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    ISSN: 1432-0428
    Schlagwort(e): Keywords Non-insulin-dependent diabetes mellitus ; mortality ; macrovascular mortality ; von Willebrand-factor ; urine albumin excretion ; HbA1c ; blood pressure ; lipids.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary The 10-year follow-up of the Munich General Practitioner Project was designed as a long-term prospective study to evaluate factors predicting macrovascular and overall mortality in a random cohort of non-insulin-dependent diabetic (NIDDM) patients. Of the original 290 patients (103 males, 187 females, median age 65 years) 92.5 % could be assessed, 103 subjects had died, 58 from macrovascular causes. In an univariate analysis of baseline data, deceased patients, and especially those who died from macrovascular causes had significantly higher fasting blood glucose, HbA1c, von Willebrand-factor protein, urine albumin excretion, and serum β 2-microglobulin, were significantly older, exhibited significantly more ischaemic heart disease (abnormal ECG Minnesota codes), carotid artery and peripheral vascular disease (both determined by ultrasound-Doppler), and had significantly inferior knowledge about diabetes and its treatment. No significant differences were seen for gender, blood pressure, smoking, total cholesterol, triglycerides, HDL-cholesterol, or the use of antidiabetic, antihypertensive or coronary drugs. In a multiple logistic regression analysis, the risk factors for macrovascular death were age, HbA1c and von Willebrand-factor protein. When baseline macrovascular disease was taken into account, carotid artery disease was also a determinant. The main variables from the metabolic syndrome (blood pressure, dyslipidaemia, body mass index) did not enter a multiple logistic regression analysis. The data suggest that age and haemoglobin A1c are major determinants, and that in addition von Willebrand-factor associated endothelial damage is a risk factor for macrovascular mortality in NIDDM patients. [Diabetologia (1996) 39: 1540–1545]
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Internist 38 (1997), S. 337-343 
    ISSN: 1432-1289
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Klinische Studien ; Auswertung ; Klinische Studien ; Planung ; Studiendesign
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Zum Thema Es gibt eine Reihe methodischer Kriterien, nach denen wissenschaftliche Studien in Hinblick auf ihre Qualität und Aussagefähigkeit bewertet werden können. Aber auch diejenigen, die keine Spezialisten für Studiendesign sind und ”nur” die Studienergebnisse zur Kenntnis nehmen und diese für mehr oder weniger glaubwürdig halten, kurzum: die weitaus überwiegende Zahl unserer Leser, sollte über Basiskenntnisse auf dem Gebiet der Validierung wissenschaftlicher Resultate verfügen. Für sie ist diese Übersichtsarbeit geschrieben, damit sie imstande sind, sich ein besseres Urteil zu bilden, und nicht nur nach vagen Gesichtspunkten subjektive Urteile fällen. So können, wie hier erläutert, an jede Studie auch von Nichtspezialisten gezielt Fragen gestellt werden. Gerade in einer Zeit (und leider auch in einem Land!), in der paramedizinische und sogenannte alternative medizinische, nicht wissenschaftlich validierte Lehren unverhältnismäßig ernstgenommen werden, erscheint es notwendig, den kritischen Lesern auch die Bewertungskriterien darzustellen, mit deren Hilfe sie selbst zu begründeten Urteilen kommen können.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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