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  • Adrenaline  (2)
  • Postoperative nausea and vomiting (PONV)  (2)
  • 1
    ISSN: 1432-1238
    Schlagwort(e): Adrenaline ; Glucose ; Amino acids ; Urea ; Stable isotopes
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Objective To determine the magnitude and time course of adrenergic effects on metabolism in volunteers and possible implications for the use of sympathomimetics in the critically ill. Design Descriptive laboratory investigation. Subjects 7 volunteers. Intervention Primed continuous infusions of stable isotope tracers ([15N2]-urea, [6,6-D2]-glucose, [methyl-D3]-L-leucine, [15N]-L-alanine) were used. After isotopic steady state had been reached an infusion of adrenaline (0.1 μg/kg/min) was administered (4 h). Isotopic enrichment was measured using gas chromatography-mass spectrometry and the corresponding rates of appearance were calculated. Measurements and main results Glucose production increased from 14.1±1.2 to 21.5±2.0 μmol/kg/min (p〈0.05) after 80 min of adrenergic stimulation and then decreased again to 17.9±1.2 μmol/kg/min after 240 min. Leucine and ketoisocaproate (KIC) fluxes were 2.3±0.2 and 2.6±0.2 μmol/kg/min, respectively, at baseline and gradually decreased to 1.8±0.2 and 2.2±0.1 μmol/kg/min, respectively, after 240 min of adrenaline infusion (bothp〈0.05). Alanine flux increased from 3.7±0.5 to 6.9±0.9 μmol/kg/min (p〈0.05) after 80 min of adrenergic stimulation. Urea production slightly decreased from 4.8±0.9 to 4.3±0.8 μmol/kg/min during adrenaline (p〈0.05). Conclusions Adrenaline induced an increase in glucose production lasting for longer than 240 min. The decrease in leucine and KIC flux suggests a reduction in proteolysis, which was supported by the decrease in urea production. The increase in alanine flux is therefore most likely due to an increase in de-novo synthesis. The ammonia donor for alanine synthesis in peripheral tissues and the target for ammonia after alanine deamination in the liver remain to be investigated. These results indicate that adrenaline infusion most probably will not promote already enhanced proteolysis in critically ill patients. Gluconeogenesis is an energy consuming process and an increase may deteriorate hepatic oxygen balance in patients.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Medikamentenkombinationen ; Metaanalyse, numbers-needed-to-treat (NNT) ; Übelkeit und Erbrechen in der postoperativen Phase (PONV) ; Antiemetika ; Keywords Drug combination ; Meta-analysis, numbers needed to treat (NNT) ; Postoperative nausea and vomiting (PONV) ; Antiemetics
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Objective. Randomised controlled trials investigating the efficacy of dexamethasone alone or in combination with other antiemetics to prevent postoperative nausea and vomiting (PONV) were included in a meta-analysis to estimate the relative efficacy of these treatments. Methods. Studies were systematically searched using Medline, EMBASE, the Cochrane-Library, and by manual screening the reference lists and current issues of locally available anaesthesia journals. Studies identified were divided into four different groups. For each subgroup an independent analysis was performed: 1. Dexamethasone vs. placebo, 2. Dexamethasone+other antiemetic vs. other antiemetic alone, 3. Dexamethasone+other antiemetic vs. dexamethasone alone, 4. Dexamethasone vs. other antiemetics. The main end point in each study was defined as complete absence of nausea, retching, and vomiting after prophylactic antiemetic treatment. The pooled odds-ratios, the relative risk (RR) and the numbers-needed-to-treat (NNT) with their corresponding 95%-confidence intervals (given in parentheses) were calculated using a random effects model. Results. A total of 26 studies with 2561 patients were analysed. 1. As a sole antiemetic agent dexamethasone is superior to placebo to prevent PONV (RR: 0,49 (0,15–0,42); NNT: 3,4 (2,5–5,3)). 2. When dexamethasone and an other antiemetic (e.g. a 5-HT3-antagonist) are combined this drug combination is significantly more effective than the single antiemetic without dexamethasone (RR: 0,60 (0,46–0,78); NNT: 7,3 (5,7–10,2)). 3. A similar result was obtained when the dexamethasone combination was compared with dexamethasone alone. The combination is statistically superior (RR: 0,16 (0,08–0,32); NNT: 3,2 (2,2–6,3)). 4. Dexamethasone was usually compared with 5-HT3-antagonist and to a less extends also with dopamine antagonists. Summarising these studies, there was no significant difference concerning effectiveness (RR: 1,35 (0,99–1,85); NNT: 10,6 (5,6–92,6)). Conclusion. Dexamethasone has antiemetics effects that are superior to placebo treatment and are comparable with conventional antiemetic agents (e.g. 5-HT3-antagonist, dopamine antagonists). The drug is especially useful in combination with other antiemetics and increases the efficacy of the antiemetic partner drug.