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  • 11
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 24 (1979), S. 305-307 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 12
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 23 (1978), S. 115-118 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 13
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 23 (1978), S. 159-161 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé En considérant les compétences du médecin préventif cantonal il faut constater qu'au point de vue épidémiologique et en cas de politique sanitaire la priorité doit être accordée à la prévention primaire et tout d'abord à l'éducation pour la santé. D'après la nouvelle loi sanitaire du canton de Saint-Gall les médecins praticiens ont à prendre les mesures de détection précoce de manière que les tâches du médecin préventif cantonal sont les suivantes: 1. Il élabore les programmes de la médecine préventive, soit pour les organes publiques, soit pour les institutions privées. 2. Il donne aux offices cantonaux et communaux des conseils concernant des programmes préventifs. 3. Il soutient, évalue et coordonne les activités déjà réalisées en médecine préventive.
    Abstract: Summary Considerations from a point of view of health-policy as well as from an epidemiological standpoint reach the conclusion that the main tasks of a medical officer in preventive medicine at cantonal (state) level are on the field of primary prevention, in particular health-education. In the new health-law of the canton of St.Gall, early detection of diseases will be delegated to physicians in private practice. At the cantonal level, a health officer will thus have the following tasks: 1. Planning of programmes in primary prevention, mainly in the field of health-education, for state or private authorities. 2. Counselling of state and local authorities in questions of preventive medicine. 3. Support, evaluation an coordination of already existing activities on the field of public health.
    Notes: Zusammenfassung überlegungen bei der Definition des Aufgabenbereiches eines kantonalen Präventivmediziners gelangen sowohl vom epidemiologischen wie auch vom gesundheitspolitischen Standpunkt aus gesehen zum Schluss, dass der primären Prophylaxe, insbesondere der Gesundheitserziehung, höchste Priorität zukommt. Im neuen Gesundheitsgesetz des Kantons St.Gallen sollen die medizinischen Früherfassungsmassnahmen in den Kompetenzbereich der praktizierenden ärzte fallen, für den Präventivmediziner ergeben sich somit folgende Aufgaben: 1. Ausarbeitung präventivmedizinischer Programme, vor allem auf dem Gebiete der Gesundheitserziehung, zuhanden staatlicher oder privater Organe. 2. Beratung von kantonalen und Gemeindeorganen in Fragen der Gesundheitsvorsorge. 3. Unterstützung, Evaluation und Koordination bestehender präventivmedizinischer Aktivitäten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 14
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 25 (1980), S. 213-214 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Since 1977 all vaccinations against Poliomyelitis in pre-school age in the county of St-Gall have been paid for and evaluated by the local government. The comparison of the vaccinated children with the regionally registered births of 1978 showed that an average of 81 % of children born in that year received at least two oral Polio vaccinations. The analysis on a regional basis shows, however, substantial local differences in the vaccination rates (25–100%). There is evidence for a positive correlation between vaccination rates and population density as well as between vaccination rates and the number of pediatritians.
    Notes: Sommaire Dès 1977 le canton de St-Gall a payé tous les vaccins contre la polio faits dans la période préscolaire à l'envoi d'un bon. La comparaison du nombre d'enfants vaccinés au nombre total d'enfants inscrits sur les registres communaux a montré que sur le plan cantonal 81 % des enfants nés en 1978 ont reçu au moins deux vaccins anti-polio per os. Il subsiste cependant de grandes différences sur le plan regional (25–100 %). La présence de nombreux pédiatres ainsi qu'une densité de population élevée augmente la nombre d'enfants vaccinés.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 15
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 29 (1984), S. 103-104 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 16
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 30 (1985), S. 135-139 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé En 1982, le Conseil de l'instruction publique du canton de St-Gall a promulgué un concept global d'éducation pour la santé, élaboré par un groupe de travail interdisciplinaire. L'éducation pour la santé y est considérée au premier chef comme un principe pédagogique. De plus, 13 domaines thématiques y sont précisés. Pour son application, on mit sur pied pour chaque type d'école une commission spéciale, avec le mandat de traduire le concept dans la réalité de l'enseignement, en fonction des besoins spécifiques de chaque degré. Le présent article décrit les expériences de cette phase de réalisation. Les conclusions principales qu'ont peut tirer sont les suivantes: Les concepts en rapport avec l'éducation pour la santé en milieu scolaire doivent être élaborés selon une démarche interdisciplinaire, le secteur de l'instruction publique étant chargé de la coordination; il est essentiel qu'y participent des personnes habilitées à prendre des décisions. L'introduction de l'éducation pour la santé demande de la part de tous ceux qui sont concernés des changements d'attitude, qui ne peuvent se faire que progressivement. C'est pourquoi on doit se donner un temps suffisant aussi bien au stade de la conception qu'à celui de la réalisation. Les résultats des travaux des commission spéciales doivent être mis de manière répétée en consultation auprès des organes chargés de l'application, de manière à garantir le caractère réaliste et l'acceptabilité des propositions faites. Dans les degrés scolaires supérieurs en particulier, l'éducation pour la santé doit être planifiée et réalisée de façon à impliquer différents domaines et à l'aide de modèles concrets. Il est essentiel de préparer les enseignants à l'éducation pour la santé, dans la formation de base et la formation continue. Des matériels pédagogiques pertinents tant du point de vue du contenu que des méthodes doivent être mis à leur disposition.
