk extension was much better in the control group. In principle we found the same results with isokinetic measurements as in the exercises without machines. Cardiovascular endurance was also much better in the control group than it was in the back pain patients. At the end of the treatment program all physical deficits were improved significantly. In many cases performance was comparable with that of the control group. With time, however, training effects gradually decreased. The success of treatment (return to work, absence from work, pain reduction, use of medical care) was independent of the functional status of the patients before and after treatment. Conclusion Study results showed that physical capacity in disabled patients with low back pain is substantially reduced in comparison to persons who do not suffer from back pain. The only exception was in trunk flexor strength and endurance, in which measurements did not differ between the patients and the control group. However, even CLBP- patients with long-term pain and severe physical illness can successfully improve their physical condition by participating in an active treatment program. Back extensor muscle training has to be included in physical therapy. Because of loss of condition during the time after treatment, regular monitoring of patients and their home training programs is necessary. Overall, treatment of CLBP has to include physical training and psychosocial treatment to achieve satisfactory results.
    Notes: Zusammenfassung Problem Untersuchungen von Patienten mit chronischen Rückenschmerzen zeigen, daß es im Laufe des Chronifizierungsprozesses zu erheblichen körperlichen Funktionsdefiziten einerseits sowie Angst-, Schon- und Vermeidungsverhalten (wegen der Schmerzen) andererseits kommt. Bei der Therapie dieser Patienten haben sich deshalb in den USA und skandinavischen Ländern aktive Behandlungskonzepte durchgesetzt, die beides berücksichtigen und in dieser Form in Deutschland bisher noch nicht durchgeführt worden sind. Methode 90 Patienten mit chronischen Rückenschmerzen und mehrmonatiger aktueller oder unmittelbar zurückliegender Arbeitsunfähigkeit wurden hinsichtlich ihrer körperlichen Funktionsdefizite zu Beginn, nach Abschluß der Behandlung sowie 6 und 12 Monate später untersucht; Das Behandlungsprogramm bestand aus einer 3-wöchigen Vorbereitung (Unterricht, Dehnung, kalisthenische Übungen) und einer 5-wöchigen Hauptphase, in der Aerobic, funktionelles Krafttraining, Ausdauer- sowie Haltungs- und Bewegungstraining sowie kognitive Verhaltenstherapie durchgeführt wurde. Evaluiert wurden Beweglichkeit von Rumpf, LWS und Becken mittels Inklinometer, Länge der Ischiocruralen Muskulatur, Kraft und Ausdauer der Rumpfmuskulatur mittels standardisierter Übungen sowie isokinetischer Testung (LIDOTM Back), Hebevermögen (LIDOTM Lift) sowie z. T. Herz-Kreislaufausdauer mittels Fahrradergometer. Die Validität der Funktionsdefizite wurde anhand der Untersuchung von 109 gesunden Personen ohne Rückenschmerzen, die Reliabilität der Teste durch Wiederholung der Evaluation durch verschiedene Untersucher durchgeführt. Ergebnisse Patienten mit chronischen Rückenschmerzen hatten gegenüber einer Normstichprobe erhebliche körperliche Funktionsdefizite. Nur die Rumpfbeugemuskulatur war nicht signifikant abgeschwächt. Nach Abschluß der Behandlung waren alle funktionellen Defizite signifikant verbessert und in vielen Fällen mit der Normstichprobe vergleichbar. Im Laufe der Zeit verschlechterten sich die Werte wieder und erreichten teilweise die Ausgangswerte. Schlußfolgerung Patienten mit chronifizierten Rückenschmerzen haben erhebliche körperliche Defizite, können aber durch ein intensives körperliches Training erfolgreich behandelt werden. Da sich die Funktionsdefizite aber über die Zeit wieder einstellen, ist eine Kontrolle der Befunde, bzw. der Heimübungsprogramme auch nach Abschluß der Therapie notwendig.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...