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  • Artikel: DFG Deutsche Nationallizenzen  (6)
  • PTCA  (3)
  • Picea abies  (3)
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  • Artikel: DFG Deutsche Nationallizenzen  (6)
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  • 1
    ISSN: 1432-1939
    Schlagwort(e): Picea abies ; Forest decline ; Xylem flow ; Whole tree transpiration
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie
    Notizen: Summary The water relations of Picea abies in a healthy stand with green trees only and a declining stand with trees showing different stages of needle yellowing were investigated in northern Bavaria. The present study is based on observations of trees differing in their nutritional status but apparently green on both sites in order to identify changes in the response pattern which might be caused by atmospheric concentrations of air pollutants and could lead to the phenomenon of decline. Transpiration was measured as water flow through the hydroactive xylem using an equilibrium mass-flow measurement system. Total tree transpiration was monitored diurnally, from July 1985 until October 1985 at both sites. The relationship between transpiration and meteorological measurements indicated that transpiration was a linear function of the vapor pressure deficit. No differences in transpiration of green trees were observed between the two sites. Canopy transpiration was 57%–68% of total throughfall and 41%–54% of total rainfall. Due to this positive water balance, soil water potential at 10 and 20 cm depths remained close to-0.02 MPa (max.-0.09 MPa) for most of the summer. Soil water potential was correlated with the difference between the weekly precipitation and transpiration. No differences in the water relations of apparently healthy trees in the two P. abies stands were observed. It is concluded that differences between green trees at the two sites in terms of nutrient relations or growth rate cannot be explained by changes in whole-tree transpiration or soil water status.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1432-1939
    Schlagwort(e): Forest decline ; Ectomycorrhizas ; Fine roots ; Picea abies
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie
    Notizen: Summary The development of root tips and apparent ectomycorrhizas was compared in the Fichtelgebirge (FRG) over one growing season in two 30-year-old Picea abies stands, both on soils derived from phyllite but showing varying symptoms of decline. Visual symptoms of tree decline reflected a lower relative and absolute mycorrhizal frequency, a lower number of ectomycorrhizas per m2 leaf area and an uneven vertical distribution of root tips and ectomycorrhizas. The number of apparent ectomycorrhizas per ground area was correlated with the amount of magnesium, calcium, and ammonium, and the pH in the free-drainage soil solution, and with the molar calcium to aluminium ratio in mineral soil extracts. The foliage concentrations of magnesium and calcium were correlated with the numbers of apparent ectomycorrhizas per m2 leaf or ground area. These observations were used to formulate testable hypotheses concerning the role of the root system and the soil environment in forest decline.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    ISSN: 1432-1939
    Schlagwort(e): Forest decline ; Carbohydrates ; Picea abies ; Growth ; Leaf area index
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie
    Notizen: Summary This is the first in a series of papers on the growth, photosynthetic rate, water and nutrient relations, root distribution and mycorrhizal frequency of two Norway spruce forests at different stages of decline. One of the stands was composed of green trees only while the other included trees ranging in appearance from full green crowns to thin crowns with yellow needles. In this paper we compare the growth and carbohydrate relations of the two stands and examine relationships among growth variables in ten plots. The declining stand produced 65 percent of the wood per ground area compared with the stand in which all trees were green because its foliage produced less wood at any level of leaf area index. The difference in foliage efficiency between the sites could not be explained by differeneces in climate, competition or stand structure. The declining stand appeared to have lower carbon gain as indicated by a smaller increase in reserve carbohydrates before bud break, and weaker sinks for carbohydrates as indicated by less use of the stored carbohydrates than the healthy stand. Thus, growth reduction was probably related to factors which affect both photosynthesis and, even more, the sinks for carbohydrate.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Internist 39 (1998), S. 713-719 
    ISSN: 1432-1289
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Koronarreserve ; Myokardinfarkt ; Therapie ; PTCA ; Koronare Herzkrankheit ; Diagnostik ; Hibernation ; Stunned Myokardium