    Abstract: Summary In 1982 a general concept for comprehensive health education in schools worked out by an interdisciplinary project team was introduced by the Educational Council. Health education is postulated primarily as an educational principle, but in addition to this general principle 13 distinctive content areas are put forward. In a second phase special project teams for each type of school had to transform the general concept into their own specific needs for the age groups concerned. The most important experiences from this phase can be summarized as follows: Concepts for health education in schools have to be worked out by interdisciplinary teams coordinated by an expert belonging to the educational (not the medical) system. Planning and introduction of health education has to be accompanied by changes in attitudes on all levels; the need for time must therefore not be underestimated. The project team has to discuss its results repeatedly with local educational authorities and teachers in order to ensure practicability and acceptance of its proposals. The cross-curricular nature of health education has to be stressed and to be demonstrated by working out and applying practicable models. Teachers have to be carefully prepared for their task not only by providing them with adequate material but above all by including health education as a priority in the training period as well as in postgraduate courses.
    Notes: Zusammenfassung Im Jahre 1982 wurde vom Erziehungsrat des Kantons St.Gallen das von einer interdisziplinären Arbeitsgruppe geschaffene Konzept einer stufenübergreifenden Gesundheitserziehung in der Schule erlassen. Es postuliert die Gesundheitserziehung in erster Linie als Unterrichtsprinzip, setzt aber zusätzlich 13 thematisierte Bereiche fest. In der Folge wurde für jede Schulstufe eine eigene Kommission eingesetzt, die den Auftrag erhielt, das Konzept stufengerecht in die Schulpraxis umzusetzen. Es wird über eine Reihe von Erfahrungen während dieser Realisierungsphase berichtet. Die wesentlichen Schlussfolgerungen für die Erarbeitung schulischer Gesundheitserziehung lauten: Gesundheitserzieherische Konzepte sind interdisziplinär unter der Federführung des Erziehungswesens zu planen; entscheidend ist die Beteiligung meinungsbildender und entscheidungsbefugter Personen. Die Einführung der Gesundheitserziehung erfordert bei allen Betroffenen Einstellungsänderungen, die nur allmählich erfolgen. Darum ist genügend Zeit für die konzeptionelle wie für die Realisierungsphase einzusetzen. Ergebnisse von Expertenkommissionen sind wiederholt in eine breite Vernehmlassung bei den später ausführenden Organen zu geben, um Realitätsbezug und Akzeptanz der Ergebnisse zu gewährleisten. In den höheren Schulstufen ist Gesundheitserziehung im Sinne eines fächerübergreifenden Unterrichts anhand konkreter Modelle zu planen und zu verwirklichen. Die Lehrer sind in der Ausbildung, in Fortbildungskursen sowie mit Hilfe von praxisrelevantem Material auf Inhalte und Methodik der Gesundheitserziehung vorzubereiten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 17
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 30 (1985), S. 64-65 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 18
    ISSN: 0095-9898
    Keywords: Life and Medical Sciences ; Cell & Developmental Biology
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Additional Material: 3 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
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