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  • Schlüsselwörter Intraartikuläres Morphin  (1)
  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Intraartikuläres Morphin ; postoperative Analgesie ; Kniegelenksarthroskopie ; Key words Intraarticular morphine ; Knee arthroscopy ; Patient-controlled analgesia
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Previous studies investigating the peripheral action of locally instilled morphine after arthroscopic knee surgery found evidence for an analgesic effect. Follow-up studies have lead to conflicting results.We used patient-controlled analgesia (PCA) to test the analgesic potency of intraarticular morphine. Methods. Patients undergoing arthroscopic knee surgery under general anaesthesia received, after written informed consent and in double-blind and randomised manner, 1 mg morphine diluted in 10 ml saline either intraarticularly or intravenously at the end of the surgical procedure. A control injection of 10 ml saline was given at the other site. The pain intensity on a visual analogue scale (VAS) and the cumulative morphine consumption were recorded at 1, 2, 3, 4, 6, 8 and 24 h after the end of general anaesthesia. Statistics: Wilcoxon rank sum test with P〈0.05. Results. A total of 59 patients were included in the study; 29 received morphine intraarticularly (verum group), 30 intravenously (control group). There was no difference in gender, age, duration of arthroscopy or anaesthesia. There were more than 60% diagnostic arthroscopies in both groups; other types of surgery were comparable, with the exception of cruciate band repair procedures only in the control group. We found no difference in morphine consumption or pain intensity between the two groups throughout the study period. Median overall consumption of morphine after 24 h was 14 mg in the verum group and 15 mg in the control group, with wide interindividual variation. Pain intensities were remarkably low. The peak pain intensity of both groups was found at 1 h postoperatively, with median 16/100 on the VAS in both groups. Blinding was robust. Conclusion. We found no reduction in postoperative morphine supplementation after 1 mg morphine intraarticularly compared to 1 mg intravenously given at the end of knee arthroscopies. There were also no differences in pain intensities on a VAS. We conclude that titration of postoperative pain with a morphine-filled PCA pump was unable to show a difference in analgesic potency between intraarticular and intravenous morphine.
    Notizen: Zusammenfassung In Vorstudien wurde über eine gute analgetische Wirksamkeit von intraartikulär verabreichtem Morphin nach Kniegelenksarthroskopien berichtet. Es war hierin ein Beleg für eine periphere opiatvermittelte Antinozizeption beim Menschen gesehen worden. Wir versuchten, diesen Befund über eine postoperative Nachtitration mit morphingefüllter patientenkontrollierter Analgesiepumpe nachzuvollziehen. Patienten, die sich in Intubationsnarkose arthroskopischen Kniegelenkseingriffen unterzogen, erhielten zum Eingriffsende doppelblind randomisiert eine Dosis von 1 mg Morphinhydrochlorid in 10 ml 0,9% NaCl-Lösung in das Kniegelenk (Verumgruppe) oder intravenös (Kontrollgruppe) appliziert. Postoperativ wurde über eine morphingefüllte PCA-Pumpe der Opiatverbrauch sowie zu vorgegebenen Meßzeitpunkten die subjektive Schmerzstärke auf der visuellen Analogskala (VAS) erhoben. Bei insgesamt 59 Patienten wurde die Studie durchgeführt, 29 in der Verum-, 30 in der Kontrollgruppe. Die beiden Gruppen wurden bezüglich Alter, Geschlecht, Eingriffsdauer sowie Eingriffsart als vergleichbar angesehen. Es konnte kein signifikanter Unterschied im Morphinverbrauch zu den Meßzeitpunkten bis maximal 24 h nach Narkoseende und kein signifikanter Unterschied in den Schmerzstärkeangaben auf der VAS gefunden werden. Sowohl Morphinverbrauch wie auch VAS-Angaben blieben bemerkenswert gering. Anhand einer Nachtitration mit Morphin über PCA-Pumpe konnte eine bessere analgetische Wirksamkeit von Morphin im Kniegelenk nach Arthroskopie im Vergleich zu einer intravenösen Applikation nicht belegt werden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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