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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    Anaesthesia 58 (2003), S. 0 
    ISSN: 1365-2044
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: In a prospective, double-blind, randomised controlled trial, we studied the effects of pre-operative fluid load on post-operative nausea and vomiting. Eighty patients attending for laparoscopic cholecystectomy or gynaecological surgery were randomly allocated to receive 2 ml.kg−1 (conservative) or 15 ml.kg−1 (supplemental) Hartmann's solution intravenously, shortly before induction of anaesthesia. During the operation, fluid management was identical in both groups. During the first post-operative 24 h, post-operative nausea and vomiting occurred in 29 patients (73%) in the conservative fluid group and nine patients (23%) in the supplemental fluid group (p = 0.01). Supplemental pre-operative fluid is an inexpensive and safe therapy for reducing post-operative nausea and vomiting.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Anaesthesia 53 (1998), S. 0 
    ISSN: 1365-2044
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    Anaesthesia 57 (2002), S. 0 
    ISSN: 1365-2044
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: In most acupuncture studies it is difficult or even impossible to conduct a truly double-blind trial. However, this is possible when treatments are carried out on anaesthetised patients. Because acupuncture provides analgesia, we tested the hypothesis that needle stimulation of a combination of four ear acupoints would significantly reduce anaesthetic requirement. Ten healthy volunteers were anaesthetised with desflurane and randomly assigned to no treatment or acupuncture; the alternative treatment was given on a subsequent study day. Auricular acupuncture was performed with needles placed at the Shen Men, Thalamus, Tranquiliser and Master Cerebral Points on the right ear. Anaesthetic requirement, determined by the Dixon up-and-down method, was defined by the average desflurane concentration that prevented purposeful movement of the extremities in response to noxious electrical stimulation. Volunteers required a greater desflurane concentration to prevent movement on the control than on the acupuncture day: 4.9 (0.7; SD) vs. 4.4 (0.8) vol. %, p = 0.003. Acupuncture thus reduced anaesthetic requirement by 8.5 (7)%.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Nervenarzt 69 (1998), S. 269-273 
    ISSN: 1433-0407
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Alzheimer-Krankheit ; Tau-Protein ; Liquor cerebrospinalis ; Früherkennung ; Key words Alzheimer’s disease ; Protein tau ; Cerebrospinal fluid ; Early recognition
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In 40 patients with Alzheimer’s disease (AD), in 5 patients with non-AD dementia and in 36 cognitively normal controls the concentration of protein tau was determined in the cerebrospinal fluid (CSF). Of the AD patients, 19 were very mildly demented (MMSE score from 25 to 28). Even in these patients, CSF tau was significantly more elevated than in controls. In the non-AD patients protein tau was less increased. Among the AD patients there was no association between CSF tau and severity of cognitive impairment or deficit in cerebral blood flow, determined by SPECT. Our findings suggest that CSF tau may be elevated even at the predementia stage of AD and be useful as a biological marker for the early recognition of the disease.
    Notizen: Zusammenfassung Bei 40 Alzheimer-Patienten, 5 Patienten mit Demenzen anderer Ursache und 36 kognitiv unauffälligen Kontrollpersonen wurde das Tau-Protein im Liquor cerebrospinalis bestimmt. Von den Alzheimer-Patienten befanden sich 19 in einem sehr leichtgradigen Stadium der Krankheit (Summenwert im Mini-Mental-State-Test 25 bis 28 Punkte). Auch bei diesen wurde gegenüber den Kontrollpersonen eine signifikante Erhöhung von Tau gemessen. Eine weniger ausgeprägte Erhöhung von Tau zeigte sich bei den Patienten mit anderen Demenzen. Bei den Alzheimer-Patienten fand sich kein quantitativer Zusammenhang zwischen der Erhöhung von Tau und dem Schweregrad der Demenz oder dem zerebralen Perfusionsdefizit, bestimmt mit SPECT. Die Ergebnisse sind ein Hinweis, daß Tau auch im prädementiellen Stadium der Alzheimer-Krankheit erhöht sein könnte und sich als biologischer Indikator für die Früherkennung eignet.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    ISSN: 1364-6753
    Schlagwort(e): Key words Alzheimer disease ; Risk factors ; Parental age ; Genetics