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung. Ziel der Untersuchung war die metaanalytische Aufarbeitung sämtlicher verfügbarer randomisierter, kontrollierter Studien, in denen Dexamethason allein oder in Kombination mit anderen Antiemetika zur Prophylaxe von Übelkeit und Erbrechen in der postoperativen Phase (PONV) eingesetzt wurde. Methodik. Es wurde eine systematische Literatursuche in den Literaturdatenbanken Medline, EMBASE und in der Cochrane-Library durchgeführt und Literaturverzeichnisse von Übersichtsarbeiten und aktuelle Ausgaben lokal verfügbarer Anästhesiejournale manuell durchsucht. Die Studien, die mit diesen Suchstrategien identifiziert worden waren, wurden in die vier folgenden Gruppen eingeteilt, die jeweils getrennt einer Metaanalyse unterzogen wurden: 1. Dexamethason vs. Plazebo, 2. Dexamethason+Partnerantiemetikum vs. Partnerantiemetikum allein, 3. Dexamethason+Partnerantiemetikum vs. Dexamethason allein, 4. Dexamethason vs. andere Antiemetika. Als Hauptzielgröße wurde jeweils der Anteil der Patienten extrahiert, der nach einer antiemetischen Prophylaxe während des postoperativen Beobachtungszeitraums komplett frei von Übelkeit und Erbrechen geblieben war. Daraus wurde die odds-ratio (OR), das relative Risiko (RR) und die “numbers-needed-to-treat” (NNT) jeweils mit den dazu gehörigen 95%-Konfidenzintervallen (jeweils in Klammern aufgeführt) mit einem Modell der zufälligen Effekte (random effects model) berechnet. Ergebnisse. Insgesamt wurden 26 Studien mit insgesamt 2561 Patienten in die Analysen aufgenommen. 1. Als Einzelsubstanz ist Dexamethason zur Prophylaxe von PONV einer Plazebobehandlung deutlich überlegen (RR: 0,49 (0,15–0,42); NNT: 3,4 (2,5–5,3)). 2. Wird Dexamethason zusammen mit einem anderen Antiemetikum (z. B. einem 5-HT3-Antagonisten) kombiniert, so erweist sich die Dexamethasonkombination der Einzelsubstanz als überlegen (RR: 0,60 (0,46–0,78); NNT: 7,3 (5,7–10,2)). 3. Dasselbe gilt, wenn die Dexamethasonkombination mit Dexamethason allein verglichen wird. Auch hier schneidet die Kombination deutlich besser ab (RR: 0,16 (0,08–0,32); NNT: 3,2 (2,2–6,3)). 4. Dexamethason wurde bisher v. a. mit 5-HT3-Antagonisten, seltener mit Dopaminantagonisten direkt verglichen. Bei diesen Vergleichen schneidet Dexamethason nicht schlechter ab als die Vergleichsantiemetika (RR: 1,35 (0,99–1,85); NNT: 10,6 (5,6–92,6)). Schlussfolgerungen. Dexamethason weist einen antiemetischen Effekt auf, der Plazebo überlegen und mit dem etablierter Antiemetika (5-HT3-Antagonisten / Dopaminantagonisten) vergleichbar ist. Besonders effektiv ist die Substanz, wenn sie in Kombination mit anderen Antiemetika gegeben wird. In diesem Fall verstärkt sie signifikant die antiemetische Wirkung der jeweiligen Partnersubstanz.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 532-535 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Menstruationszyklus ; Übelkeit und Erbrechen in der postoperativen Phase (PONV) ; Systematische Übersicht ; Key words Menstrual cycle ; Postoperative nausea and vomiting (PONV) ; Systematic review
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Objective. Several studies suggest that the menstrual cycle has an impact on postoperative nausea and vomiting (PONV). However, many studies report inconsistent results. Thus, in this systematic review the results of all available studies are compared and statistically synthesised. Materials and methods. A systematic search of the literature was performed (Medline, the Cochrane-Library, reference lists of matching articles). The main end point in each study was defined as occurrence of PONV during an observation interval of at least 12 h postoperatively. These data were extracted from each article and the pooled incidences of PONV for each day of the menstrual cycle were calculated. These incidences were analysed using the χ2-test. Furthermore the pooled incidences of PONV during the following phases of the menstrual cycle were calculated: days 1–7, 8–12, 13–15, 16–24, and 25-end of cycle. Results. A total of 12 studies with 2625 patients containing informations on the incidence of PONV on different days or phases of the menstrual cycle were analysed. The total incidence of PONV was 37.3%. The incidence of PONV was lowest (26.9%) on day 20 and reached its maximum on day 5 (45.0%) with no statistically significant differences concerning the incidences of PONV between the different days (p=0,75). Furthermore there were no clinically relevant differences in the incidences of PONV during the phases of the menstrual cycle: day 1–7: 40,4%; day 8–12: 32,9%; day 13–15: 38,1%; day 16–24: 34,5%; day 25-end of cycle: 41,5%. Prophylactic administration of an antiemetic in some of the studies had no impact on these results. Conclusion. Studies investigating the influence of the menstrual cycle on the incidence of PONV show inconsistent results. Summarising the data of these studies suggests that the phase of the menstrual cycle has no impact on the occurrence of PONV.
