ISSN:
1432-0584
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The megakaryocytes of the sternal bone marrow and the thrombocytes of the peripheral blood were examined electronmicroscopically in a case with primary hemorrhagic thrombocythemia. The megakaryocytes show morphological malformations of the platelet demarkation tubuli and of the granulomer. Many platelet demarkation tubuli are swollen in a clublike manner and they show figures which are similar to myelin. In addition to this, a disorder of the co-ordination of the synthesis, of the prospective platelet fields may possibly exist. The disordered thrombocytopoiesis results in qualitative platelet defects associated with anisocytosis, pronounced microcytosis and the formation of atypical granula. The atypical granulomer accounts for 18.6% of the total granulomer. Of these 4.6% are rod-granula, 5.2% are drum-stick granula, 6% are ox-eye-granula, and 2.8% are giant granula with a diameter of 0.3–0.5 μ. The increase of the granulomer-γ and the demonstration of numerous glycogen-containing platelets indicate an increase of the number of juvenile platelets. The suspicion, which has been mentioned clinically, that the signs of polycythemia had been added to the symptoms of a primary hemorrhagic thrombocythemia can be confirmed by the electronmicroscopical findings in the megakaryocytes.
Notes:
Zusammenfassung Die Megakaryozyten des Sternalmarkes und die Thrombozyten des peripheren Blutes wurden bei einem Fall von primär hämorrhagischer Thrombozythämie elektronenmikroskopisch untersucht. In den Megakaryozyten bestehen morphologische Fehlbildungen an den Plättchendemarkationstubuli und am Granulomer. Viele Plättchendemarkationstubuli sind keulenförmig aufgetrieben und zeigen myelinähnliche Figuren. Zusätzlich besteht möglicherweise eine Störung in der Koordination der Synthese der prospektiven Plättchenfelder. Die gestörte Thrombozytopoese führt zu qualitativen Plättchendefekten mit Anisozytose, ausgeprägter Mikrozytose und zur Ausbildung atypischer Granula. Das atypische Granulomer macht 18,6% des gesamten Granulomers aus. Davon finden sich 4,6% Stäbchengranula, 5,2% Trommelschlegelgranula, 6% Ochsenaugengranula und 2,8% Riesengranula mit einem Durchmesser von 0,3–0,5μ. Die Vermehrung des Granulomer-γ und der Nachweis von zahlreichen glykogenhaltigen Plättchen weist auf eine Zunahme in der Zahl der jugendlichen Plättchen hin. Die klinisch geäußerte Vermutung, daß zu den Symptomen einer primär hämorrhagischen Thrombozythämie die Anzeichen einer Polyzythämie hinzugekommen seien, kann durch die elektronenmikroskopischen Befunde an den Megakaryozyten bestätigt werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01641716
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