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: ABSTRACT We compared the parental age at birth of patients with Alzheimer disease (AD) with that of cognitively healthy control subjects. Within 206 carefully diagnosed AD patients, two groups were distinguished according to the likelihood of carrying a major gene for AD (MGAD). This likelihood was calculated by applying a Bayesian approach which incorporates data on aggregation of the disease, age at onset, and "censoring" ages within the family. All AD patients were ranked by MGAD probability. According to the sample's quartiles, two subgroups were defined representing the 52 individuals with the lowest and the 52 with the highest MGAD probability. Age at onset of dementia, education, and apolipoprotein E ε  4 allele frequencies were not statistically different between the two groups. Fathers of patients with a low MGAD probability were significantly older (35.7±8.1 years) than fathers of both other groups (high MGAD probability 31.3±6.9 years, P =0.004; controls 32.6±6.8 years, P =0.04, n=50). The differences for mothers were less pronounced and not statistically significant. These findings suggest that increased paternal age is a risk factor for AD in the absence of a major gene, whereas increased maternal age and AD are associated only weakly and independently of genetic disposition.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Zeitschrift für Gerontologie + Geriatrie 33 (2000), S. 396-400 
    ISSN: 0044-281X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Antidepressiva – Demenz – Depression ; Key words Antidepressants –¶dementia – depression
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Antidepressants are used in demented patients for treating depressive symptoms as well as other non-cognitive symptoms including agitation, aggression and irritability. As patients are usually elderly, a dose adjustment is mandatory for all classes of antidepressants. New antidepressants such as the SSRIs and the reversible MAO inhibitors should be the first-line agents in these patients, because their efficacy is not different from that of classic TCA, but they have advantages regarding frequency of adverse effects, ease of use and safety. Improvement in cognitive performance, however, may not be expected from the new antidepressants. For the treatment of agitation, aggression and irritabiltiy, antipychotics and benzodiazepines are in frequent use, although their adverse effects are particularly problematic in demented patiens. Good alternatives are the antidepressant trazodone and citalopram. All medications mentioned have been studied on small patient samples, so treatment recommendations must be given cautiously.
    Notizen: Zusammenfassung Antidepressiva werden bei dementen Patienten sowohl zur Behebung depressiver Zielsymptome als auch zur Behandlung von anderen nicht-kognitiven Störungen wie Unruhe, Aggression und Erregung eingesetzt. Da es sich in der Regel um ältere Patienten handelt, ist hierbei bei allen verwendeten Substanzklassen auf eine Dosisanpassung zu achten. Hauptsächlich sollten heute zur Depressionsbehandlung die neueren Antidepressiva, also SSRI’s und reversible MAO-Hemmer, zum Einsatz kommen, die im Vergleich zu den trizyklischen Antidepressiva in der Wirkung ebenbürtig sind, im Nebenwirkungsspektrum sowie in Bezug auf Einfachheit und Sicherheit der Anwendung jedoch deutliche Vorteile aufweisen. Eine Verbesserung der kognitiven Leistungsfähigkeit ist jedoch auch von den neuen Substanzen nicht zu erwarten. Zur Behandlung von Unruhe, Aggression und Erregung werden heute vielfach niedrigpotente Neuroleptika und Benzodiazepine eingesetzt, die jedoch gerade bei dementen Patienten aufgrund ihrer Nebenwirkungen problematisch sind. Hier bieten sich als Alternative die Antidepressiva Trazodon und Citalopram an. Insgesamt müssen alle Therapieempfehlungen derzeit mit der Einschränkung gegeben werden, dass alle in Frage kommenden Substanzklassen bisher nur an kleinen Patientenstichproben untersucht wurden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Zeitschrift für Gerontologie + Geriatrie 32 (1999), S. 167-171 
    ISSN: 0044-281X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Antidementiva – Cholinesterase-Hemmer – Kognition – Alltagsaktivitäten ; Key words Antidementia drugs – cholinesterase inhibitors – cognition – acitivities of daily living
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The introduction of acetylcholinesterase inhibitors has greatly improved therapeutic opportunities for patients with dementia, in particular with Alzheimer's disease. The most likely outcome of treatment with these compounds is a maintenance of cognitive ability and/or activities of daily living over at least 6 months. Regarding the progressive nature of the underlying neurodegenerative process a temporary stabilization of symptoms is a clear treatment success. Approximately 25 per cent of patients experience a significant improvement in cognitive ability. They show more attentiveness, interest, activity, orientation, communicative ability, as well as better memory. In addition, the new medications can ameliorate non-cognitive symptoms including apathy, agitation, delusions, hallucinations, and disinhibition. Open-label long-term studies have demonstrated that patients receiving treatment with an acetylcholinesterase inhibitor cross their baseline cognitive ability at week 40 to 50 and continue to decline thereafter. In spite of this slow deterioration treated patients perform better than untreated individuals. Since ethical reasons do not permit to include placebo control groups in long-term trials it is not known presently how long the benefit from treatment lasts.