    Notizen: Zusammenfassung Fragestellung. Bestimmte Phasen des Menstruationszyklus wurden wiederholt als Risikofaktor für das Auftreten von Übelkeit und Erbrechen in der postoperativen Phase (PONV) beschrieben. Die Ergebnisse der entsprechenden Studien sind widersprüchlich. Ziel der Untersuchung war es daher, eine Synthese und statistische Analyse der hierzu vorliegenden Daten durchzuführen. Methodik. Es wurde eine systematische computergestützte Literatursuche (Medline, Cochrane-Library, Literaturverzeichnisse entsprechender Original- und Übersichtsarbeiten) durchgeführt. Aus den identifizierten Arbeiten wurde die absoluten Patientenzahlen extrahiert, die postoperativ unter PONV gelitten hatten. Anhand dieser Daten wurde für jeden einzelnen Tag des Zyklus die PONV-Häufigkeit berechnet und mit dem χ2-Test auf Unabhängigkeit überprüft. Ausserdem wurden daraus die gepoolten PONV-Inzidenzen der Tage 1–,7, 8–12, 13–15, 16–24 sowie 25-Zyklusende berechnet. Ergebnisse. Insgesamt wurden 12 Studien mit insgesamt 2625 Patienten in die Analyse eingeschlossen. Die Gesamtinzidenz von PONV im gepoolten Datensatz betrug 37,3%. Am Tag 20 war die Inzidenz mit 26,9% am niedrigsten, die höchste Inzidenz wies der Tag 5 mit 45,0% auf. Insgesamt bestand kein statistisch signifikanter Unterschied in der PONV-Häufigkeit der verschiedenen Tage (p=0,75). Auch beim Vergleich bestimmter Zyklusintervalle zeigten sich keine klinisch relevanten Unterschiede: PONV-Inzidenz Tag 1–7: 40,4%; Tag 8–12: 32,9%; Tag 13–15: 38,1%; Tag 16–24: 34,5%; Tag 25-Zyklusende: 41,5%. Die Ergebnisse waren unabhängig davon, ob zusätzlich prophylaktisch ein Antiemetikum gegeben worden war oder nicht. Schlussfolgerungen. Viele Studien widersprechen sich hinsichtlich ihrer Aussage zum möglichen Einfluss bestimmter Zyklusphasen auf die Häufigkeit von PONV. Werden die zur Verfügung stehenden Daten zusammengefasst, zeigt sich, dass der Menstruationszyklus keinen nennenswerten Einfluss auf die Häufigkeit von PONV ausübt.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    ISSN: 1432-1238
    Schlagwort(e): Noradrenaline ; Adrenaline ; Dopamine ; Oxygen consumption ; Blood pressure ; Heart rate
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Objective To determine whether noradrenaline, adrenaline and dopamine have persistent on $$\dot VO_2 $$ and metabolism. Design Descriptive laboratory investigation. Setting Laboratory of the Department of Anaesthesiology at a University Hospital. Subjects 9 volunteers. Intervention $$\dot VO_2 $$ and the plasma concentration of glucose and free fatty acids were measured prior to and during a 4 h infusion of saline (control), noradrenaline (0.14 μg/kg min) adrenaline (0.08 μg/kg min) or dopamine (7 μg/kg min),n=9 each. $$\dot VO_2 $$ was measured using an open circuit gas exchange system. Measurements and main results $$\dot VO_2 $$ increased from 250±22 ml/min to 280±38 ml/min during noradrenaline, to 298±30 ml/min during adrenaline and to 292±39 ml/min during dopamine infusion. The plasma glucose concentration increased from 6.2±0.6 mmol/l to 8.8±0.8 mmol/l, 13.2±1.4 and 7.3±0.4 mmol/l during infusion of noradrenaline, adrenaline or dopamine, respectively. The plasma free fatty acid concentration increased from 0.28±0.10 mmol/l to 0.79±0.21 mmol/l during noradrenaline and to 0.52±0.09 mmol/l during dopamine. In contrast, free fatty acid values averaged baseline values at the end of the adrenaline infusion after an initial increase to 0.72±0.31 mmol/l. Conclusions Administration of noradrenaline, adrenaline or dopamine resulted in persistent increases in $$\dot VO_2 $$ in volunteers. With the exception of the transient adrenaline effect on fatty acids the metabolic actions were steady during 4 h of adrenergic stimulation. Since the adrenergic effect on $$\dot VO_2 $$ is persistent over time a similar action in patients (e.g. septic shock) during treatment with adrenoceptor agonists may be important. Thus, an increase in $$\dot VO_2 $$ during therapy may not only reflect an oxygen debt but also a pharmacodynamic action of adrenoceptor mediated calorigenic and metabolic induction.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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