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Zum Thema Ein bei Belastung zunehmender Sauerstoffbedarf des Myokards kann im wesentlichen nur durch eine Steigerung der Koronardurchblutung gedeckt werden. Dies geschieht zu ca. 90% durch Dilatation der arteriolären Widerstandsgefäße und nur zu ca. 10% durch Dilatation der epikardialen Koronargefäße, die angiographisch sichtbar gemacht werden können. Die Differenz zwischen Ruhe- und maximal möglichem Blutfluß wird als Koronarreserve bezeichnet. Die Messung des koronaren Blutflusses, der Perfusion, des myokardialen Stoffwechsels sowie der Auswirkung auf die Myokardfunktion erfolgt durch verschiedenste Verfahren: Thallium-Szintigraphie, Positionen-Emissions-Tomographie, Magnetresonanztomographie, Clearance-Methoden, Doppler- und Kontrastechokardiographie, intrakoronare Doppleruntersuchungen u.s.w. Die mittels Koronarangiographie mögliche morphologische Beschreibung und Quantifizierung von Stenosedurchmessern ist hierzu nicht die Methode der Wahl. Die Ergebnisse dieser Untersuchungen bei verschiedenen koronarbedingten Erkrankungen und die Evaluierung von Therapiestrategien stehen im Mittelpunkt dieser Arbeit.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Internist 38 (1997), S. 1179-1190 
    ISSN: 1432-1289
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Koronare Herzkrankheit ; Therapie ; Koronare Herzkrankheit ; PTCA ; Koronare Herzkrankheit ; interventionelle Therapie ; Stents ; PTCA ; Myokardinfarkt ; Therapie
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Zum Thema In der Behandlung des akuten Myokardinfarkts ist die PTCA fest etabliert. Bezüglich der koronaren Herzkrankheit konkurriert die PTCA allerdings besonders in Hinblick auf die Prognose des Leidens mit der medikamentösen Therapie und der aortokoronaren Bypassoperation. Welche Behandlungsstrategien und welche Indikationsstellungen im Einzelfall favorisiert werden können oder auch nicht, haben zahlreiche Studien in den letzten Jahren gesichert. Über das technische Vorgehen bei PTCA, Ergebnisse, Management und Restenosen nach PTCA sowie über den Vergleich der verschiedenen Therapieformen wird hier eingehend berichtet. Breiten Raum nimmt die Darstellung von Indikationen und Kontraindikationen und schließlich die interventionelle Behandlung des akuten Myokardinfarkts ein. Die bemerkenswerten Methoden der Stentimplantation zur Prävention von Reokklusionen einschließlich der technischen Weiterentwicklung von Stents sind faszinierend und für die erfolgreiche Senkung von Morbidität und Mortalität der koronaren Herzkrankheit und ihrer Komplikationen von hoher Bedeutung.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Intensivmedizin und Notfallmedizin 34 (1997), S. 266-270 
    ISSN: 1435-1420
    Schlagwort(e): Key words Coronary intervention ; PTCA ; acute myocardial infarction ; stent-implantation ; rescue-PTCA ; direct-PTCA ; primary PTCA ; Schlüsselwörter Koronarintervention ; PTCA ; akuter Myokard-infarkt ; Stent-Implantation ; Rescue-PTCA ; direkte PTCA ; primäre PTCA
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Während die intravenöse Thrombolysetherapie weiterhin als Goldstandard der Reperfusionsbehandlung des akuten Myokardinfarktes gilt, sind in den vergangenen Jahren auch zunehmend mechanische Reperfusionsstrategien untersucht worden. Zunächst wurde das Konzept der routinemäßigen Sofort-PTCA nach Thrombolysebehandlung untersucht, das wegen einer höheren Komplikationsrate im Vergleich zur alleinigen Thrombolysetherapie jedoch keine Verbreitung fand. Beim Konzept der Rescue-PTCA erfolgt eine mechanische Rekanalisation und Dilatation nur im Falle eines dokumentierten persistierenden Gefäßverschlusses nach Thrombolysetherapie. Für dieses Konzept konnte eine verbesserte Überlebensrate und Ventrikelfunktion belegt werden. Das zuletzt untersuchte Konzept der primären PTCA, bei dem die PTCA ohne vorhergehende thrombolytische Therapie routinemäßig durchgeführt wird, zeigte im Vergleich zur Thrombolysetherapie eine signifikant geringere Letalität, Reinfarktrate und Inzidenz zerebraler Insulte. Der erhebliche logistische Aufwand steht jedoch einer weiteren Verbreitung dieser Therapieform entgegen. Gegenwärtig sollten daher mechanische Reperfusionsmaßnahmen, insbesondere bei den Patienten mit akutem Myokardinfarkt erwogen werden, bei denen eine thrombolytische Therapie kontraindiziert ist, ein kardiogener Schock vorliegt oder ein anderes Krankheitsbild differentialdiagnostisch abgegrenzt werden muß. Gegebenenfalls sollte auch bei älteren Patienten (〉75 Jahre) von einer Thrombolysebehandlung zugunsten mechanischer Reperfusionsmaßnahmen Abstand genommen werden. Nach erfolgter Thrombolysetherapie sollte bei fehlenden Reperfusionszeichen eine Herzkatheteruntersuchung und im Falle eines persistierenden Gefäßverschlusses eine mechanische Rekanalisation im Sinne der Rescue-PTCA angestrebt werden.
    Notizen: Summary Although thrombolysis remains the gold standard in the treatment of acute myocardial infarction, mechanical reperfusion strategies have been introduced into the clinical routine within recent years. The concept of a routinely performed immediate PTCA following thrombolysis was combined with a higher complication rate compared to thrombolysis alone and was therefore abandoned. The concept of rescue-PTCA, where PTCA is performed only in case of persistent occlusion of the infarct-related artery, led to a better left ventricular function and higher survival rate. The relatively new concept of primary PTCA, which is performed routinely without preceding thrombolysis, revealed a significantly lower mortality, reinfarction rate and incidence of cerebral bleedings compared to thrombolysis. Currently, the following strategy for patients with acute myocardial infarction is recommended. In patients with cardiogenic shock, contraindications to thrombolysis, an unclear diagnosis or advanced age (more than 75 years) mechanical reperfusion should be the preferred strategy. In case of persistent or recurrent ischemia, electrical or hemodynamic instability following thrombolysis, coronary angiography and, in case of need, rescue-PTCA should be performed.
    Materialart: Digitale Medien
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