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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Pathologe 20 (1999), S. 130-134 
    ISSN: 1432-1963
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Synorialsarkom ; Lunge ; Differentialdiagnose ; Key words Synovial sarcoma ; Lung ; Differential diagnosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In the biopsy material of a polypoid intrabronchial lesion of a 54-year-old male patient with radiologically established lung tumor, spindle-cell neoplasia was seen. No clear histogenetic classification of the submucous tumor process was possible. After resection of the right upper lobe of the lung, including the results of additional immunohistochemical analyses, the tumor was classified as biphasic synovial sarcoma. This was suggested mostly by immunohistochemical detection of the epithelial membrane antigene (EMA) and of vimentin. Extensive clinical examinations ruled out the possibility of a primary tumor with extrapulmonary localization. This case report shows the problems faced in correctly classifying the histogenesis or the direction of differentiation in extremely rare cases of primary pulmonary synovial sarcoma. Especially in small biopsy samples showing a submucous spindle-cell tumor of the lung, apart from frequent sarcoma metastases, the presence of primary synovial sarcoma of the lung has to be considered in the differential diagnosis.
    Notizen: Zusammenfassung Bei einem 54jährigen Mann mit röntgenologisch auffallendem Lungentumor lag im Biopsiematerial aus einer polypösen intrabronchialen Läsion das Bild einer spindelzelligen Neoplasie vor. Eine klare histogenetische Einordnung des Tumorprozesses war an dem submukös sichtbaren Tumorgewebe nicht möglich. Nach Resektion des rechten Lungenoberlappens konnte unter Berücksichtigung der immunhistochemischen Zusatzuntersuchungen die Einordnung des Tumors als ein biphasisches Synovialsarkom erfolgen. Hierfür war der fokale immunhistochemische Nachweis des epithelialen Membranantigens (EMA) neben einem Vimentinnachweis wegweisend. Ein extrapulmonal gelegener Primärtumor konnte durch umfangreiche klinische Untersuchungen ausgeschlossen werden. Der vorliegende Fall verdeutlicht die Schwierigkeit zur korrekten Einordnung der Histogenese bzw. Differenzierungsrichtung beim Bild des seltenen primären pulmonalen Synovialsarkoms. Insbesondere in einer kleinen Biopsieprobe mit dem Bild eines überwiegend spindelzelligen, submukös entwickelten Tumors der Lunge ist neben der Differentialdiagnose häufigerer Metastasen von Sarkomen auch ein primäres Synovialsarkom der Lunge zu berücksichtigen.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Pathologe 17 (1996), S. 195-201 
    ISSN: 1432-1963
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter CD34 ; Weichgewebstumoren ; Differentialdiagnose ; Solitärer fibröser Tumor ; Dermatofibrosarcoma protuberans ; Gastrointestinaler Stromatumor ; Key words CD34 ; Soft tissue tumors ; Differential diagnosis ; Solitary fibrous tumor ; Dermatofibrosarcoma protuberans ; Gastrointestinal stromal tumor
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary CD34 is a myeloid progenitor cel antigen and present in endothelial cells and almost all vascular lesions. Additionally, CD34 has been described in numerous fibroblast-like cells and different mesenchymal tumours. The immunohistochemical evidence of CD34, however, may be of importance in the differential diagnosis of benign and malignant soft tissue lesions, if clinicopathological features and other immunohistochemical markers are regarded properly. We studied the CD34 immunopositivity of solitary fibrous tumour at different sites (11 out of 11 tumours tested stained positive), dermatofibrosarcoma protuberans (15 out of 18 stained positive), and gastrointestinal stromal tumour (15 out of 15 stained positive), and discuss the significance of these results in differential diagnosis to morphologically comparable soft tissue lesions.
    Notizen: Zusammenfassung Das CD34-Antigen ist ein Stammzellmarker der Myelopoese und markiert endotheliale Zellen und damit fast alle vaskulären Neubildungen. Des weiteren wurde CD34 in zahlreichen fibroblastenähnlichen Zellen und in einer Reihe mesenchymaler Tumoren unterschiedlicher Differenzierung nachgewiesen. Trotz dieses ubiquitären Vorkommens kann der Nachweis des CD34-Antigens Bedeutung in der Differentialdiagnose benigner und maligner Tumoren des Weichgewebes haben, wenn die entsprechenden klinisch-pathologischen und die weiteren immunhistochemischen Befunde beachtet werden. Anhand von 3 Fallserien wird die CD34-Positivität des solitären fibrösen Tumors unterschiedlicher Lokalisation (11 von 11 untersuchten Tumoren reagierten positiv), des Dermatofibrosarcoma protuberans (15 von 18 der untersuchten Tumoren reagierten positiv) und des gastrointestinalen Stromatumors (15 von 15 der untersuchten Tumoren reagierten positiv) dargestellt und bezüglich ihrer differentialdiagnostischen Wertigkeit diskutiert.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    ISSN: 1432-2307
    Schlagwort(e): Key words Solitary fibrous tumour ; Soft tissue ; Immunohistochemistry ; Differential diagnosis
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  The clinicopathological features of 12 extraserosal solitary fibrous tumours (SFT) are described. The age of the patients ranged from 18 to 72 years (mean: 48.2 years; median: 54 years); 5 were female patients. Seven lesions arose in soft tissue (5 in perifascial, and 1 each in subcutaneous and intramuscular tissues). They were situated in the groin (2 cases) and the neck, right buttock, left scapula, upper arm, and anterior abdominal wall (1 case each). One polypoid lesion was seen in in the nasal cavity and 1 in the nasopharynx; 2 neoplasms arose in the urinary bladder and 1 was located in the prostate and periprostatic tissue. Nine lesions were excised; in 1 patient wide excision was performed and in 2 patients, transurethral resection. Limited follow-up of 3 cases revealed a benign clinical course. The size of the neoplasms ranged from 1.7 cm to 20.0 cm (mean: 5.4 cm; median: 3.5 cm). Histologically, the neoplasms were well circumscribed and composed of cytologically bland spindle cells arranged without an obvious pattern; focally storiform or fascicular growth patterns were seen. Tumour cells were separated by thick bands of collagen demonstrating foci of keloid-like hyalinization. Prominent vascularity showing a haemangiopericytoma-like vascular pattern and vessels with thick, hyalinized vessel walls were seen in all cases. Increased mitotic activity was noted in 2 soft tissue cases (4–6 mitoses in 10 high-power fields); the other cases showed fewer than 2 mitotic figures in 10 high-power fields. Immunohistochemically, all cases tested stained positively for vimentin, CD34 and CD99, and 2 cases showed focal myofibroblastic differentiation. Two cases examined ultrastructurally showed a fibroblastic phenotype; focally pinocytic vesicles and microfilaments were identified. SFT represents a distinct neoplasm that should be included in the differential diagnosis of spindle-cell neoplasms in soft tissue, nasal cavity and nasopharynx, urinary bladder, and prostate. Strict diagnostic criteria are necessary to avoid overdiagnosis or confusion with more aggressive neoplasms in these locations.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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