    Notizen: Zusammenfassung Mit Einführung der Acetylcholinesterase-Inhibitoren haben sich die Therapiemöglichkeiten für Patienten mit Demenzkrankheiten, besonders mit Alzheimer-Krankheit, erheblich verbessert. Das wahrscheinlichste Ergebnis der Behandlung mit einer solchen Substanz ist die Aufrechterhaltung der kognitiven Leistung und/oder der Alltagskompetenz über mindestens ein halbes Jahr. In Anbetracht des fortschreitenden neurodegenerativen Prozesses ist ein vorübergehender Stillstand der Symptome ein klarer Behandlungserfolg. Bei rund einem Viertel der Patienten kommt es zu einer spürbaren Verbesserung der kognitiven Leistungsfähigkeit. Sie äußert sich in einer Zunahme von Aufmerksamkeit, Interesse, Aktivität, Orientiertheit, Kommunikationsfähigkeit und Erinnerungsvermögen. Die neuen Medikamente haben auch einen günstigen Einfluß auf nichtkognitive Krankheitssymptome wie Apathie, Unruhe, Wahnphänomene, Halluzinationen und Enthemmung. Aus offenen Langzeitstudien geht hervor, daß die kognitiven Fähigkeiten der Patienten im Durchschnitt nach 40 bis 50 Wochen unter das individuelle Ausgangsniveau sinken und danach allmählich weiter abnehmen. Dennoch haben die Patienten unter fortgesetzter Therapie ein höheres Leistungsvermögen als ohne Behandlung. Weil in Langzeitstudien aus ethischen Gründen keine Placebogruppe einbezogen werden kann, ist nicht klar, wie lange die Patienten einen Gewinn von der Behandlung haben.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 9
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Social psychiatry and psychiatric epidemiology 20 (1985), S. 145-151 
    ISSN: 1433-9285
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Within the framework of a psychiatric liaison service attached to a medical emergency unit, initial assessment, immediate crisis intervention and referral to subsequent psychiatric after-care were provided for parasuicide patients. Of a total of 485 such cases admitted in 1981, 7% were discharged without a treatment recommendation, 74% were referred to psychiatric out-patient care and 18% were admitted to psychiatric hospitals. The characteristics of these three categories of patients were compared in order to examine the criteria of treatment disposal. The characteristics found to be associated with a recommendation for psychiatric treatment included old age, previous suicidal behaviour, previous or current psychiatric treatment and a strong intent to die, as inferred from the nature and circumstances of the suicidal behaviour. Sex, addictive behaviour and severity of intoxication were of minor importance in this respect. The treatment disposition revealed a liberal interpretation of the requirements for psychiatric treatment. As regards the outcome of this strategy of care, the frequency of repeated parasuicidal behaviour, though not of completed suicide, was lower than in comparable studies reported in the literature. The implications of these findings for future evaluative research are discussed.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 232 (1982), S. 427-438 
    ISSN: 1433-8491
    Schlagwort(e): Attempted suicide ; Singular and repeated acts ; Comparative study
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Im Hinblick auf soziodemographische, biographische und psychopathologische Variablen wurden 169 Patienten nach erstmaligem und 109 Patienten nach wiederholtem Suizidversuch miteinander verglichen. Die erheblichen, zum Teil statistisch hochsignifikanten Unterschiede kennzeichnen die Patienten mit mehrfachen Selbstmordversuchen als einen Personenkreis mit häufigeren Verlust- oder Trennungserlebnissen in Kindheit und Jugend sowie mit konfliktreicheren und instabileren sozialen Beziehungen im privaten wie im beruflichen Bereich. Diese Patienten kamen häufiger als die Vergleichsgruppe in psychiatrische und psychotherapeutische Behandlung, wurden häufiger als persönlichkeitsgestört oder suchtkrank diagnostiziert und prognostisch ungünstiger beurteilt. Die Übereinstimmung der Ergebnisse mit der vorliegenden Literatur, Fragen der typologischen Interpretation und versorgungspraktische Konsequenzen werden diskutiert.
    Notizen: Summary After their first suicide attempts 169 patients were compared to 109 repeated suicide attempters regarding sociodemographical, biographical, and psychopathological variables. The differences between the groups characterize the repeaters as persons with more broken-home situations in childhood and youth and with more tension and instability in private and occupational relationships. These patients received more psychiatric or psychotherapeutic treatment, were more often classified as suffering from a personality disorder or addiction and their prognosis was estimated less favourable. These findings are consistent with the results of other investigations. Questions of typological interpretation and practical consequences are discussed.
    Materialart: Digitale Medien
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